Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, januari 03, 2006

    Borgerlig, nyliberal och ideologiskt förvirrad

    Jinges bannerI går skrev bloggaren Jinge ett inlägg på sin blogg där han uppmanade andra bloggare att sprida en "Anti-Nyliberal banner". Bannern föreställde de fyra borgerliga partiernas symboler och texten "Vill du också avskaffa välfärden?". Jag skrev då en kommentar på Jinges blogg om att jag tyckte att det var dumt att använda uttrycket "nyliberal" så slarvigt och tillskriva sina meningsmotståndare åsikter de inte har.

    Min kommentar (och andras) plockades dock bort, och i stället postade Jinge själv en "förklaring" i vilken han skrev att hans inlägg inte var "en inbjudan till någon slags politisk diskussion" och att alla dylika försök "betraktas som meta-diskussion". På detta svarade jag att hans tilltag – att tillskriva de borgerliga partierna åsikter de inte har – knappast kunde uppfattas annorlunda än "en inbjudan till någon slags politisk diskussion". Att Jinge själv sedan inte vill ta den diskussionen är en annan sak. Också denna kommentar plockades bort, och nu fick jag i stället läsa att Jinge bara anfört fakta som var kända för dem som hänger med i debatten och att det räckte med att granska de borgerliga partiernas ungdomsförbund då flera av dessa var "uttalat nyliberala". Då jag känner mig ganska delaktig och insatt i den politiska debatten och tror mig veta att inget av riksdagspartiernas ungdomsförbund är "uttalat nyliberala" uppmanade jag Jinge att presentera någon form av bevis för sitt påstående. På känt manér plockades då min kommentar bort.

    I stället fick jag ett privat mejl med antydningar om att Riksbankens självständighet, Kjell-Olof Feldt och "högerfalangen" inom SSU skulle vara indikationer på nyliberalismens inflytande.

    Varför engagerar jag mig nu i det här? Jag har verkligen inget till övers för borgerlig politik och jag tror att en borgerlig regering skulle vara direkt skadlig för Sverige. Men inte på grund av att de är nyliberaler – för det är de helt enkelt inte. Inte heller för att de vill avskaffa välfärden, för det är inte det de går till val på. Men jag tycker att det är okunnigt, dumt och ett ideologiskt fattigdomsbevis att använda begreppet "nyliberal" som ett skällsord för politik man inte gillar. Det kan jämföras med att beskylla sverigedemokrater för att vara nazister, sossar för kommunister eller – för att ta ett Jinge närliggande exempel – kritiker av israelisk politik för antisemiter. Faktum är att nyliberalismen – eller mer korrekt; libertarianismen – är en i Sverige tämligen marginell ideologi med ytterst få anhängare. Deras mest kända organiserade utövare är Frihetsfronten, och läser man deras definition av begreppet så inser nog de flesta att detta är tankar som ligger ganska långt ifrån det mer allmänborgerliga program som partierna i högeralliansen går till val på. För ytterligare fördjupning i ämnet, läs gärna kapitlet om liberalism i Stig-Björn Ljunggrens utmärkta bok "Ideologier".

    Politisk diskussion är viktigt, och självklar är det bra att på olika sätt illustrera vad ens ideologiska motståndare har för politik och vad den riskerar att leda till. Men ingen vinner på osakligheter eller direkta felaktigheter.

    Också bloggaren Iron Thorn har uppmärksammat Jinges ursprungliga inlägg.


    Kommentarer om "Borgerlig, nyliberal och ideologiskt förvirrad"

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 januari, 2006 11:12) : 

    Det finns ett ganska stort antal svenska bloggare som satt i system att radera alla kritiska inlägg. Somliga, som Jinge, skickar dessutom epost till dem vars kommentarer han raderat. Med risk för att låta som en Jantelagspredikare så tror jag att mycket av detta handlar om att göra sig märkvärdig. Att leka gud bland kommentarerna efter en kontroversiell artikel ger kanske en känsla av makt.

    Personligen tycker jag det är bättre att inte tillåta kommentarer alls. De som vill skickar ändå epost eller skriver på sina egna bloggar, och då slipper man göra en stor sak av oviljan att ägna sig åt vissa "metadiskussioner".

     

    Blogger Fredrik Lindholm skrev... (03 januari, 2006 15:24) : 

    Tack för en utmärkt och intellektuellt hederlig bloggpost.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (03 januari, 2006 15:31) : 

    C.L.K. Aqurette: Håller till viss del med, men tycker nog det schysstaste ändå är att låta sina läsare kunna kommentera - och själv delta i diskussionerna som uppstår. Sedan ska man förstås kunna plocka irrelevanta och/eller kränkande inlägg, men det var ju knappast det som var fallet nu.

