Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, oktober 01, 2005

    DN om DM

    Fredrik Strage är en riktigt duktig musikjournalist. Han gillar också Depeche Mode, vilket tyder på god smak. I Dagens Nyheter i dag publiceras en intervju Strage gjort med DM:s låtskrivare Martin Gore. Den är jäkligt bra. Här kommer några godbitar:
    - På baksidan av skivomslaget [till den kommande plattan "Playing the angel"] kommer det förmodligen att stå "pain and suffering in various tempos". Det sägs ibland att alla våra låtar har samma tema. Det håller jag inte med om. Smärta och lidande är faktiskt två olika ämnen.
    (Martin Gore)

    I intervjun kommer det bland annat fram att Depeche Modes sångare Dave Gahan har skrivit tre av låtarna på den nya skivan, vilket fick mig att minnas ett uttalande från Gahan i en Okej-artikel någon gång i mitten av åttiotalet där han "hoppades få bidra med egna låtar i framtiden". "Playing the angel" är bandets elfte skiva (plus ett antal samlingar och liveskivor) och det här blir första gången Martin Gore tillåter Gahan att bidra med låtar till skivan.
    - Jag har ett vagt minne av att Dave gav mig en väldigt enkel demo när vi höll på med "Ultra". /.../ Den här gången kändes det uppenbart redan från början att Dave ville få med egna låtar. /.../ Han är en mycket lyckligare person nu när han fått bidra till låtskrivandet.
    (Martin Gore)

    Fredrik Strage skriver i artikeln att de tre låtar Gahan bidrar med - och då i synnerhet dansanta "Suffer well" och gothbluesiga "Nothing's impossible" - är chockerande bra, med tanke på Gahans sömniga soloalbum "Paper monsters". Själv gillar jag i och för sig låten "Dirty sticky floor" från den skivan; den har samma skitiga, rockiga stil som några av låtarna på "Ultra" och "Songs of faith and devotion".

    Jag har ännu bara hört låten "Precious" från den kommande skivan, men den är å andra sidan riktigt bra. Enligt Strage så är soundet på "Playing the angel" överraskande "svart, hårt och dramatiskt", och för första gången sedan åttiotalet använder Martin Gore gammeldags analogsyntar som förstärker retrokänslan. Coolt. Jag väntar med spänning...


    Kommentarer om "DN om DM"

     

    Blogger Magnus Krantz skrev... (02 oktober, 2005 10:47) : 

    Jag tycker också att det verkar som att "Playing the Angel" kommer att vara grymt bra. Martin Gore och analogsyntar, en svart Gahan... Finns bara ett ord för det: Precious! Jag vill ha den på vinyl

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (02 oktober, 2005 17:14) : 

    Ni vet förstås vad detta depeché mode of walking syftar på, pojkar?

    Det var en pjäs med Ingrid Bergman som gick i West End i tidigt 60-tal och sen blev en film.

    Den handlade om en pojke som svängde för mycket på höfterna när han gick....

    IB skulle lära honom att gå manligt ;=)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 oktober, 2005 17:39) : 

    Den förklaringen var ny för mig. Så vitt jag förstått så tog Basildon-grabbarna gruppnamnet efter en fransk modetidning.

     

    DN om DM'">kommentera