Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, augusti 21, 2006

    S gör ett bra jobb på webben

    Apropå det jag skrev i går om partiernas webbsatsningar så är jag intervjuad i tidningen Aktuellt i Politiken på ungefär samma tema.

    I intervjun konstaterar jag bland annat att ett misstag som många organisationer och företag gör är att bygga webbplatser som motsvarar den egna orgaisationsstrukturen. Detta blir obegripligt och hopplöst att hitta i för en utomstående. Jag betonar också vikten av att en politisk webbsajt uppmanar till aktivitet, och inte bara säger ”här får du information”. Det vill säga inte bara ”push” utan även ”pull”. Att man ger människor möjlighet att bli delaktiga.

    Dessutom ger jag socialdemokraterna cred för att man så tydligt länkar till sina gräsrotsbloggare. Jag liknar dessa vid barfota opinionsbildare som för ut socialdemokratin till folk som aldrig skulle gå in på partiets officiella hemsida. Det kan jämföras med att prata med sina arbetskamrater på jobbet eller föräldrarna i fotbollsföreningen. Där har vi fördel av att vara så många som vi är i socialdemokraterna.

    Läs mer på AiP.nu.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "S gör ett bra jobb på webben"

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (21 augusti, 2006 13:38) : 

    Kul att AiP uppmärksammar webben!

    Och insiktsfullt sagt av dig angående att många organisationer gör misstaget att bygga webbplatser som motsvarar den egna orgaisationsstrukturen, hade jag faktiskt inte alls tänkt på innan jag läste det här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 augusti, 2006 13:50) : 

    Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med dig om. Jag tror inte de politiska partierna - och det gäller alla - riktigt förstår mediet de verkar inom.

    Vi kan ju ta exemplet Valbloggen aftersom jag nyss skrev ett inlägg om denna sida. Där har man nu stängt av möjligheten till kommentarer.

    Interaktivitet är a och o vad gäller webbsidor, och för en blogg är den viktigaste formen för interaktivitet just kommentarerna. Det tyder på att åtminstone LO fortfarande ser webben som ett tidnings/text-media.

    Och det går igen i alla politiska partier, även mitt eget, där man lägger pengarna på snygg design istället för att hålla kvar och engagera besökaren.

    För webben funkar mera som kabelteven en tråkig måndag - man zappar hej vilt. En text rakt upp och ner är inte nog för att bibehålla intresset.

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 augusti, 2006 20:45) : 

    Ja, men bloggar är inte de stora forumen. Ut på de stora svenska forumen och ta den politiska debatten där. Den finns på Aftonbladet, på Lunar, på Passagen - se till att ta plats där. Den enda debatt man ska undvika är Flashbacks...
    Ett inlägg på en klok svensk blogg kanske läses av 190 personer. På www.kolozzeum.com blir samma inlägg läst av flera tusen...

     

    kommentera