    Fredrik: Tack för vänliga ord.

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 januari, 2006 18:54) : 

    Manuell trackback:

    ...och Alliansen är inte nyliberal

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 januari, 2006 18:54) : 

    Du skriver

    "Inte heller för att de vill avskaffa välfärden, för det är inte det de går till val på."

    Det är just det de går till val på meningen är så korkad att det är svårt att förstå den.
    Den går faktisk bara att förstå om man sätter den i relation till en av dina länkar nämligen den till haja.nu.

    Upplysningsvis så kan jag tala om för dig att alliansen skall lotsa ut alla förtidspensionärer till riktiga pensionärer vid 61 vilket innebär att deras välfärt totalt raderas.

    Du ser ut att vara en ulv i fårakläder i alla fall i mina ögon.


    KAS

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 januari, 2006 19:21) : 

    KAS: Jag förstår inte riktigt vad min länk till haja.nu har med saken att göra, men jag ska försöka förklara vad jag menar. Som torde framgå av inlägget - och ganska många andra jag skrivit - så sympatiserar jag inte med borgerlig politik. Därmed inte sagt att jag tycker att det är okej att påstå saker om politiska meningsmotståndare som inte är sanna. De borgerliga partierna går inte till val på att "avskaffa välfärden", däremot föreslår man massor av nedskärningar som innebär inskränkningar i välfärden. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna uttrycka mig tydligare, hoppas därför att du förstår.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 januari, 2006 19:35) : 

    Man avser att sänka socialbidragen
    därefter att harmonicera alla socialförsäkringar på en ny lägre socialbidragsnuvå detta är att rasera det som är grundbulten i välfärden. Att man sedan vill ta bort resebidragen och avdragen för dubbla bosättningar samtidigt som man tvingar familjer att jobba på olika orter till 80% lönenivår av akassan eller mista bidragen är att totalt rasera välfärdsamhället . Du är nog ensamen tillsammans med högerfolket på uppsala nya tidning att inte fatta det.
    kas

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 januari, 2006 20:18) : 

    KAS: Vi har nog lite olika uppfattningar om vad som är "grundbulten i välfärden". För mig är det snarare solidariteten och fördelningspolitiken. Ersättningsnivåer kan man alltid diskutera. Med det sagt vill jag - en gång för alla, och med hopp om att det nu går fram - slå fast att jag inte sympatiserar med den borgerliga politiken och inte stöder deras förslag om sänkta ersättningsnivåer och slopade bidrag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 januari, 2006 23:04) : 

    Använder man uttryck som nyliberal, fascistisk, brunfärgad, kolonial o.s.v. lättvindigt och utan kontakt med verkligheten så förlorar man trovärdighet. Det verkligt underliga är hur Jinge, som jag läst använda några av uttrycken uppenbart fel, kan vara en så populär bloggare.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 januari, 2006 19:13) : 

    En stor del av jinges popularitet beror helt enkelt på många finner det spännande att läsa vilka nya fantastiska dummheter den mannen kommit på under dagen..

    Som politisk kommentator är han mycket sällan trovärdig, vilket torde vara uppenbart för de flesta.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 januari, 2006 17:38) : 

    Tack!

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 januari, 2006 21:39) : 

    Mkt bra sida och tänkvärda åsikter kära släkting.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 januari, 2006 09:17) : 

    Tomas: Tack för det. Kul att andra delar av vår lilla släkt hittat hit :-)

     

    Blogger deeped skrev... (15 januari, 2006 19:03) : 

    Kära nån. Jinge är ett troll. Han duckar inte för att anklaga den som inte tycker som honom för vad som helst. Själv har jag blivit anklagad för att vara den präst som lagt ut bilder i ett gayforum och diverse annat. Och att hota honom utifrån att han ansett sig kunna bevisa något med ett ip-nummer... Själv bryr jag mig inte ens om att kommentera hos honom eftersom han har en rent nordvietnamesisk censur av kommentarer.

     

    Blogger PB skrev... (02 februari, 2007 15:33) : 

    Tack Jonas för att du försvarar oss nyliberaler mot nesliga påhopp från extremist vänstern.

    Vi hehöver fler socialdemokrater som du!

     

    Borgerlig, nyliberal och ideologiskt förvirrad'">kommentera