Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, februari 23, 2006

    Ont, det gör ont

    Så korkat. Så in i helvete korkat. Det finns liksom inga andra ord att beskriva det på. Jag höll in i det längsta tummarna för att det inte var någon på det socialdemokratiska partihögkvarteret som låg bakom förtalskampanjen mot Reinfeldt - mejlat från jobbdatorn. Jag hoppades på att det skulle vara någon sorts avancerad dubbelbluff, där någon under förevändning att baktala Reinfeldt egentligen ville misskreditera socialdemokraterna. Men jag hade uppenbarligen fel. Så fruktansvärt jävla korkat.

    Helle Klein formulerar det snyggare än vad jag förmår:
    "Socialdemokraterna har inte råd med flera idiotiska affärer. Att det mest amerikaniserade inslaget i valrörelsen (personpåhopp och smutskastningskampanjer) skulle visa sig komma från Sveavägen 68 är verkligen pinsamt."


    Kommentarer om "Ont, det gör ont"

     

    Blogger Jonas N skrev... (24 februari, 2006 00:46) : 

    Käre Jonas

    Jag har uppmanat dig förut. Jag har bett dig att tänka ett varv extra och fundera på varför det blir som det blir. Vilka underliggande mekanismer som gör att det blir så.

    För du är säkert medveten om att detta inte är den första skandalen. Möjligen snaskigare än många tidigare, och mer klibbig. Men inte kan du väl påstå att detta är något helt annat än de beskyllningar som kan komma mot lite vad som helst från 'högkvarteret'.

    Var det inte Marita som nyss satt i TV och anklagade internationella näringsidkare för att med berått mod ägna sig åt kapitalförstöring i syfte att skada 'rörelsen'

    Sen är det en sak till (egentligen två):

    Det är VÄLDIGT osannolikt att en dylik kampanj som pågått över månader har skett på en enskilds initativ och helt utan andras medverkan eller medgivande. Du vet väl att inom 'rörelsen' ser man med ganska oblida ögon på egna intiativ, speciellt om de är latent skadliga.

    (OK, det finns gott om Puckon som ändå gör egna grejer, men vi talar om partihögvarteret här, inte någon lokal fackklubb i Uddevalla)

    Den andra grejen är att jag har svårt att tänka mig att inte Fredrik R eller hans fru någon gång har betalat svart får något.

    Och jag menar att det är nästan helt irrelvant i denna fråga!

     

    Blogger magnus skrev... (24 februari, 2006 02:23) : 

    Jag förstår smärtan. Tydligen är det något som enligt DN skickats ut i ett nyhetsbrev som "Veckans snackis". Man har bestämt sig fär att fabricera ett skandal-nyhetsbrev. I DN. Vill minnas att kulturbloggen (aka chadie) nämnde nåt om ett tveksamt massmail om att Reinfeldt hade ett skumt förflutet. (Vill man låta fantasin helt tjurrusa skulle man kanske kunna tro läckan om Elit-listan var för att "täcka upp för" detta.)

    Henrik Brors kommentar nu är att Ulvskogs snack om statskupp 1976 var nästan i samma dåliga stil, samt att Ingvar Carlsons tal om att det var en nyttig paus för S bröt av mot Ulvskogs attityd. (Det är möjligt att Brors tar en rövare och konstruerar ett oförtjänt knivhugg mot nuvarande partisekreterare, allt för att följa den logik han tro blir följden av detta (eller om han sitter inne med information om Ulskogs medverkan? Organiserad tycks ju verksamheten varit. Att du skriver "någon på" högkvarteret är kanske ett försvar i smärtan?) men, du, Jonas M är nog en hedervärd "Carlson" i en jämförelser av en detta slag!)

    Nu tror jag mera på paradigmskifte än någon S-timeout -- som kanske för vettiga sossar ter sig som mer välbehövlig för varje skandal? -- i höst. Verkligheten bjuder på förändringskrav och erfarenheten tydliggör det.


    (Det kan bli pinsamt detta. Nu ligger en polisanmälan inne, och det lär väl kategoriseras under allmänt åtal som ett förtalsbrott?)

