Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, maj 30, 2006

    När bitterheten tar över

    Att Bengt Silfverstrand, tidigare s-riksdagsman, inte tillhör mina favoriter, torde ha framgått av tidigare saker jag skrivit här och här. Trots det trodde jag att vi åtminstone, socialdemokrater emellan, kunde ha en civiliserad ton mot varandra. Tyvärr verkar inte Silfverstrand vara intresserad av – eller förmögen till – detta.

    Nyligen skrev han ett inlägg om att ”en mindre bloggfrossa tycks ha brutit ut i landet”. Utan att nämna några namn eller erbjuda några länkar som ledtråd (det gör han nämligen sällan eller aldrig) påstod Silfverstrand att många ”ägnar sitt huvudsakliga bloggande åt navelskåderi” och har ”tappat alla sinne för proportioner”. Detta ska enligt Silfverstrand tyvärr även ha drabbat en del socialdemokrater ”som borde veta bättre”. Han baserar detta bland annat på att det för vissa socialdemokratiska ”partivänner” (hans citationstecken, inte mina) tycks vara viktigare ”att lyfta ut sina bloggar från s-info och försöka efterlikna mediavärldens skönandar än att lyfta fram socialdemokratiska budskap tillgängliga för de socialdemokratiska gräsrötterna”.

    S-info är, för dem som inte känner till det, en webbportal för socialdemokratiska partidistrikt, arbetarekommuner, s-föreningar och politiker. Det är inte det socialdemokratiska partiet som äger eller driver portalen, utan det är ett privat initiativ som dock många socialdemokrater använder sig av.

    För Bengt Silfverstrand är det dock klart suspekt om man som sosse inte använder sig av denna plattform. Han skriver: ”Vilka bevekelsegrunder man har för att inte tycka s-info vara ’fint nog’, är okänt”, och att ”s-info huvudsakligen ska användas för att föra ut ett socialdemokratiskt budskap”. På detta kommenterade jag att i valet mellan att ha min blogg på en hårt styrd och utseendemässigt rätt trist plattform som S-info, och det betydligt friare Blogger/Bloggspot – där det finns oändligt många fler bloggare än på S-info, av allehanda politiska kulörer, så var mitt beslut enkelt.

    Därpå följde ett replikskifte, ur vilket jag hämtat nedanstående höjdpunkter:
    Silfverstrand: Om plattformen är trist så är det ju märkligt att undertecknad m fl har så många besökare. Friheten är minst lika stor på s-info och dessutom så kombineras denna frihet med ansvar för vilka inlägg som tas in. Dyngspridare har vi nog med på olika bloggsidor.

    Morian: Jag förstår verkligen inte varför du framhärdar i att misstänkliggöra partivänner och andra som väljer andra tekniska plattformar än du för att blogga. För mig handlar mitt bloggande åtminstone inte om att i första hand skaffa fler anhängare till socialdemokratin, utan att fritt få uttrycka mina tankar och reaktioner. Jag har valt att göra det på en populär och bra teknisk plattform som tillåter mig att utseendemässigt anpassa den efter mina önskemål. Och utan en stor sosselogga och ett klatschigt partinamn påklistrat så slipper jag känna mig tvingad att väga mina ord på guldvåg och fundera på om det jag skriver kan tolkas som representativt för partiet. Det är det val jag har gjort. Du har gjort ett annat. Kan vi inte bara lämna det där?

    Silfverstrand: Ingen har tvingat dig att skriva på denna blogg, men du kan liksom flera andra kverulanter uppenbarligen inte låta bli. Alla får fritt uttrycka sina tankar på denna blogg. Ingen har heller förbjudit dig att välja andra former. Patetiskt blir det först när man gråter krokodiltårar för att någon dristar sig i att ironisera över självgodhet profilering som går ut på att sätta det egna intresset för de värderingar man säger sig företräda. /.../ Du har satt egenintresset i fokus. Det är ditt val. Men kom inte och klaga för att andra har mage att sticka hål på egobubblan.

