Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, maj 29, 2005

    Böcker och sånt

    [UPPDATERAD] Jag har blivit utmanad av Magnus Ljungkvist att redogöra för mina läsvanor och mitt förhållande till böcker. Så här kommer mina svar:

    1. Hur många böcker äger du?
    Lågt räknat: 6-700. De svenskspråkiga skönlitterära (uppskattningsvis 50 procent) är till större delen köpta och lästa av min fru Stina. De engelskspråkliga skönlitterära (c:a 30 procent) är mestadels mina. Övriga (20 procent) är gammal kurslitteratur från filosofin, statsvetenskapen etc. Sedan är det också ganska mycket politisk facklitteratur och en hel del om politisk kommunikation, pr och propaganda.

    2. Senast köpta bok
    "The rule of four" av Ian Caldwell och Dustin Thomason.

    3. Senast lästa bok
    Svårt att säga då jag vid varje givet tillfälle har 3-4 böcker på gång. Just nu läser jag "The rule of four" (se ovan), antologin "Thrilling tales" (redaktör: Michael Chabon), "Om undran inför samhället" (Johan Asplund) samt "Förändringstid" (Publicistklubbens årsbok 2005).

    4. Fem böcker som betytt mycket för mig (som jag läst minst 3 gånger)
    Det finns många böcker som betytt mycket för mig och många som jag läst minst tre gånger, men det är inte nödvändigtvis samma böcker. Några som dock stämmer in på bägge kategorierna är "Mästaren och Margarita" (Michail Bulgakov), "The lord of the rings"/"Trilogin om härskarringen" (J.R.R. Tolkien), "Socialdemokrati i kris" (Hans Haste), "Vårdetik", "Göra barn", "Välja barn" (samt flera andra böcker om medicins etik av Torbjörn Tännsjö), samt "All too human" (George Stephanopoulos). Okej, det där blev fler än fem, men jag svarar som jag vill.

    5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna också.
    Johan Norberg [svarat], Nina Unesi [svarat], Sandro Wennberg [svarat], Pär Henriksson [svarat] och Michael Silkesjöö [svarat].


    Kommentarer om "Böcker och sånt"

     

    Blogger Michael Silkesjöö skrev... (30 maj, 2005 15:46) : 

    Jag återkommer när jag vet svaren säkert... Ja, för jag har t ex ingen aaaaning om hur många böcker jag har hemma. Måste hem å räkna.
    Sen är det ju också så att jag älskar bibliotek - vilket göra att de böckerna lämnar jag ju tillbaka när jag läst dom... ;-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 juni, 2005 11:09) : 

    Micke: jag väntar fortfarande på din lista...

     

    Blogger Magnus skrev... (02 juni, 2005 11:26) : 

    Hej Jonas, eftersom du var så jätteduktig å svarade snabbt på min lista undrar jag om inte du kan vara jätteduktig å länka om din länk till mig i din bloggrulle till http://magnus.ljungkvist.nu/blogg/

    Tack på förhand

    Magnus

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 juni, 2005 13:18) : 

    Magnus: fixat!

     

    Blogger Sandro Wennberg skrev... (02 juni, 2005 16:00) : 

    Ja, då var det bara jag kvar. När jag är hemma ikväll lovar jag att ta itu med uppmaningen, att räkna böcker och se vilken bok som ligger närmast sängen...

     

    Böcker och sånt'">kommentera