Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, september 09, 2005

    Flyktingamnesti nu!

    I nästa vecka börjar jag blogga på allvar igen. Men redan nu vill jag dra mitt strå till stacken i den pågående kampanjen Flyktingamnesti 2005. Jag ställer mig bakom kravet att alla asylsökande, som väntar på att få sin asylansökan behandlad eller som efter avvisningsbeslut uppehåller sig i Sverige utan rättigheter, ska få uppehållstillstånd och upprättelse. Målet är att ingen ska behöva fly och att alla ska få leva där de önskar. Jag inser att det är en bit kvar innan vi är där, så flyktingamnesti är bara ett första steg.

    Den 14 september kommer riksdagen att avgöra framtiden för tusentals människor i Sverige. Ännu finns chansen att påverka socialdemokratiska och andra riksdagsledamöter att ge amnesti åt gömda flyktingar. Skriv till dina riksdagsledamöter, och skriv på uppropet!


    Kommentarer om "Flyktingamnesti nu!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 september, 2005 20:03) : 

    Jag tycker inte att de ska stanna i Sverige!!!!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 september, 2005 20:48) : 

    Herr/fru/fröken anonym: nähä. Men jag har rätt och har fel.

    Prao-Morian/Jonas: tack! Du har gjort ett toppenjobb i min frånvaro.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 september, 2005 11:58) : 

    Em allmän amnesti lär ju då gälla alla. Även kriminella. Det verkar en smula naivt. När man uppmanar till påskrifter så här blir den som inte vill skriva på per automatik en oempatisk och känslokall människa. Ogillar det. Det finns skäl till att vissa inte bör få stanna i Sverige. Men vad alla ser framför sig är naturligtvis apatiska flyktingbarn. Inte tjuvar och banditer... Men nu är det ju så att det finns alla sorter.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 september, 2005 12:12) : 

    Inte för att jag inte bryr mig om flyktingar, och jag är högst medveten om att migrationsverket (eller vilket politisk korrekt namn de kan ha bytt till ) är rätt fuckade. Men, kan det inte vara möjligt att det i vissa fall finns en vettig anledning till att somliga inte fick amnesti? Är verkligen alla asylsökande från krigsdrabbade länder? Att bara släppa in alla känns lite galet. Hur många personer rör det sig om egentligen? Om vi inte ens kan ge bostäder åt de 10 000+ hemlösa i Sverige, vart ska alla tusentals(?) nya flyktingar bo? F.ö. lockar man väl knappast folk med anslutna grupper som Centrum mot Rasism, Elevkampanjen och Sveriges Kommunistiska Parti?!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 september, 2005 09:42) : 

    Det finns förstås mycket man kan invända mot kampanjen för flyktingamnesti. Min största invändning är mot själva begreppet "amnesti" - som asylsökande skulle vara brottslingar. Att ett litet fåtal av alla som skulle beröras av amnestin dömts till utvisning utöver annan rättslig påföljd känns också som en marginellt relevant invändning. Den absolut största gruppen berörda har ju inte gjort sig "skyldiga" till annat än att söka asyl. Och ja, visst är jag medveten om att det på vissa håll - framför allt i storstadsområdena - i dag råder bostadsbrist. Men det är ju inte direkt brist på yta att bygga på i det här landet. Om bara de som vill bo, jobba och göra rätt för sig här också tillåts göra det så lär inte bostäder bli något större problem.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 september, 2005 08:18) : 

    Göran: jag är klarvaken. Och den tidigare LO-anställde du refererar till är inte min "kompis". Själv kommer jag från planeten Jorden, liksom - såvitt jag vet - alla andra här också gör. Nationsgränser är däremot ett betydligt senare, och i grunden ganska korkat, påfund.

    Din debattstil är dessutom så trist att jag inte tänkt ödsla mer tid på att argumentera med dig. Gissar att det ändå inte tjänar något till. Men en kommentar till i samma stil från dig och du kan räkna med att bli blockerad i framtiden.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 september, 2005 19:24) : 

    Ovanstående puckade inlägg är borttaget - på puckots egen begäran.

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 september, 2005 08:59) : 

    Typiskt, vågar du inte diskutiera med Göran EJ Persson????
    Det är han som har rätt och inte du. De flesta tycker som han.
    Hjälp alla fattiga människor i deras länder istället. Tycker du inte synd om dem?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 september, 2005 09:52) : 

    Jag diskuterar gärna, men sättet "Göran EJ Persson" uttryckte sig på inbjöd inte direkt till diskussion. Puckon som slänger ut sig okvädningsord har jag inte tänkt ödsla energi på.

    Självklart ska Sverige hjälpa fattiga i andra länder, men står inte i motsats till en mer generös flykting- och asylpolitik.

     

    Flyktingamnesti nu!'">kommentera