Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, april 18, 2006

    En socialdemokratisk bild av Stockholm

    I morse var det premiär för socialdemokraternas nya tidning Dagens Stockholm, i form av en inhäftad bilaga i Metros stockholmsupplaga. Jag har tidigare skrivit om den här satsningen (som uppges kosta åtta miljoner), och uttryckte då en förhoppning om att den nya tidningen faktiskt skulle bjuda på riktig journalistik. Produkten jag fick i handen i morse lever åtminstone delvis upp till mina förhoppningar, även om den var bokstavligen betydligt tunnare än vad jag hade trott; endast fyra sidor.

    I redaktionsrutan längs bak sägs Dagens Stockholm vara "en fristående och självständig bilaga till Metro". Och självständig från Metro är den säkert, men knappast från sina ägare. Med all respekt för chefredaktör Sverker Lindström så noterar jag att det i ett mejl jag fått från Stockholms arbetarekommun (det vill säga det socialdemokratiska partiet lokalt i Stockholm) att frågor kring tidningen "besvaras av kommunsekretare Tomas Rudin".

    Journalistiskt finns det inte mycket att anmärka på tidningen. På förstasidan intervjuas ungdomsminister Lena Hallengren om satsningen på sommarjobb åt ungdomar i regeringens vårbudget är tillräcklig. På sidan inleds också ett reportage om de närakuter som öppnats på flera ställen runt om i Stockholms län. I direkt anslutning till reportaget finns en politisk "analys", inte helt olik de som Aftonbladets Lena Mellin, Dagens Nyheters Henrik Brors och andra håller sig med.

    Sammanfattningsvis så ser jag premiärnumret av Dagens Stockholm som lovade. Det återstår dock att se om man klarar av att hålla samma ambitionsnivå i den kommande numren. Tidningen sägs ska utkomma två gånger i veckan i april-maj och augusti-september. Jag håller tummarna. Länets Metro-läsare är värda samhällsgranskande journalistik med hjärtat till vänster.


    Kommentarer om "En socialdemokratisk bild av Stockholm"

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 april, 2006 14:04) : 

    Finns det någon hemsida där tidningen läggs ut? Samhällsgranskande journalistik säger du, jag tycker det mer verkar vara ogenerad propaganda. Men vill läsa det först.
    Dock så tror jag att det är en bra taktik. Många som läser metro och man når väljare precis när de inte har någonting att göra. Sittandes och väntar på buss/tunnelbana eller åkandes i den. Dessutom en grupp av väljare som inte så ofta nås av konventionella tidningar.

    Vet inte heller hur tidigare valrörelser sett ut från socialdemokratiskt håll men det verkar som att socialdemokratin känner på sig att en seger verkligen sitter hårt inne.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 april, 2006 14:35) : 

    Enligt uppgift så ska innehållet läggas ut på www.dagensstockholm.se, men än så länge verkar där bara finnas kontaktuppgifter till redaktionen. Och särskild propagandistiskt upplevde jag faktiskt inte innehållet, men jag är förstås part i målet...

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 april, 2006 15:07) : 

    ”men det verkar som att socialdemokratin känner på sig att en seger verkligen sitter hårt inne”.

    Tja, det är alltid svårt att vinna Stockholm! De politiska blocken brukar som bekant vinna varannat val. I år har (s) chansen att bli unika genom att vinna 2 val i rad och bryta denna trend. Samtidigt handlar det till en del om att partiet insett hur viktigt det är att vinna Stockholm.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (18 april, 2006 16:27) : 

    Wow, jag missade den helt, får leta i pappersinsamlingen på jobbet i morgon.

    Men varför skall det vara så förtvivlat svårt för sossarnas kampanjmakare att agera utan bulvaner?

    Det är ingen engångshändelse, (S)-pressens ursprung var mörkat, liksom ursprunget för dess "nyheter", Kombilotteriet har alltid talat med mycket små bokstäver om vilka deras ägare är, men Spero har gått ännu längre och har som uttalad policy att inte avslöja vilka som ligger bakom.

    Vi har alltså en situation där (s) använder lotterier med dolda ägare för att finansiera tidningar med dolda avsändare...

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 april, 2006 17:21) : 

    Sorry Per men det framkommer med önskvärd tydlighet att det är en socialdemokratisk tidning, gå in på hemsidan och se efter.

    Tiden får utvisa om tidningen blir ett vettigt inslag i debatten eller mer som annonsbilagorna som kommer i svenskan med jämna mellanrum. Eftersom det knappast verkar vara en långsiktig finansiell satsning så måste jag dessvärre luta åt det senaste, det är synd eftersom det skulle behövas fler oberoende socialdemokratiska debattörer.
    / En go och glad liberal

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 april, 2006 17:45) : 

    Vi kan knappast läst samma bilaga då den jag fick i min hand var ful som stryk. Min första spontana känsla var "landstinget informerar" när jag såg lay-outen.

    Det stora mysteriet är varför arbetarkommunen inte körde vidare på höstens "(s)pressen" som hade kul lay-out och glimten i ögat i texterna.

    Nåväl, nu är det kanske inte jag som är målgruppen. Snarare fienden.

    :LL

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (18 april, 2006 18:05) : 

    Eh, p b, det är faktiskt ointressant om det framgår på hemsidan att tidningen ges ut av SAP om det inte står i pappersupplagan, den som det är meningen att folk skall läsa.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 april, 2006 20:36) : 

    Per, det står på tidningen att den utges av Socialdemokraterna. Om du hade läst den så hade du sett....

    Liten text visseligen men längst ner står det. Du får en ny chans på torsdag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 april, 2006 01:10) : 

    Jag hittade ingen "samhällsgranskande journalistik" i den sanslöst tråkigt layoutade bilagan: Initiativet är dock utmärkt och en socialdemokratisk röst behövs verkligen.

     

    Blogger Jonas N skrev... (19 april, 2006 11:39) : 

    Måste säga att jag är besviken (och iom det kanske eg 'glad')

    Jag såg fram emot detta, men orkade inte läsa mer än två tre rader av någon 'artikel'. Jag är 'rädd' för att detta inte appellerar till osäkra väljare på marginalen. Mycket text om byråkratiska system och 'lösningar'. Inget som fångar och håller kvar något glödande intresse och engagemang.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (19 april, 2006 15:50) : 

    Anders. Jag skrev att jag inte läst tidningen, vad gäller ursprungsmärkningen gick jag efter vad Jonas sa, det verkade inte otroligt med tanke på (s) tidigare meriter på området. Jag hittade ett exemplar i pappersåtervinningen idag, och det står faktiskt att den är från Socialdemokraterna, liten stil, svart på rött längst ned, men det står där.

    Håller med alla föregående talare, trist bilaga. (Och nej, (S)-pressen var måhända "roligare", men marknaden för ryktesspridning av typen "Reinfeldt är överhuvud för en maffiafamilj" är död sedan ett antal veckor tillbaka...)

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 april, 2006 21:27) : 

    Det är väl rätt uppenbart att bilagan ska vara just en bilaga, mina mediekunniga vänner. Därför får det inte vara för mycket redaktionell layout på den. Jämför med diverse annonsbilagor - det ska klart framgå att det inte är tidningens ordinarie sidor.

     

    En socialdemokratisk bild av Stockholm'">kommentera