Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, februari 23, 2006

    Vem ligger bakom mejlkampanjen mot Reinfeldt?

    TV4:s Nyheterna rapporterade i går om en förtalskampanj mot Fredrik Reinfeldt som pågått under de senaste veckorna via mejl. Mejlen har skickats till ledarskribenter, politiska journalister och till insändarsidor i olika tidningar och har haft som uppenbart syfte att misskreditera moderatledaren. I mejlen har det påståtts att Reinfeldt hyrt svart arbetskraft eller att hans släktingar myglat sig till saker.

    Moderaterna gick till riksdagens säkerhetstjänst för att få hjälp att spåra avsändaren, och de ser ut att komma från socialdemokraternas server på partihögkvarteret på Sveavägen 68 i Stockholm. När socialdemokraterna konfronterades med detta satte man egna experter på att leta igenom den mejltrafik som lämnat partihögkvarteret, och enligt dem visar loggfiler att breven inte skickats därifrån.

    Olika experter uppger att det är tekniskt möjligt, men att det ska till stora kunskaper, för att få mejl att se ut som att de kommer från en annan ip-adress än vad den egentligen gör.

    Datakonsulten Jörgen Modin skriver att varje e-postserver i "huvudet" på e-post lägger till en ip-adress, så om ip-adressen nu verkligen är socialdemokraternas så betyder det att antingen så är mejlet skickat därifrån eller så är det en fejk. Han förklarar hur det kan ha gått till (nu blir det tekniskt):
    - Någon på sossarna har gjort det
    - Sossarnas server är hackad
    - Annan server har fejkat undre delen på ip-listan
    - Sossarnas ip-nummer har spoofats
    - Annan servers ip-nummer längre upp i listan har spoofats och undre delen är fejkad

    Själv hörde jag talas om de här mejler redan för ett par veckor sedan och tänkte då att det var några överentusiastiska SSU:are som gick för långt i sitt kampanjarbete. Och jag hoppades att de inte var så in i helvete dumma att de skickade mejlen från några servrar som gick att spåra. Aldrig hade jag föreställt mig att spåren skulle leda till partihögkvarteret. Just nu håller jag bara tummarna för att det handlar om en dubbelbluff, där någon ansträngt sig rejält för att under förevändning att baktala Reinfeldt, egentligen ville misskreditera socialdemokraterna...


    Kommentarer om "Vem ligger bakom mejlkampanjen mot Reinfeldt?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2006 10:04) : 

    Svår fråga, men, så länge datatekniker anlitade av sossarna själva gått igenom detta så litar jag...hmmm, inte så mycket på det (att det int skulle komma därifrån alltså).

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2006 11:08) : 

    Jag tror snarare att det handlar om någon som vill sätta ljuset på den lagstiftning som Bodström försöker få igenom. Det blir ju onekligen ganska intressant. När nu domstolar godkänt _bilder_ på IP-adresser som bevis torde det ju se ganska kört ut för sossarna. Om man å andra sidan konstaterar att mailen inte medvetet skickades från sveavägen är ju dörren vidöppen för att påstå att man blivit hackad eller spoofad.

    Vilket bevisvärde skall egentligen IP-adresser ha? Tekniskt sett kommer det vara svårt att till 100% bevisa att en person utfört viss elektronisk kommunikation.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2006 11:17) : 

    Eftersom en ip-adress inte är en juridisk person och heller inte ett bevis för vem som gjort utskicken av mail så är detta ett bra bevis på den rättsröta som blir när domstolar använder ip-adresser som bevis.

    Detta belyser i ett nötskal vad som händer när lagar skrivs av ministrar som saknar den mest elementära kunskapen om IT.

    Att förfalska Ipadresser i ett mail är lätt som en plätt.

    KAS
    Före detta ITtekniker, programmerare och systemerare.
    Numera tyvärr sjukpensionär och hobbybloggare.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2006 13:13) : 

    Håller med ovan kommentarer i viss grad, svårt att bevisa något med IP-nummer i dagens IT-värld där allt är möjligt. Där allt redan sker. Jag vill tillägga att jag som socialdemokrat tycker partiets politik på detta område är en belastning. Det är mycket nu, mjukvarupatent och elektronisk digital övervakning. Ni förstår säkert vad jag menar. Datamognaden är inte särskilt hög i partiet kan jag krasst konstatera som IT-tekniker.

    Vidare har jag svårt att se att förtalskampanjen skulle komma från 68:an. Vi har så många andra och bättre kampanjer till hands.

     

    Blogger Sebastian Weil skrev... (23 februari, 2006 14:09) : 

    Har man en dator med mjukvara från senare delen av 1990-talet skall det inte gå att IP-Spoofa. Mailen kommer från Sveavägen 68 till 99 % säkerhet.

