Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, januari 18, 2006

    Althin tar skrämmande lätt på våldtäkter

    Jag erkänner villigt att jag inte orkar titta på SVT:s "Debatt". Diskussionerna där blir oftast för gapiga och onyanserade för att kännas intressanta. Men via centerbloggaren Marie Wickberg så blev jag nyfiken på ett inslag från i går som jag nu sett på nätet. Temat var våldtäkter, och förra året anmäldes rekordmånga sådana - hela 30 procent fler än året innan. Polisen tror att det är så kallade relationsvåldtäkter som står för ökningen, alltså övergrepp där våldtäktsmannen och offret känner varandra. I debatten deltog bland annat Peter Althin, advokat och kristdemokratisk riksdagsledamot. På programledaren Lennart Perssons fråga om hur många våldtäktsmän som går fria i Sverige svarar Althin: "Det har jag ingen uppfattning om, sannolikt finns det ett antal. Jag tycker att en mer intressant fråga att ställa sig är hur många [som] sitter dömda inte är våldtäktsmän."

    Så lätt tar alltså advokaten och den kristdemokratiske riksdagsledamoten på den ökade mängden anmälda våldtäkter. Och den mannen vill bli justitieminister i en borgerlig regering...


    Kommentarer om "Althin tar skrämmande lätt på våldtäkter"

     

    Blogger Alexander skrev... (18 januari, 2006 09:01) : 

    Så du håller inte med honom när han säger att hellre fria våldtäktsmän än oskyldiga i fängelset vilket var hans "tes"? Snälla, välj bättre saker att hacka på när det gäller borgerligheten, det finns såå många, nästan fler än hos er...

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (18 januari, 2006 10:10) : 

    Nu blir jag riktigt förbannad! Det är inte ofta men detta är förjävligt. Jag reagerade lika starkt jag. Det handlar för mig inte om att han råkar vara representant för kd - men det kanske är en förklaring till hur man kan uttrycka sig så fruktansvärt. Ni tycker alltså att det inte är så hemskt att den sk Hagamannen springer fri. För det är så jag tolkar er och Althin.

    Man kan också välja att säga: det går inte att ställa dessa två frågor mot varandra. Ingen ska sitta oskyldigt dömd - och våldtäktsmän ska dömas. Det som också konstaterades i programmet är att en del män som säger att de är oskyldigt dömda är faktiskt en partsinlaga. Det är inte säkert att det är sant!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 januari, 2006 10:18) : 

    Självklart ska inga oskyldiga "brännmärkas" och fängslas. Och jag betvivlar inte att det kan ha förekommit. Men Althin verkade helt noncharlera frågeställningen och problemet med de ökade våldtäkterna, för att i stället driva sin favorittes om att en massa oskyldiga män försmäktar i landets fängelser pga falska anklagelser från ondsinta kvinnor.

    För övrigt, Alexander, så väljer jag nog gärna själv vad jag bloggar om. Men kom gärna med tips och förslag om "saker att hacka på när det gäller borgerligheten".

     

    Blogger Alexander skrev... (18 januari, 2006 10:22) : 

    Till Nathelie >
    "Ni tycker alltså att det inte är så hemskt att den sk Hagamannen springer fri. För det är så jag tolkar er och Althin." Hur i h*****e får du det jag skrev till detta? Motpåståendet är ju "tycker du att det inte är så hemskt att det sitter oskyldigt dömda" men det tycker väl inte du eller? Forfarande så är det bättre med skyldiga fria än oskyldiga i fängelset. Hellre 10 våldtäktsmän i skogen än 1 oskyldig i fängelset är min mening.

    "Det som också konstaterades i programmet är att en del män som säger att de är oskyldigt dömda är faktiskt en partsinlaga. Det är inte säkert att det är sant!"
    Så du tror seriöst att det inte finns någon oskyldigt dömd person (för våldtäkt) just nu i Sveriges fängelser? Som Althin sa det vore kosntigt att de fall som uppmärksammats nyligen och den oskyldigt dömda blev släppt var alla fall som fanns.

    Till Jonas > "För övrigt, Alexander, så väljer jag nog gärna själv vad jag bloggar om."
    Just vad jag sa. Att "du ska välja" ;)

     

    Blogger Marie skrev... (18 januari, 2006 10:27) : 

    Tack för pingen! Detta handlar egentligen inte om vilken politisk färg man råkar ha, utan om rättspatos och människosyn. Vem är egentligen offret och vad är viktigast i en debatt om våldtäkter?

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (18 januari, 2006 10:43) : 

    Alexander: Jag skrev "Man kan också välja att säga: det går inte att ställa dessa två frågor mot varandra. Ingen ska sitta oskyldigt dömd - och våldtäktsmän ska dömas." Det är min uppfattning. Inget annat. Däremot har du valt vad du tycker är viktigast.
    Jag skrev inte heller att jag inte tror att ingen är oskyldigt dömd. Jag hänvisade till att det är partsinlaga - kan vara sanning, kan vara osanning. Håller du inte med?
    Men du kanske har missat att våldtäkterna ökar - att det som ökar mest är där förövaren känner offret. Detta måste vi sätta stopp för! Men Althin säger allt sånt som i förbigående - detta är allvarligt. Mycket allvarligt. Vi måste ta mäns våld mot kvinnor på allvar! Inte förminska det genom att ställa det mot oskyldigt dömda.

     

    Blogger Alexander skrev... (18 januari, 2006 10:58) : 

    Nathalie > "Man kan också välja att säga: det går inte att ställa dessa två frågor mot varandra. Ingen ska sitta oskyldigt dömd - och våldtäktsmän ska dömas." Man måste ställa dessa mot varandra. Speciellt när det gäller de ökande våldtäkterna där gärningsmannen känner offret. Varför? Jo, dessa begås oftast i hemmet med resultatet att ord står mot ord och just däri ligger grundproblemet, vad ska man göra för att öka fällande domar utan att förminska rättsäkerheten? Vi har kommit en liten liten bit på vägen genom den fenomenala lagen "våldtäkt mot barn" (dock har även denna lag sina brister) där ord mot ord sätts ur spel och gärningsmannen straffas per automatik.

     

    Althin tar skrämmande lätt på våldtäkter'">kommentera