    PS. Att Ulvskog skulle vara inblandad vore annars inte märkligare än när DN;s VD lägger ut privata mail på förstasidan. Ankdammsmentalitet på nya höjder?!?

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2006 06:11) : 

    Svårt sjuk och förtalad dagligen av alliansen

    Efter att ha läst mailen i DN så kan i alla fall jag tycka att det alliansen planerar och insinuerar om och för oss som är sjuka är tio resor värre. Att i dokument efter dokument som skickas via mail antyda att jag inte är arbetsbenägen är ta me tusen grövre än om någon i ett mail frågar om Fredrik Reinfeldt använt svartjobbare.

    Anklaga nu inte socialdemokraterna för vad jag skriver jag är inte socialdemokrat, jag är svårt sjuk i hjärtsvikt och förolämpas och förtalas varje dag av alliansen.

    Smarta trix i konventtider
    Nej detta var bara ett halvsmart sätt att använda fula knep i den hetskampanj som pågår mot oss som är sjuka och arbetslösa, smart publicerat tills deras konvent. Fy för alla dessa trix i jakten på oss som redan är slagna i golvet.


    KAS som dagligen förtalas och förolämpas av alliansen

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 februari, 2006 08:39) : 

    Vi vet ännu inte alla fakta. Men jag har ändå viss insyn i socialdemokratin och tror mig veta att ett sådant här tilltag knappast är något som är sanktionerat "högre upp". Jag håller inte för otroligt att fler än den person som Ulvskog pekat ut som gärningsman är inblandad, men någon del av kampanjstrategin är det här sannerligen inte.

    Jag skulle kunna tänka mig, och observera att detta nu är en ren spekulation, att det under socialdemokraternas kartläggningsarbete av Reinfeldt (för att ett sådant skett är det nog ingen som ifrågasätter) kommit fram rykten och påståenden om anlitande av aupairer och svart arbetskraft. Det bedömdes i så fall antagligen med all rätt som oanvändbar information, ens om den var sann. Men ryktena fanns där, och i händerna på en överentusiastisk, men inte helt dataskicklig, person så spreds de via mejl till ett antal politiska journalister och ledarskribenter.

    kan det ha gått till. Och det verkar betydligt troligare än Ulvskog skulle godkänt en anonym smutskastningskampanj av moderatledaren via mejl.

     

    Blogger Jonas N skrev... (24 februari, 2006 09:25) : 

    Ja, den senare delen av din spekulation låter inte alls osannolik.

    Däremot den första ställer jag mig mer än tveksam till. Vi har alla hört GP själv sitta i TV och anklagande basunera ut '250 miljarder i skattesänkningar'. Samma påståenden har också återkommande framförts av andra.

    Det är och förblir rent nys. Och det är omöjligt att inte de insatta och kampanjansvariga inte är fullt medvetna om detta. Detta har också omskrivits i de mer seriösa tidningarna. Icke desto mindre kommer vi att få höra detta (och liknande) om och om igen, och som valkampanjstrategi kanske den bedömningen är helt rätt: De väljare man vill vinna/förmå att masa sig till valurnorna är först och främst INTE de som kan särskåda och faktagranska dylika resonemang och värdera falsifikation därav.

    Och som jag skrev innan kan det mycket väl ligga något i någon av anklagelserna, något vi kanske får reda på lagom till valrörelsens slutspurt.

    Minns också att nästan identiska tilltag skedde förra valrörelsen. Då var det helt uppenbart att vi fick höra valser från 68:an om att 'någon med närmast ingen anknytning till rörelsen' låg bakom .... Och nu alltså samma sak igen?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 februari, 2006 09:51) : 

    Jamensnällanån... Det är inte rimligt att jämföra förtalsmejlen med vanlig politisk opinionsbildning! Och Reinfeldt och hans allianspolare är väl för övrigt inte direkt några änglar i sammanhanget, om vi pratar om renhårig och korrekt beskrivning av "motståndarlagets" politik?