     

    Blogger Jonas N skrev... (23 februari, 2006 14:11) : 

    Jag måste säga att jag höjde ett ögonbryn över att Jonas M trodde/hoppades att det vara några SSUare som kört en stunt, MEN att dessa inte var så dumma att de gjorde det på ett sätt att det kunde spåras.

    Alltså:

    Tilltaget är OK, eller iaf inget som direkt föranleder klander från Morian när denne känner igen något som mycket väl skulle kunna vara just ett SSU-tilltag.

    Men klander vore föranlett om de skulle åka dit för det med fingrarna kladdiga tycks Morian mena.

    Nu verkar det (trots allt) som om det är ett s-tilltag, dessutom på högre nivå än någon lokal SSU-cell. Och stackars Jonas är förfärad. Men är han förfärad över att det blir avslöjat och skandalen klibbar på (s), eller att tilltaget skedde.

    Alldeles innan var han ju inte speciellt förvånad över ATT det skedde. Tvärtom, han tyckte att modus operandi mycket väl kunde stämma in på SSU.

    Morian kan väl knappast vara helt omedveten om att denna attityd 'alla medel är tillåtna om det gynnar vår sak och skadar motståndarna' florerar inom en hel del av 'rörelsen' ...

    Cosa nostra som det heter på utrikeska ('vår sak' alltså)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 februari, 2006 14:36) : 

    Jonas N, for that comment you will sleep with the fishes...

    Nä'rå.

    Så här menar jag: att ungdomsförbundare (SSU:are, MUF:are, Ung vänstrare och allt vad de heter) tar till okonventinella och ibland tveksamma grepp i valrörelser är knappast något okänt fenomen. Jag försvar inte korkade tilltag, men hävdar å andra sidan inte att jag inte själv gjort ett och annat...

    Om det är så att SSU:are eller s-partikanslianställda ligger bakom den här historien så tycker jag att det var jäkligt korkat och lågt. Det finns fyndiga former av "dirty campaigning" och det finns mindre fyndiga. Det här får nog sägas vara ett exempel på det senare. Men om det däremot är andra gärningsmän, t ex motståndare till Bodströms övervakningsidéer, ja då är det synnerligen innovativt - om än inte alls försvarbart.

    Och att jag hoppades att eventuella s-förövare hade vett nog att sköta sitt smutskastningsarbete på anonyma servrar handlade snarare om en önskan om hjärnceller hos dem, än något annat.

    Tydligt nog?

     

    Blogger Jonas N skrev... (23 februari, 2006 15:14) : 

    Visst är du tydlig. Du skriver än en gång att du hoppades att de bakom smutskastningsarbetet var smarta nog att inte åka dig (om de var (s))

    Det som fick mig att höja ögonbrynen!

    ;-)

    Jag delar fö helt din önskan, jag drömmer också om ett samhälle där (s)-sympatisörer vore smartare, ja rentav kloka. (Och Nej! Jag begränsar mig inte ens bara till dem som beter sig lite tvivelaktigt, utan samtliga: Alla ska med, så enklet är det bara :-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 februari, 2006 16:55) : 

    Åka mig?

     

    Blogger Jonas N skrev... (23 februari, 2006 17:39) : 

    Åka dit! (sorry)


    Jag kan tillägga att mina välgångsönskningar om s-sympatisörers 'funktionalitet' har samma mål, dock med ngt olika motiv bakom!

    :-)

     

    Blogger Jonas N skrev... (23 februari, 2006 18:54) : 

    Peter J

    Jag noterade också att i de första dementi-utallandena sa man bara att de inte hade skickats från mailservern. Vilket (s) egna IT-experter kunde meddela!

    Man fattar ju vilken expertis det innebär, alternativt hur medvetet man formulerar det säger offentligt.

    Men i en något senare kommentar påstods också att ingen av datorerna hade 'varut ute' på internet under den tiden (vilket i sig låter helt befängt).

    Skönt att man kan lägga skuldfrågan till handlingarna nu. Tråkigt för den (s)ympatiske Morian som ju hade hoppats på en mycket mer invecklad dubbelbottnad PR kupp mot det kommande Bodströmsamhället. Och som väl får fortsätta hoppas på ökande 'intellektuell funktionalitet' hos sina meningsfränder (liksom även jag :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 februari, 2006 20:11) : 

    Haha. Det kom ifrån 68:an.

    Nu kommer det komma dimmridåer om någon vaktmästare eller liknande. Kanske det är sant. Men misstanken om att det var sanktionerat från högre nivå kommer att vara stark!

    Sleazy (S) =)

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 februari, 2006 00:37) : 

    Självmål ;)

    KAS

     

    Vem ligger bakom mejlkampanjen mot Reinfeldt?'">kommentera