En ny s-tidning är ingen lösning
Efter att LO sålt Aftonbladetaktier och deklarerat att intäkterna från detta ska användas till att ge plats i nyhetsförmedlingen och opinionsbildningen, har kraven återigen höjts på en ny s-märkt tidning. En av förespråkarna för detta är Tvärdrags Daniel Suhonen. Han föreslår bland annat i Aftonbladet och på Newsmill att arbetarrörelsen borde starta en rikstäckande rödgrön 6-dagarstidning enligt modellen från Klassekampen i Norge, eller en ”VänsterFokus”; en radikal rödgrön kvalitetstidning som ska konkurrera med ”djup journalistik”. Själv tycker jag att Suhonens engagemang i frågan är bra och jag hoppas att han bidrar till att öka trycket i den här debatten. Däremot tror jag inte på idén att LO och/eller det socialdemokratiska partiet ska starta tidning. Det skulle kräva väldigt stora summor i start- och driftskostnader, och det är högst tveksamt om det skulle gå att få någon långsiktig lönsamhet i ett sådant projekt. Det skulle dessutom sannolikt också vara svårt för en sådan produkt att stå på egna ben publicistiskt och politiskt. Jag har i stället, i olika sammanhang, argumenterat för en idé om en redaktion med en ledar-, nyhets- och marknadsavdelning, precis som vilken tidning som helst. Skillnaden är att denna redaktion i första hand levererar material till befintliga tidningar. Ledaravdelningen producerar opinionsmaterial som på dags- och fackförbundstidningars ledarsidor kan komplettera det lokalt producerade och inriktade. Den kan även förmedla debattartiklar och krönikor från externa skribenter. Nyhetsdesken gör reportage, personporträtt och featurematerial – seriöst journalistiskt hantverk, men med lite annat fokus än vad som normalt präglar svenska tidningar. Redaktionen kan också köpa rättigheterna till bra opinions-, nyhets- och featurematerial som publicerats i de tidningar man levererar till – men också från vänsterinriktade bloggare – och sälja vidare detta till andra medier för ökad spridning i nya läsekretsar. En avgörande förutsättning för en sådan här satsnings journalistiska trovärdighet är dock att det finns en ”buffert” gentemot ägarna. En tänkbar konstruktion är att LO centralt, enskilda LO-förbund samt eventuellt det socialdemokratiska partiet och arbetarrörelsen närstående organisationer och företag skjuter in pengar i en stiftelse som i sin tur äger ett företag i vilket redaktionsmedlemmarna är anställda. Ovanstående förslag till ägarlösning har den finessen att finansiärerna kan få möjlighet att tillsätta styrelseledamöter i ägarstiftelsen, men saknar direkt inflytande över journalistiken. Av samma skäl bör företagets styrelse utgöras av erfarna tidningsmakare och publicister. Målet bör vara att verksamheten ska kunna stå på egna ben ekonomiskt. Jag testar nu att skicka denna idé till LO-borgen. Vi får väl se om det kommer någon respons. PS: Även HBT-sossen har tänkvärda funderingar kring vad LO borde göra för sina Aftonbladetpengar. Andra skriver intressant om politik, lo, socialdemokraterna, media. |
Kommentarer om "En ny s-tidning är ingen lösning"
Jag tror inte heller på iden att SAP och eller LO ska starta en ny tidning. Den iden är bara dum för att S eller LO:s nya tidning skulle antagligen få en räckvidd som inte ens är i närheten av den bredd och räckvidd som Aftonbladet har. Ett bättre alternativ hade då varit att kvarstå som hälftenägare i Nordens största dagstidning.
Nu hävdar partigängarna att LO fortfarande bestämmer över just ledarsidanmen det faktum att Schibsteds numera äger 91% av aktierna mot LO:s 9% gör att tidningen numera är Schibsteds tidning.
En tidning som AB som är stor både som papperstidning och på nätet är ett förstklassigt verktyg om man vill nå många människor. I framtiden så kommer man att säga att det var ett strategiskt misstag av ”rörelsen” att inte behålla sitt hälftenägarskap i Nordens största tidning.
Jag tror att de idéer som Daniel Suhonen skissar på som ersättning för AB antagligen bara skulle bli läsning för de närmast sörjande som tex Norrskensflamman eller Flamman som den heter numera.
Socialdemokratiska tidningar som tex Dalademokraten och Piteå-Tidningen är ju framgångsrika lokal och regionalt. Men när alltfler sossar talar om att man måste vinna medelklassen i Stockholm och storstäderna så inställer sig frågan hur många läser Piteå-Tidningen i Stockholms innerstad? Svaret på den frågan är att det gör ingen förutom dom som har anknytning till bygden.
Lars J
Att leverera s-märkta artiklar till högertidningar som inte vill ta in dem av politiska skäl och fristående tidningar som inte vill ta in dem av oberoende skäl är givetvis en idé folkpartister kan glädja sig åt.
Inget som kan fungera. LO ska naturligtvis inte knytas till socialdemokraterna alls nu när partiet gått högerut och arbetar mot LO-medlemmarnas intressen. Att för dem gå in i ett sammarbetsprojekt med s-högern kan bara bli fel. LO ska vara oberoende i sin satsning så de kan gå till det parti som för tillfället passar bäst.
EfterArbetet är en alldeles utmärkt veckotidning som jag prenumererar på. Jag rekommenderar verkligen den. Den finns ju också på nätet och levererar alldeles utmärkta artilar.
Det finns redan nu en hel del liknande på nätet. Problemet är att en nätsite med politisk information/debatt ännu inte når samma antal människor som en bra papperstidning. Sen vet man ju inte hur många läsare som kollar på ledarsidorna ... Men det är en annan historia.
Om det behövs en dagstidning.. ja, varför inte? Men om det finns efterfrågan skulle väl EfterArbetet kunna växa till en dagstidning.. Problemet är att många med vänstersympatier i alla fall prenumererar på den lokala borgarblaskan.