    Jag vill f ö påpeka att Sven Otto Littorin själv påpekat att "det hade lika gärna kunnat hända hos oss", vilket ju får anses vara väldigt storsint - och antagligen sant - sagt.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (24 februari, 2006 10:05) : 

    Här är klippet där moderaternas partisekreterare Sven Otto Littorin berättar att något liknande hade kunnat hända dem.

     

    Blogger Jonas N skrev... (24 februari, 2006 10:22) : 

    Jonas M

    Givetvis har du rätt. Det finns inget styrelsebeslut någonstans om att detta skall sjösättas. Och jag skulle också bli mycket förvånad om någon dignitär ens givit ett informellt (men tydligt) OK. Jag tror inte ens det är tänkbart att någon i ansvarsställning hade informerats om att det under månader har pågått en sådan kampanj.

    Men, att det skrivs fejkade insändare under valtider av s-valarbetare är däremot inget som är vare sig nytt eller okänt. För f_n, Göran P själv som komunalpolitker har skrivit insändare undertecknade med 'Arg städerska'.

    Och jag delar inte din uppfattning att medvetna lögner om motståndarens förslag (eller annat, tex investringstakt arbetslöshet mm) är att beteckna som sedvanlig opinionsbildning. (Jag pratar här inte om att ha fel någon gång, eller använda den statistik som gynnar ens argument. Jag pratar om att titta in i kameran och ljuga medvetet).

    Jag kom just på en sak, under partiledardebatten fick Reinfeldt frågan om pengar till hans barnflicka upprepade gånger. Jag skulle inte förvånas alls om ryktena har cirkulerats tämligen flitigt bland dem som finner dem nyttiga.

    Och nu tror/hoppas jag att Reinfeldt är tillräckligt begåvad (och har varit så under de år han aspirerat på statsministerposten) att han har betalat barnflickan vitt med alla papper i ordning.

    Och (vilket jag redan anatytt) skulle jag bli närmast besviken om han inte dessutom stuckit till henne en 500-lapp nån gång, eller betalat något annat vid sidan om. Ja du vet sån där vanlig mellanmänsklig anständighet och betygelser på uppskattning som ju är på gränsen till ekonomisk brottslighet i den officiella folkhemsretoriken.

    (I den reala världen är det dock fortfarande ren anständighet och uppmuntrande uppskattning, dessbättre)

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2006 10:39) : 

    Fascinerar mig lite att på den här länken http://www.s-info.se/region/show_news.asp?id=120&news=6615 fanns igår ett pressmeddelande som hävdade att mailen _inte_ kom från sveavägen och att en "datafixare" hade "fixat" så att det såg ut som om de gjorde det. Nu är det borta!

    Men i övrigt känns det orealistiskt att dra för stora växlar på det här. Idioter finns överallt och det är lika förutsägbart som ointressant att vinna poänger på det. Jag läste dock någonstans att liknande saker inträffat inför förra valet. Samma person?

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2006 14:05) : 

    Jonas N,

    Den siffra Du talar om som en medveten lögn är väl helt enkelt en framskrivning av talet om att sänka skatterna till OECD-snitt. Man har helt enkelt plockat fram en uppgift om hur stort ett sådant skattebortfall skulle bli om det genomfördes i dag. Visserligen finns inga sådana konkreta förslag i moderata budgetmotioner i dag, men målsättningen brukar finnas med.

    Jag förstår inte hur det är en värre lögn än att räkna alla som inte arbetar eller studerar som "arbetslösa", vilket moderaterna gör i sin redovisning av den "verkliga arbetslösheten".

    Ingetdera går för övrigt att jämföra med den rent lögnaktiga mailinformationen. Det är rena lögner, inte på något sätt likvärdigt med politiskt tvivelaktig argumentation.

    Inte heller tycker jag att det är rimligt att jämställa detta med undertecknandet av en insändare med ett falskt namn. Insändarskribenter får mig veterligen använda vilka alias som helst. Så länge INFORMATIONEN i insändaren är korrekt så spelar namnet under mindre roll för mig. Påståendet att Reinfeldt undanhåller miljoner i skatt är felaktigt och kränkande oavsett om det framförs av Göran Persson, "arg städerka" eller "veckans snackis", medan uppgiften att Reinfeldt som köpt vita hushållstjänster rimligen personligen skulle tjäna på att få göra avdrag på detta i sin deklaration är korrekt oavsett vem som framför den. I det första fallet rör det sig om rent förtal i det andra om en ganska personfixerad politisk argumentation.

