Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, oktober 27, 2008

    Socialdemokratin och den interna debatten

    Katrine Kielos gör en intressant spaning i Dagens Arena när hon uppmärksammar vad den socialdemokratiske riksdagsledamoten Urban Ahlin skrev på Newsmill häromdagen och uttalar sig om till Dagens Nyheter.

    Ahlins tes är att det är en bra ordning när socialdemokrater som känner sig förbisedda och överkörda ”biter /.../ ihop och går vidare i sin politiska gärning – allt för partiets bästa”. ”Vi ska ha en öppen intern debatt”, säger han till DN. Men exakt vad det innebär är lite oklart, då han omedelbart tillägger att ”annars kan vi lika väl mejla varandra eller blogga men så vill inte jag ha det och det kan tyckas gammelmodigt”.

    En välvillig tolkning är att Urban Ahlin menar att den interna debatten ska ske när socialdemokrater fysiskt samlats i ett rum och stängt dörren om sig. Debatten ska sedan avslutas med en omröstning där samtliga närvarande förbinder sig att utåt enbart företräda den vinnande linjen.

    Ledsen, men sådana gammelmodigheter ställer inte jag upp på.

    Det betyder inte att jag uppskattar det krypskytte som jag tycker har skett mot Mona Sahlins partiledarskap på sistone (en del exempel, som jag inte har någon lust att länka till, går att hitta på S-bloggar.se). Stundtals är det direkt bittra och tarvliga saker som dragits upp av människor man kunde förvänta sig mer av. Men samtidigt är yttrandefriheten så viktig att jag är beredd att acceptera ganska mycket tarvligheter eftersom alternativet – kvävande tystnad – är så mycket sämre.

    Kielos påminner också om vad den tidigare SSU-ordföranden Niklas Nordström för en tid sedan skrev; ”ska man få många engagerade måste man också våga släppa kontrollen och ge utrymme för egna initiativ”.

    Kulturjournalisten Oivvio Polite är inne på samma linje när han konstaterar att ”Bloggar, wikis och sociala medier håller för fullt på och möblerar om i offentligheten. Gamla roller förändras och nya uppstår. Mediejättar har tvingats inse att deras ensamrätt på åsiktsbildning är för evigt förlorad. Motvilligt försöker de lära sig att läsa den nya kartan.”

    Detsamma borde rimligtvis också gälla det socialdemokratiska partiet, Urban Ahlin.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Socialdemokratin och den interna debatten"

     

    Blogger Bengt Nilsson, sosse skrev... (27 oktober, 2008 07:51) : 

    Man får verkligen hoppas att denne partipolitruk av gammelkommunistiskt stuk inte sittter med i något slags rådgivningsorgan till Mona om hur hon skall hantera partiets politik gentemot folket.
    Men jag har mina onda aningar när man ser de senaste tidens debacle i partitoppen.

    Bengt Nilsson, öppen sosse som röstar vänster

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 08:27) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 oktober, 2008 08:33) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (27 oktober, 2008 10:59) : 

    Jonas, det var en klar förbättring av detta med att dra en gräns mot vad som bör förekomma och inte. Naturligtvis håller jag med dig betr Ahlins uttalanden.

    Men fortfarande är du när du exemplifierar vad du tycker går över gränsen oklar. Hänvisningen till s-bloggar tog ju bara upp vår egen sida med mest lästa och jag hittade där inte någon som gick över gränsen. Jag förstår inte varför du liksom Tomas H har svårt att artikulera tydligt vad det är ni ogillar.

    Jag har förstått på exempel att Lotta Gs bok, som jag inte tänker läsa, går över gränsen med försök till karaktärsmord med tankar om självkänsla o likn. Men har något liknande synts här på s-bloggar? Jag läser visserligen inte mer än en bråkdel av alla bloggar här men har inte uppmärksammat en enda av denna typ. Just därför så undrar jag faktiskt vad du och några till är ute efter med ert skrivande om personangrepp. Det verkar nästan som en del är efter ungefär vad Urban Ahlin sa: bit ihop och håll tyst!

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 oktober, 2008 11:00) : 

    Det är väl bara att titta på toppsossarnas egna hemsidor för att kunna dra slutsatser om hur mycket de tycker att det är värt att finnas representerade här ute i vrövlet.
    Det finns nackdelar med det rumsliga möte som 1900-talarna kör med. Men också med 2000-talarnas öppna nätmodell, vilket dina borttagna kommentarer här kan symbolisera.
    Tyvärr är det ju så att den värsta ohyran nu också kryper fram när tröskeln sänkts. Precis som vägglössen kommit tillbaka. Bra att du tar bort. De måste sättas på plats.

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (28 oktober, 2008 21:27) : 

    Kanske är det dags för en diskussion om reglerna här på s-info. Själv så sorterar jag sakläöst bort alla anonyma eller med bara förnamn. Jag tycker man kan kräva i vart fall mejladress och hemsida. Så ärd et lätt att kolla vad det är för någon typ. Många finns också rikligt expiknerade på googles. Jag har ingen anledning att låta nynazister få annonserar genom att göra kommentarer. Här på s-info tänker då inte jag ge dem någon plats. En helt annan sak är att ta debatten ute bland folk när andra kan påverkas. Men detta är en sak.

    En helt annan är just detta om de etiska reglerna mellan oss själva vid diskussionen här. Och då hyllar jag Monas egen tanke att även en hård diskussion när det gäller politiken är något man alltid kan vaska fram något gott ur. Jag tror på öppenhet. lb.a. av det skälet att då finns det inga garderober varur det skramlar fram något obehagligt vid fel tillfälle.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (28 oktober, 2008 22:59) : 

    Bo, min blogg har öht inget med S-info att göra. De kommentarsregler jag satt upp är det endast jag som ansvarar för. Min hållning är att alla åsikter ska få komma komma till tals, men då får man också vara beredd att stå för dem med sitt eget namn. Däremot har jag förståelse för att man inte vill skylta med e-post eller eventuell webbadress.

     

    kommentera