En oönskad present
Apropå diskussionen om Corporate Social Responsibility (CSR) så ser jag på Reklamfeber en helt fantastisk reklamkampanj signerad Leo Burnett i Lissabon. Det handlar alltså om en kartong som var fint inslagen som en julklapp och som skickades till direktörer och andra på diverse företag. Efter att girigt ha slitit upp pappret möttes de av synen här intill och en uppmaning om att donera pengar till hemlösa. Så smart och så träffsäkert. |
Kommentarer om "En oönskad present"
"Efter att girigt ha slitit upp pappret"- ?
Jag trode att du hade en lite sundare syn på företagare än så? Eller är det bara ett tillfälligt övertramp i din annars seriösa politiska retorik? (Har herr Silfverstrand fått din retoriska skärpa ur balans?)
Väldigt träffande kampanj. Men jag undrar hur effektiv den är på att dra in pengar. Den är till viss del smakös och kan orsaka mer ilska än social generousitet.
Men syftet kanske till större del är att skapa debatt "om de onda företagarna och direktörerna" än att dra in pengar.
För tydlighetens skull: det här är ingen svensk kampanj riktad till svenska direktörer. I Lissabon är situationen något annorlunda för gatubarn än i Stockholm.
Min formulering om att girigt slita upp pappret till paketet var för det första snodd från Reklamfeber, och speglar för det andra inte min syn på företagare generellt. Man ska nog vara ganska konspiratoriskt lagd för att få till en sådan koppling. De flesta människor sliter nog girigt upp pappret till presenter de fått.
Vilken tur att man i Sverige inte behöver skänka pengar till hemlösa eftersom all solidaritet idag finansieras via skattsedeln.