    Magsura utfall? Det blir värre... Nu har Silfverstrand nämligen skrivit ett nytt inlägg där han skriver att han ironiserat lite över ”den tendens till egotrippande som spridit sig via bloggen”, ett egotrippande som fått ”den egna personen att framstå som betydelsefullare än det budskap man vill förmedla”. Och på detta ska jag ha ”fastnat på kroken” och gråtit krokodiltårar för att Silfverstrand haft ”mage att kritisera det faktiska förhållandet att även ett antal socialdemokrater finner det mera angeläget att plagiera kändiskulten och vältra sig i självbespegling och navelskåderi i stället för att lyfta fram det socialdemokratiska budskapet”. Och så den obligatoriska slutklämmen: ”S-info är helt enkelt inte fint nog för vissa bloggare som tycks älska att blogga för bloggandets egen skull”.

    Jag har gett upp allt hopp att få rimliga svar på kommentarer på Silfverstrands blogg, och skriver därför detta mest för att göra andra uppmärksamma på hans debattstil och varna för att ge sig in i resonemang med honom. Jag gör det med viss sorg, då jag vet att det är många som tycker att Bengt Silfverstrand gjort många goda insatser för socialdemokratin och att han skulle kunna fortsätta bidra på ett positivt sätt i samhällsdebatten. Tyvärr vittnar Silfverstrands attityd om att bitterheten och missunnsamheten helt verkar ha fördunklat hans omdöme.

    I själva sakfrågan om huruvida socialdemokrater i första hand bör blogga på plattformen S-info, vilket Silfverstrand förespråkar, så vill jag göra klart att jag egentligen inte har något emot S-info. Det är en teknisk plattform bland andra, med vissa fördelar och vissa nackdelar. Många sossar verkar uppskatta den plattformen, och jag har ingen anledning att recensera deras val – lika lite som jag har några synpunkter på dem som föredrar Blogger, WordPress, Movable Type eller BlogSoft. Alla har de sina fördelar och egenheter.

    Men för Silfverstrand så verkar jag, LO-bloggarna, partiets valblogg och mängder av andra bloggare främst vara intresserade av att profilera oss själva, något som bevisas av att vi valt andra bloggverktyg än S-info. Det är förstås en fullständigt absurd uppfattning, och säger nog tyvärr en del om hans syn på tillvaron.

    Jag tänker inte skriva några fler kommentarer på Silfverstrands blogg – hans svar har en så deprimerande trist attityd att det inte känns mödan värt. Däremot har jag för kännedom mejlat honom och berättat att jag skrivit detta inlägg. Jag räknar dock inte med någon respons. Silfverstrand har hittills inte förefallit nämnvärt intresserad av dialog.


    Kommentarer om "När bitterheten tar över"

     

    Blogger Martin Tollén skrev... (30 maj, 2006 10:30) : 

    Ja suck, hur kan det vara mer "socialdemokratiskt" att betala 600 kronor för att blogga på det privat drivna s-info istället för att blogga gratis på det snyggare (?) blogspot?

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 11:05) : 

    Jonas Morian:
    Hans "sätt" är ökänt. Jag är som du kanske vet uppvuxen i Höganäs, där mina föräldrar fortfarande bor, och vet att Silfverstrand är en av de främsta anledningarna till att så många likt mina färäldrar röstar på (s) i riksdagsvalet men väljer (m) och Péter Kovács i kommunvalet. Han uppförande online är ingenting mot hur han är i verkligheten. Men han förlorar mest själv, för politiker som inte förmår visa respekt vinner inga sympatier någonstans.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 12:05) : 

    Martin T -
    Enligt något slags "renlärigt avarts-sosseri" kan det vara det. Då bör medborgarna foga sig i de kollektiva lösningar som bestämts av parti och folkvalda, och inte hålla på och "förverkliga sig själva" genom fria konsumentval och annat individualistiskt liberalt tjaffs.

    Så på sätt och vis kanske den här lite fåniga debatten faktiskt sätter fingret på en motsättning som funiits - kanske fortfarande finns - inom socialdemokratin och som på något sätt behöver hanteras.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 12:26) : 

    "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större" eller hur var det nu...

    Jag tror att den här konflikten finns inom alla partier, utom möjligen inom fp och mp som verkar ha en mindre centralistisk hållning till politik (och som båda rymmer åtskilliga akademiska "skönandar").

    Tur då att det finns personer som visar att man kan vara socialdemokrat utan att samtidigt vara en slav under partipiskan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 12:37) : 

    Silfverstrand åtnjuter ett visst inflytande på s-info. Där kan han banna debattörer för att därefter förolämpa dem (han gör det även innan han bannar dem).