     

    Blogger Jonas N skrev... (24 februari, 2006 15:04) : 

    Det verkar som om jag kan ha haft fel. Någon lokal avdelning i Uddevalla kanske ingåck trots allt?

    http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11936159.asp

    Men, mer allvarligt, Joakim:

    Du tycker att det är OK att Göran Persson skriver påhittade politiska insändare om hur hemsk oppositionens politik skulle vara för skribenten som undertecknar med 'Arg Städerska'

    Då representerar du precis den sortens attityder som jag menar är kärnproblemet här: Månadslånga smutskastningskampanjer via anonyma email uppstår nämligen inte ur tomma intet. De frodas mycket bättre i miljöer där högste chefen själv skriver argt som 'Arg städerska' och där 'man' säger att avsändarens autenticitet inte är så viktig bara bara det man skriver är korrekt.

    Och om du läser de förtalsmail som läckt ut i media så är de ju bara insinuationer, återberättade rykten. Så om en person sa något dylikt till en annan som hörde det så är de ju helt sanna.

    Och påståendet om 250 miljarder är en lögn. Du säger själv att detta inte är ett förslag. Förslagen ligger kring 40 miljd (tror jag). Siffran bygger dessutom på exakt nolltillväxt under hela mandatperioden (nu när sossarna skrävlar om Sverigs fabulösa tillväxt) och ja. Det är en framräknad osann siffra i syfte att smutskasta.

    Du tar upp arbetslöshetssiffrorna, och tycker dels att de är lite luddigt uträknade och att vissa beräkningar (med fog) kan ses som ngt tvivelaktiga. Men sen säger du om detta att 'då är det väl OK att skarva om de 250 miljarderna också'!?

    Nu vet jag inte vilket ben du vill stå på? Är det inte osant? Eller är det OK med osant om andra sidan också kan kritiseras för att frisera siffrorna.

    Märk väl 'kan kritiseras för att frisera'! Implikationen är att det är OK om man inte håller med andra sidans statistik.

    Men alla gånger jag har hört/läst om dem som inte arbetar är man mycket mer varsam med att formulera sig från den borgerliga sidan. Man har tagit upp ATT det är ett problem. Ett stort problem, och ATT man gömmer verkliga arbetslösa i andra kategorier. Och det bollas lite siffor i luften, typ 1-1.2 miljoner. Moderaterna redovisar också precis vad de menar med den sk 'breda arbetslösheten'. Jag har aldrig hört någon säga att det skulle vara den enda sanna!

    Fast om där ljugs medvetet så är det förkastligt oavsett från vilken sida det kommer! Även om den 'andra sidan' också ljuger. Vi kanske tycker olika där!

    Pajkastning är något ytterligare annat. Jag finner även den trist, men den är inte lika moraliskt rutten om att hitta på nya 'sanningar' för att de gynnar en!

     

    Blogger magnus skrev... (24 februari, 2006 15:47) : 

    jonas n: "Du tycker att det är OK att Göran Persson skriver påhittade politiska insändare om hur hemsk oppositionens politik skulle vara för skribenten som undertecknar med 'Arg Städerska'"

    Har du något bevis för detta?

    Jag vet iofs att det finns en och annan (högst någon på tjoget) som tycker att man ska skriva falska insändare "i moderata kretsar", iofs inte i någon moderatledning av något slag,
    så det är väl inte otänkbart att det är ett lika vanligt beteende i moderaterna som hos sossarna. Men har sossarnas ledare gjort på det sättet eller förespråkat metoden kommer är kanske nån slags förebildsfråga aktuell.

    Men om man ska göra en tävling mellan S och M så gissar jag att av Adelsson, Palme och Carlsson skulle Adelsson skulle komma närmast ett sådant där busigt beteende... Bohman och Bildt dock (som Carlsson) oklanderliga hedersknyfflar.

