Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, september 23, 2008

    Mångfald i media?

    Lagom till presentationen av höstbudgeten tog sig Allianspartierna slutligen samman och drog igång en rikstäckande kampanj med bland annat en egen tidning. Också den insomnade Allians för Sverige-sajten har skakats till liv och fyllts med innehåll.

    Innehållsmässigt är Allianstidningen en samproduktion av partitidningarna Nu och Kristdemokraten och distribueras tillsammans med Nu, Medborgaren, C och Kristdemokraten. Den utlovas komma ut regelbundet fram till valdagen 2010.

    Bland annat Dagens Media och SvD:s PJ Anders Linder har uppmärksammat detta, och moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson puffar för nyheten på sin blogg.

    Sannolikt är detta ett klokt initiativ, men hur ser det ut på vänstersidan?

    Låt mig först konstatera att mångfalden på den svenska mediemarknaden lämnar en hel del i övrigt att önska. I dag kontrollerar Bonnier, norska Schibsted och familjen Hjörnes Stampen tre fjärdedelar av den svenska dagstidningsmarknaden. Utvecklingen mot allt större mediekoncentrationer har inneburit att konkurrensen helt har försvunnit på många lokala morgontidningsmarknader. I dag finns det bara ett tiotal orter där monopol inte råder.

    För den majoritet av svenska folket som – om man ska tro på opinionsundersökningarna – inte tänkt rösta borgerligt är det väldigt svårt att hitta en dagstidning vars uttalade värderingar någorlunda överensstämmer med ens egna. De allra flesta tidningar som ingår i de ovan nämnda koncernerna har liberala, centerpartistiska eller moderata ledarsidor.

    Uppstickare finns förstås. Nyligen lanserade Arvid Falk har potential att bli en ledar- och debattsida för vänstersinnade som gärna läser opinionsmaterial på nätet. Värre är det för den stora grupp som fortfarande föredrar en papperstidning på morgonen. De av dem som bor i Malmöregionen får nu chansen att stifta bekantskap med en ny inkarnation av Efter Arbetet som i samarbete med ETC Förlag blir en veckotidning med premiärnummer den 20 februari 2009.

    * * *

    För mer röster om kommunikation på nätet nu och framtiden, se Bisonbloggs inlägg om antologin Nån där?.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Mångfald i media?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 september, 2008 11:32) : 

    Verkligen. Det är synd att vi är så förbannat dåliga på att sälja tidningar.

     

    kommentera