    Surt för bengt är dock att hans avstängningsmakt inte omfattar socialdemokratiska bloggar utanför s-info. Vad värre är, hans översittarfasoner tycks inte ha någon verkan på t.ex. dig eller "Uppsala högar" alias "Tarzan i Tierp" (dvs Erik Laakso, Silfverstrands omnämningar).

    Hans sanslösa attacker på partikamrater är alltid kontraproduktiva men han tycks inte fatta att attackerna skadar honom och partiet.

    /Julia Andersson
    (avstängd då jag inte ville ge min adress till en främmande grinig gubbe på internet).

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 12:47) : 

    Drygt 6200 tecken ägnade åt en tokskalle på s-info?

    Är det inte roligare - både för oss läsare och dig som skribent - att ägna tiden det tar att skriva ihop ett sådant imponerande långt blogginlägg åt roliga analyser eller spännande resonemang?

    Lyft debatten genom att ignorera skräpet...

    //S

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (30 maj, 2006 15:10) : 

    Tack för alla kommentarer. Jag har, upplysningsvis, fått respons från Silfverstrand via mejl. Vi har... "resonerat" - och vi lär inte bli överens. Nåväl, nu lägger jag honom bakom mig.

    En sista respons bara till signaturen S: vad är tokigast - att skriva drygt 6200 tecken om en tokskalle, eller att kontrollräkna antalet tecken i inlägget?

    Men jag instämmer; hädanefter ska jag bli bättre på att ignorera andra dårar och koncentrera mig på mitt eget skrivande.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 15:26) : 

    Jag utgår från att jag i demokratisk ordning får svara på påhopp. På en punkt delar jag signaturen S:s uppfattning. Hur kan man "offra 6 200 tecken på en förment tokstolle." Den långa utläggningen är ju bara ytterligare ett klassiskt exempel på hur dåliga argument måste underbyggas med många ord och högt röstläge.

    Och som framgår av mina blogginlägg är de i själva verket oftast omgärdade med stor munterhet och så långt ifrån bitterhet som man bara kan komma.

    Vad slutligen gäller avstängning från s-info, så sker detta bara i fall av uppenbara falska namnangivelser (Julia A. är ett exempel på detta - och då det är fråga om en så uppenbar ärenkränkning att ansvarige utg. för s-infosidan kan "råka illa ut" om företeelsen skulle anmälas).

    Även sign. "C.i.k aqurette" med påstådd härstamning från Höganäs är också att betrakta som en ren bluff, så länge han/hon inte vågar uppträda öppet och med angivande av faktiskt namn.
    Tack ändå Jonas Morian för att du vidgat intresset för min redan tidigare synnerligen välbesökta hemsida.
    Over

    Hilsen fra Skånes guldkust
    Bengt Silfverstrand
    www.s-info.se/silfverstrand

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 15:35) : 

    Alla ska med på S-Info. Så enkelt är det.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 15:39) : 

    Stopp ett tag! Vad jag inte kan förstå är hur personer som säger sig vara för en fri debatt (Morian m fl) skriker som stuckna grisar för att de blir kritiserade.

    Och visst förstår jag att Silverstrand kan reta gallfeber på en del. Men hans Personvalskåserier är banne mig bland det friskaste, roligaste och skarpaste som förekommer på bloggsidorna. -Kan hända de retar en del, men i så fall e de deras eget fel....

    Kalle Glader
    (född i Tomelilla/Skåne - numera verksam i Norrtälje)

     

    Blogger Wille skrev... (30 maj, 2006 15:53) : 

    Även sign. "C.i.k aqurette" med påstådd härstamning från Höganäs är också att betrakta som en ren bluff, så länge han/hon inte vågar uppträda öppet och med angivande av faktiskt namn.
    Ordet "intelligensreserv" kommer osökt upp i mitt sinne..

    Att läsa, för allmän betraktan på Aqurette's hemsida, vilken han även länkar till i sin kommentar:
    Mitt namn är Christopher L. K. Aqurette. Jag föddes 1972 i Höllviken, en mindre ort vid södra Öresund. Barndomen tillbringade jag i Höganäs, en liten stad i nordvästra Skåne mest känd för sin keramik.

    Så mycket mer öppet blir det inte, såvida Aqurette inte publicerar personnummer och hemadress (båda vilka borde vara tämligen enkla att komma över med de uppgifter han fritt lämnar ut).