    Men om du kan visa att Persson har den moral du skrev att han har så "leder" kanske S "busligan" just nu. (Om du inte kan visa det, kan vi utesluta att inte du platsar på busligan? ;-)

    Vad politiken beträffar, så är det solklart att S ljuger om skattesänkningar. Bloggaren Magnus Ljungkvist skrev i ett replikskifte jag hade med honom att M och Alliansen inte ville sänka skatterna någonting, d v s en annan taktik med en till S budskap oförenlig ("fakta")uppgift. Men visst är sossarnas politiska profil full av lögner! Det är ju bara att se sig omkring samtidigt som man konstaterar att sossarnas politik (om de nu inte kidnappas av V och/eller MP) är status que (alltså ingen förändring).

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (24 februari, 2006 17:22) : 

    Det är ingen slump att mejlen kom från Sveavägen, smutskastningen har varit i säck innan den kom i påse. I höstas delade sossarna i Stockholm ut en gratistidning i tunnelbanan: "S-pressen". En mycket märklig historia, den saknade uppgift om utgivare, ingen indikation på vad som påstods vara fakta eller ej och den enda artikel som hade en angiven författare var en text på sidan två.

    Tidningen bestod av lika delar självberöm och påhopp på oppositionen, bland annat påstods Reinfeldts familj vara en maffiaklan, detta alltså i en tidning utgiven av Stockholms Arbetarekommun.

    Jag skulle vilja se oskyldiga Ulvskogs reaktion när en journalist drar upp den tidningen i direktsändning...

     

    Blogger fredrik skrev... (24 februari, 2006 17:27) : 

    Per Hagwall: Vad har Marita Ulvskog för eventuell skuld för vad Stockholms arbetarekommun gör? Dessutom hade (s)-pressen ansvarig utgivare (Tomas Rudin om jag kommer ihåg rätt) och osignerade artiklar är inte ovanliga (slå upp DN:s ledarsida). (s)-pressen var ju helt enkelt en broschyr i tabloidformat.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (24 februari, 2006 20:22) : 

    Både Ulvskog och Stockholms Arbetarekommun håller till i samma lokaler på Sveavägen. Ulvskog påstod att smutskastningsmailen var något helt avvikande som inte hade något som helst att göra med hur partiet bedriver propaganda. Läser hon inte vad hennes lokalgrannar publicerar i hundratusentrals exemplar?

    I DN brukar det framgå vilka artiklar som skall läsas som nyheter, opinion eller DN på stan. Var osignerade artiklar på DN:s ledarsida skall placeras är tämligen klart.
    (S)-pressen var bara ett fegt sätt att komma undan med att publicera mängder av lögnaktiga påståenden; "Öhhh, vi har aldri sagt att de va sant juh..."
    Du kallar det "helt enkelt en broschyr i tabloidformat."
    Som tur är så har inte vi andra, partier eller landsändar, sjunkit ned till den "standarden" på våra broschyrer.

     

    Blogger Jonas N skrev... (24 februari, 2006 23:52) : 

    Magnus A

    Det var inför valet 1998 som SvT visade ett reportage om Göran P. Ömsom ris, ömsom vatten. Där berättade en tidigare kompis (i förläggar/journalist-svängen) att de tillsammans brukade skicka fingerade insändare till tidningen, bla med den signaturen.

    Göran fick frågan om det var sant och nekade inte. Istället svarade han: 'Det får stå för hans räkning. Han har alltid varit en svag person' om sin förre vän.

    Det är så nära ett signerat erkännande från GP man kan komma. Bevis!? Njae ... men det borde gå att kontrollera om man ger sig den på det.

    Och ja, det stämmer att (s)-pressen hade Tomas Rudin som ansvarig utgivare.

    Det var ett alster som förlöjligade bla Kristina Axén Olin, Anders Borg, Jan Björlund (med photoshop:ad demonbild) mfl. Flera helsidor ägnades åt problemförorten Danderyd med dess omfattande ekonomiska brottslighet, rasism och kvinnoförtryck, drogproblem mm.

