Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, augusti 10, 2006

    Sosse på fiendemark

    På lördag ska jag gästa nyliberala Frihetsfronten som håller sommarseminarium. Jag är inbjuden som talare och hade tänkt resonera lite med deltagarna om yttrandefriheten, dess begränsningar och begränsare.

    Jag är i gott sällskap. Bland de övriga inbjudna talarna märks bland andra Carolin Dahlman (samhällstrendanalytiker och skribent), Isobel Hadley-Kamptz (frilansskribent), Stig-Björn Ljunggren (statsvetare och samhällsdebattör) och Oscar Swartz (IT- och samhälldsebattör).

    Och nej, min medverkan ska självklart inte ses som någon sympatiyttring för nyliberalismen. Däremot så tycker jag att det är intressant att diskutera viktiga politiska frågor med kritiskt tänkande människor. Och om jag kan bidra till att grusa en del fördomar i dessa kretsar mot socialdemokrater och socialdemokratiska idéer så är det bara en binus bonus i sammanhanget.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Sosse på fiendemark"

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 augusti, 2006 13:37) : 

    Är inte du så långt till höger man kan komma och ändå kalla sig sosse?

     

    Blogger deeped skrev... (10 augusti, 2006 15:07) : 

    "binus"? ;)
    Och jag tycker alltid det är lika skojigt att läsa såna som "anonymous" här ovan. För att sätta Frihetsfronten och även nyliberalism till "höger" är lite underligt. Då har man fastnat i en polariserad världsbild och inser inte att även politiken och "ism"ismen måste följa samhällsutvecklingen. Själv försöker jag mer och mer se åsikter utifrån en fyrfältare med kollektiv - individ som horisontell faktorisering och konservativ - progressiv som vertikal. Det skapar onekligen helt nya möjligheter.
    Å andra sidan har jag precis gjort en analys av ett företag som uppfyller människans djupa behov av trygghet genom att skapa ordning och reda... det är väl det den gamla "höger-vänster"-skalan gör. Synd att den ordningen mer och mer blir imaginär.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 augusti, 2006 15:12) : 

    Oups, tack för påpekandet om felstavningen. Nu åtgärdat.

    Vad gäller fånigheter som den från den anonyme ovan så brukar jag på den typen av frågor svara att jag betraktar mig som mer nyanserad än bara höger eller vänster. I vissa frågor är jag kanske "höger" inom socialdemokratin, i andra snarare "vänster". Vad det nu betyder. I sådana där partitester som tidningarna brukar ha blir jag oftast sosse, men ibland miljöpartist och ibland centerpartist. Gör det mig till "höger"?

     

    kommentera