     

    Blogger Wille skrev... (30 maj, 2006 15:57) : 

    Stopp ett tag! Vad jag inte kan förstå är hur personer som säger sig vara för en fri debatt (Morian m fl) skriker som stuckna grisar för att de blir kritiserade.
    Jag hade för mig att yttrandefrihet och fri debatt svängde i båda riktningarna: folk har rätt att säga vad de vill och kritisera vad de vill. Men det innebär även att andra har rätt att i sin tur kritisera dem.
    Och ja, om de så vill, även "skrika som stuckna grisar".

    Om jag får se eller höra det fullkomligt hjärndöda argumentet "du får inte kritisera mig, för jag har yttrandefrihet!" en gång till så misstänker jag att ånga kommer att ryka ur mina öron...

     

    Blogger Ola D Svedin skrev... (30 maj, 2006 16:06) : 

    "Vi äro spekulanter alltifrån Ockerby

    Vi kan norpa, mygla och dupera folk

    Vi kan sälja mark till ockerpris

    O´ vi kan smita undan skatten,
    undan skatten, undan skatten"

    För mer information angående hr. Silfverstrands egna 70-talsMailGate; http://www.contra.nu/olsson.html


    För övrigt har jag blivit bannad att kommentera från hans blogg när jag ironiserat kring dessa Ockerbybrev. Trist.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 16:33) : 

    Ja, herre du milde. Som på pärlband uppträder de - det fria ordets riddermän. Men likt Don Quijote svänger de sin färla så våldsamt att de både träffar dem själva och enligt Wille till och med framkallar ånger ur öronen. Och när sikten skyms av ånger och dimma blir det som bekant svårt att uppfatta vad som i verkligheten sker.

    För mig innebär en fri debatt givetvis både att ge och ta. Och visst får man till och med skrika som stuckna grisar. Men det blir väl patetiskt i det långa loppet om man sedan inte vågar ta debatten där den ursprungligen uppstår utan rusar hem och ropar på "mamma" som ju bevisligen alltid är beredd att bistå med näsduk och plåster till sin lille pojke som blivit illa slagen av den stora stygga S-vargen....

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (30 maj, 2006 17:10) : 

    Bengt Silfverstrand skriver att "som framgår" av hans blogginlägg "är de i själva verket oftast omgärdade med stor munterhet". Jag har citerat valda delar av vad han skrivit om och till mig, och uppmuntrar alla som är intresserade att själva läsa hans blogg och avgöra i vilken utsträckning det han skriver förefaller präglas av munterhet.

    "Kalle Glader" inte kan förstå är hur personer som säger sig vara för en fri debatt "skriker som stuckna grisar för att de blir kritiserade". Så är förstås inte fallet. Jag tar gärna emot kritik och deltar i tuffa politiska diskussioner. Vad jag inte gillar är låga personpåhopp och insunuationer. Det är fullt möjligt att Silfverstrand tror sig vara rolig, men ironi och humor funkar som bekant bäst öga mot öga. Över nätet går många nyanser förlorade.

    Den sista anonyma kommentaren vet jag inte ens hur jag ska besvara. Självklart innebär en fri debatt att man ger och tar. Men om utgångspunkten är att man ska "ge" sin meningsmotståndare glåpord och gliringar, så avstår jag helst från att delta.

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 17:51) : 

    Det finns inget muntert i Silverstrands påhopp på sina partikamrater. Och nej Bengt, jag har inte för vana att ge min adress till personer med din rättshistorik.

    /Julia Andersson

     

    Anonymous Anonym skrev... (30 maj, 2006 18:44) : 

    Skulle aldrig falla mig in att ge Silferstrand min emailadress. Så står det inte i reglerna, men däremot mitt namn på S-info.

    "Silfverstrand: Ingen har tvingat dig att skriva på denna blogg, men du kan liksom flera andra kverulanter uppenbarligen inte låta bli."

    Ja jag har då inte skrivit där.. ty jag anser Silferstrand håller på med för mycket mobbing av både partikamrater och icke.

    Nää glöm Silferstrand, Morgan!

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 maj, 2006 09:30) : 

    Ifall Silferstam vill ha alla att skriva/läsa på portalen S-info så fattar jag inte varför han själv är utanför och läser/skriver?

     

    kommentera