Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, september 26, 2005

    Germanskt initiativ

    "Germanskt initiativ har en vision om en värld där alla människor har samma möjligheter att leva ett tyskt liv. Så ser verkligheten inte ut idag. Tyskar är systematiskt underordnade svenskar i Sverige. Det vill vi ändra på. Germanskt Initiativ fortsätter den kamp och det arbete som tyskar under väldigt lång tid utfört för att förbättra sina liv. Ett envist arbete som fortfarande pågår i hem, på arbetsplatser, på gator och torg, i skolor, i litteraturen, i musiken, på teatern och i media. Germanskt Initiativ sätter de germanska frågorna högst upp på den politiska dagordningen."

    Så inleds ett pressmeddelande från det nystartade politiska initiativet Germanskt initiativ. Enligt pressmeddelandet fattade medlemmarna nyligen ett enhälligt beslut att ställa upp med en lista till riksdagen i valet 2006.
    - Detta är en världshistorisk händelse, säger en av styrelsemedlemmarna. För första gången kan nu personer väljas in i riksdagen med mandat att driva germanska frågor.

    Som halvtysk är jag förstås fullt beredd att - åtminstone till hälften - omvärdera mina tidigare socialdemokratiska partisympatier och halvhjärtat stödja detta lovvärda initiativ.


    Kommentarer om "Germanskt initiativ"

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 september, 2005 09:39) : 

    Äntligen ett parti jag kan relatera med och bry mig om!

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (26 september, 2005 09:45) : 

    Jag hoppas innerligt att du är ironisk. Även om jag inte skulle rösta på F! så håller jag med om den grundläggande analysen och att jämställdhetsarbetet är en seriös kamp!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 september, 2005 10:10) : 

    Jag är ironisk såtillvida att jag inte menar allvar med att jag överväger att rösta på Germanskt initiativ (som jag utgår ifrån är ett skämt). Däremot delar jag inte Fis analyser eller anser att de ger ett seriöst bidrag till jämställdhetsarbetet.

     

    Blogger Hannelore skrev... (26 september, 2005 12:18) : 

    Jag lyckades inte komma längre än till sidan som talar om att man inte accepterar Internet Explorer.
    Så nog är det ett skämt. Rolig idé. Borde kanske heta: Kul initiativ. Men jag vet inte om det är så nyttigt med Bratwurst och Bier.

    Ska försöka senare med listiga räven.

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (26 september, 2005 13:00) : 

    Så du tror inte att F! kan bidra till att få igång debatten på området hos de etablerade partierna samt komma med ett och annat nyttigt förslag?

    Jag kom inte heller längre än till det att man inte accepterar Internet Explorer..

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 september, 2005 13:16) : 

    Anna: ett och annat vettigt förslag kan de nog få fram (själv gillade jag t ex förslaget om samlevnadsbalk). Men jag tror tyvärr att de redan skadat hbt-frågorna ganska ordentligt och riskerar att göra detsamma för flera viktiga frågor på jämstäldhetsområdet.

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (26 september, 2005 14:51) : 

    Du har kanske rätt... men vi får väl hoppas på det bästa! Dvs en positiv extra röst i debatten snarare än skadedjur.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 september, 2005 18:09) : 

    Germanskt initiativ? Stolpskott. Ironi som påminner om alla kryp som kommit fram under stenarna och kallar feminister för de nya nazisterna.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 september, 2005 18:58) : 

    Öh, hur är det med din egen bild av tillvaron om du automatiskt kopplar "germanskt" till "nazistiskt"?

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 september, 2005 23:19) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 september, 2005 08:46) : 

    Ovanstående kommentar är borttaget då jag tyckte att dess raljanta ton var över gränsen. Undvik nedsättande tilltal om ni vill skriva kommentarer här.

     

    Germanskt initiativ'">kommentera