    Och vet ni vad: Där finns också en spalt med fingerade insändare, som 'redaktionen' besvarar med tålamodiga och rättrådiga rekommendationer. Bla skriver en viss Måddan (på vad som skall föreställa skriven norrländska) att hon kommit över såååå "mycke penkar" och att hon nu känner sig villrådig.

    Jag tyckte att det var ganska lustigt. Bla för att det var så klockrent sosseretorik även om de npg tyckte att de var väldigt fyndiga. Påhoppen är väl inte värre än de Mats Lindström spridde anonymt via mail (dock inte anonyma).

    Jag sparade 'broschyren' och fick anledningen att ta fram den nu när Per H nämnde den.

    Alla borde läsa sånt! Sveavägen 68 från sin bästa sida ...

    :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 februari, 2006 16:09) : 

    Jonas N,

    Nej, jag tycker inte att lögner kan försvaras med att andra sidan också ljuger. Men jag betraktar inte en uppgift om hur många miljarder mindre statskassan skulle ha med dagens situation om skattetrycket låg på OECD-snitt, vilket moderaterna bevisligen vill, som en lögn. Man vill helt enkelt peka på hur stora skattesänkningar det egentligen kan bli frågan om över en längre period. Däremot har Du naturligtvis en poäng i att skattetillväxten gör den nominella summan mindre i praktiken. Samtidigt ökar dock kostnaderna så det blir lätt hårklyverier. Prognoer om ökad skattetillväxt är alltid svåra att göra. (M) har flera gånger byggt budgetar på överoptimistiska antaganden om "dynamiska effekter" av skattesänkningar eller privatiseringar. I praktiken har utfallet så gott som alltid blivit lägre. Lögn?

    När det gäller falska namn under insändare så är det ju så att man i Sverige har rätt att vara anonym eller använda sig av pseudonym i insändare. Det kan man tycka vad man vill om, jag tycker själv att det är lite tveksamt att man kan framföra uppfattningar utan att behöva stå för dem. Nu är det i alla fall så. Det gäller mig och Dig och även Göran Persson. Däremot tycker jag att det vore ett olämpligt beteende av Sveriges statsminister. Att han i sin ungdom gjorde det när han hade en helt annan position är något helt annat.

    Det framgår inte vad "arg städerska" hade skrivit i sin insändare. Om det var lögnaktiga påståenden om att hon jobbat svart hos det moderata oppositionsrådet eller liknande så är det självfallet inte OK. Om det t.ex. var en beräkning av hur mycket mer det moderata oppostionsrådet skulle få ut av en skattesänkning än en städerska och uppgiften stämmer så spelar det mindre roll vad det stod för namn under insändaren.

    Det är ju faktiskt så att vi alla har vissa fördomar. Om en socialdemokratisk funktionär skriver att moderaternas förslag innebär negativa konsekvenser för t.ex. kommunalarbetare är det lätt att skaka det av sig som en del av politiskt käbbel. Om funktionären utger sig för att själv vara kommunalarbetare om räknat på det går uppgiften kanske fram. Därför används falska namn, förmodligen av partigunktionärer från alla partier. Det är inget jag tycker är speciellt trevligt, men knappast något jag tycker det är värt att bli upprörd över.

    När det gäller den "breda arbetslösheten" så tycker jag nog att det är rätt barnsligt att räkna föräldralediga och värnpliktiga som varande "arbetslösa". Särskilt som man tar upp detta som ett exempel på manipulation från regeringens sida. Och jag tycker heller inte att det är helt oväsentligt att i sådana fall jämföra den "breda arbetslösheten" med motsvarande mått i andra länder (vilket LO-tidningen har gjort). Då framgår att endast Danmark har färre "arbetslösa" än Sverige. Det är faktiskt en ganska viktig upplysning då vad moderaterna egentligen säger är följande: "(s) saknar politik mot arbetslösheten, de vill bara dölja den. Vi har politiken". Om det då visar sig att INGET annat land (utom Danmark) har färre "arbetslösa" än vad Sverige med en socialdemokratisk regering har så faller den argumentationen platt till marken.

     

    Ont, det gör ont'">kommentera