Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, juni 03, 2005

    Gör en insats mot hiv/aids!

    Häromdagen fick jag nya injektioner med ofullständigt dna från hiv-viruset, som ett led i den vaccinationsstudie jag deltar i. Fick samtidigt höra nya skrämmande siffror om hur antalet hiv-smittade nu ökar igen i Sverige, och sedan år 2000 syns en tydlig ökning i smittvägsgruppen "sex mellan kvinna och man".

    Det är svårt att föreställa sig en vidrigare sjukdom än hiv/aids, ens om man skulle försöka fantisera ihop en. Behovet av effektiva och billiga bromsmediciner är enormt, liksom distribution av kondomer och information om säker sex. Men det behövs också ett fungerande vaccin. I SvD nyligen (inte på nätet) stod det att det kunde dröja upp till 20 år innan någon av de vaccinstudier som nu pågår runt om i världen kunde resultera i ett effektivt vaccin.

    Fortfarande söker Södersjukhuset efter fler volontärer som kan delta i studien. Om DU är man eller icke fertil kvinna mellan 18 och 67 år som är fullt frisk, det vill säga inte har några akuta eller kroniska sjukdomar eller regelbundet tar några läkemedel, och du dessutom vill göra en insats mot hiv/aids - ring 08-616 26 96 och fråga efter Inger Petz, Ronnie Ask eller Karin Reinhard.


    Kommentarer om "Gör en insats mot hiv/aids!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 juni, 2005 16:54) : 

    Hej Jonas!

    Bra att du deltar i denna studie, tycker jag. Jag tror bestämt att du har ett gott inflytande på mig. För efter tips från dig tidigare i våras (s-agenda) om denna studie så bestämde jag mig för att också ansöka om att bli försöksperson. Nu höll det inte riktigt hela vägen ut då jag inte har någon riktigt bra koll på mitt blodtryck. Det fluktuerar för mycket. Så jag får motionera mera och stressa mindre istället.

    Ett annat exempel på bra och positivt tips från dig är tipset om kampanjen för ett ja till Euron och stiftelsen Sverige i Europa. Ett tips som ledde mig rakt in i kampanjen och ett månadslångt turnerande i västra och södra Sverige som pressansvarig för en liten grupp valarbetare. En mycket kul tid som tyvärr resulterade i valnederlag.

    Avslutningsvis tycker jag att du har en mycket välskriven och snygg blog. Vill du ha hjälp att flytta till annan programvara hjälper jag gärna till.

    Hälsar
    /Anders Löwdin

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 juni, 2005 11:04) : 

    Tack för vänliga ord. Trist att du inte blev antagen, men vi får hoppas att fler låter sig inspirereras och anmäler sig. Och jag ska ha ditt erbjudande om hjälp vid eventuell bloggflytt i åtanke.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 juni, 2005 00:56) : 

    Bra initiativ att delta i studien... En eloge till dig Jonas!

    Hälsar

    /Thomas Hartman

     

    Gör en insats mot hiv/aids!'">kommentera