Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, mars 17, 2006

    En oönskad present

    KartongbarnApropå diskussionen om Corporate Social Responsibility (CSR) så ser jag på Reklamfeber en helt fantastisk reklamkampanj signerad Leo Burnett i Lissabon. Det handlar alltså om en kartong som var fint inslagen som en julklapp och som skickades till direktörer och andra på diverse företag. Efter att girigt ha slitit upp pappret möttes de av synen här intill och en uppmaning om att donera pengar till hemlösa. Så smart och så träffsäkert.


    Kommentarer om "En oönskad present"

     

    Blogger Robin Hood skrev... (17 mars, 2006 11:35) : 

    Svenskar är rätt dåliga på att engagera sig privat i ideellt arbete jämfört med många andra länder. De som gör det skall naturligtvis ha all ära för det goda arbete de gör!

     

    Blogger Markus "LAKE" Berglund skrev... (17 mars, 2006 11:46) : 

    "Efter att girigt ha slitit upp pappret"- ?

    Jag trode att du hade en lite sundare syn på företagare än så? Eller är det bara ett tillfälligt övertramp i din annars seriösa politiska retorik? (Har herr Silfverstrand fått din retoriska skärpa ur balans?)

     

    Blogger rommedahl skrev... (17 mars, 2006 11:51) : 

    Väldigt träffande kampanj. Men jag undrar hur effektiv den är på att dra in pengar. Den är till viss del smakös och kan orsaka mer ilska än social generousitet.

    Men syftet kanske till större del är att skapa debatt "om de onda företagarna och direktörerna" än att dra in pengar.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (17 mars, 2006 11:58) : 

    För tydlighetens skull: det här är ingen svensk kampanj riktad till svenska direktörer. I Lissabon är situationen något annorlunda för gatubarn än i Stockholm.

    Min formulering om att girigt slita upp pappret till paketet var för det första snodd från Reklamfeber, och speglar för det andra inte min syn på företagare generellt. Man ska nog vara ganska konspiratoriskt lagd för att få till en sådan koppling. De flesta människor sliter nog girigt upp pappret till presenter de fått.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 mars, 2006 01:34) : 

    Vilken tur att man i Sverige inte behöver skänka pengar till hemlösa eftersom all solidaritet idag finansieras via skattsedeln.

     

    En oönskad present'">kommentera