Reporter eller aktivist?
I går sände TV4:s Kalla Fakta ett längre reportage om de många inrikesflygplatser runt om i landet som får olika former av stöd från kommunerna för att gå runt. Detta blev också en stor nyhet på TV4Nyheterna. Reportaget var signerat Gustav Fridolin, tidigare riksdagsledamot för miljöpartiet. Jag återkommer till varför det är värt att nämna. I inslaget berättades att åtta av tio svenska flygplatser går med rejäl förlust, men att varje gång en nedläggning hotat så har kommunen gått in och fortsatt driva flygplatsen med hjälp av olika innovativa lösningar. På TV4:s nya nyhetssajt Nyhetskanalen sägs att ”Flera kritiker menar att de skattepengar som går till att sponsra flyget kunde användas betydligt bättre”. I själva inslaget så var det dock mest reportern själv som stod för denna kritik, som han presenterade för ”vanliga medborgare” han intervjuade och konfronterade med räkneexempel på vad dessa skattepengar teoretiskt hade kunnat läggas på i stället. Inte heller framkom det att lokala flygplatser rimligen har en intäktssida också. Vad betyder det till exempel för en liten ort att ge sina invånare möjlighet att kunna ta sig till och från jobbet utanför orten på ett snabbt och smidigt sätt, och ändå kunna bo kvar och betala skatt i kommunen? Genererar inte flygplatsen arbetstillfällen i sig? Hur skulle turismen påverkas om flygtrafiken till orten försvann? Dessa frågor tog inte TV4 upp. Sedan är jag förstås ytterst medveten om flygets negativa miljökonsekvenser och jag försvarar absolut inte lokala flygplatser till vilket pris som helst. Men det finns fler faktorer att ta hänsyn till än de siffror Fridolin och hans kollegor räknat fram. Och apropå Gustav Fridolin; han representerade ju som sagt fram till förra valet miljöpartiet i riksdagen. Samma miljöparti som i går kväll påpassligt skickade ut ett pressmeddelande som med hänvisning till TV4-reportaget argumenterade för att ”flyget söder om Sundsvall, med Gotland som enda undantag, måste läggas ner”. Representanter för samma miljöparti motionerade senast 2005 i riksdagen om att snarast avveckla Bromma flygfält. En av undertecknarna hette Gustav Fridolin. Andra skriver intressant om media, politik, Gustav Fridolin. |
Kommentarer om "Reporter eller aktivist?"
Det vore väl mer intressant att räkna på hur mycket de olika transportslagen "subventioneras" jämfört med varandra.
Min spontana gissning är att järnvägen leder stort före vägtrafiken, med flygfart och sjöfart som delad trea långt långt därefter.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Parallellt sände SVT Dokument Inifrån Det stora tågbeslutet och förde en relativt partisk inlaga. Den pekade bl a på sprickan mellan finansministern och infrastrukturministern och hur vi höll på att hamna efter resten av Europa med tågutvecklingen. Jag tycker det inte är nåt fel egentligen för jag tror inte på journalistisk objektivitet. Fridolin har också uttryckt sig klart på den punkten:
"Min objektivitet i övrigt då? Är jag objektiv? Knappast. Det finns inte en enda journalist som är objektiv. Frågan är inte om vi som journalister är objektiva, utan hur vi hanterar att vi inte är det."
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Det är inlägg som det här som så tydligt visar vilken viktig mediekritisk roll bloggosfären har att spela när den är som bäst.