Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, augusti 08, 2006

    Trådlöst bredband i Stockholm

    Bland de punkter jag har med i mitt privata valmanifest finns en idé om erbjuda fritt, trådlöst bredband till alla i city – och gärna också i stadens miljonprogramsområden. I dag läser jag i Svenska Dagbladet att Stockholms stad i går drog i gång ett försök med gratissurfning i Kungsträdgården och det kan komma att utökas.

    Fram till och med den 30 september kommer såväl stockholmare som besökare i stan att kunna få fri tillgång till internet utan kostnad. Tanken är att ett gratis trådlöst nätverk ska stärka Stockholms profil som ledande i it-sammanhang. Projektet arrangeras av Stockholms stad via mCity, stadens organ för att marknadsföra Stockholm som it-stad, och Stockholm Business Region tillsammans med ett antal samarbetspartner.

    Kanonbra tycker jag! Och blir jag invald i Stockholms kommunfullmäktige för socialdemokraterna i höst så kommer jag göra vad jag kan för att fler, liknande försök genomförs i större skala och förhoppningsvis kan permanentas.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Trådlöst bredband i Stockholm"

     

    Blogger josephzohn skrev... (08 augusti, 2006 15:36) : 

    Det låter bra det.
    Jobba på du!
    Lycka till!

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 augusti, 2006 16:11) : 

    Det blir intresant att se hur Internetleverantörer reagera inför ett sådant "hot".
    Jag är helt säkert att Stockholms stad kommer att stämmas inför EU-domstolen för olaglig konkurans.
    Jag har skrivit tidigare om att tbanan bör WiFias och det är bara att hoppas att ett stockholmsomslutande gratis trådlöst nätverk kommer.
    But dont hold your breath

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 augusti, 2006 22:04) : 

    Jonas: Jag skulle vilja se en politiker som uttalar sig om en utveckling när det gäller LPO94 och den utdaterade läroplan som styr grundskola.

    Visioner om utbildning för det informations och nätverkssamhälle vi lever i skulle ju inte heller skada...

    Har du några?

     

    Blogger Patrick skrev... (08 augusti, 2006 22:53) : 

    Trådlös nätaccess är förvisso trevligt, men om jag betalar (indirekt via skattsedeln) är det väl knappast gratis (på riktigt), eller?
    Det är alltid lätt att "ge" bort saker "gratis" om man pröjsar med andras pengar...

     

    Blogger Johan skrev... (09 augusti, 2006 09:28) : 

    Intressant! Nu är jag ju inte sthlmare och jag tycker nog inte att det hör till kommunens uppgifter att förse folk med gratis wifi.

    Men en annan och kanske viktigare fråga är: Hur tänker du dig att wifi-projektet ska drivas? Som Stattin skriver finns ju försök i t ex Boston där en "non-profit organization" driver projekten på kommunens uppdrag och i Tyskland breder Freifunk-projekten ut sig.

    Vore det inte intressant att också försöka finna nya driftsformer för den här sortens tjänster? Eller tänker du dig att det kommunala wifibolaget med Proporz-styre ska få ansvar för projektet? I så fall är jag nog emot bara av det enkla skälet...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 augusti, 2006 11:05) : 

    Josephzon, tack för uppmuntran!

    Mark, du har säkert rätt i att en sådan här satsning kan väcka motstånd från flera olika håll. Och jag har inte tänkt hålla andan tills något sådant här blir verklighet - men drömma kan man ju...

    Bengt, skol- och utbildningsfrågor är tyvärr inget jag är så insatt i. Och läroplansfrågor är väl inte heller en kommunal fråga, eller?

    JPW, jag medger att "gratis" var ett dåligt val av uttryck. "Utan kostnad för icke-stockholmare" är nog mer korrekt. Och jag ser det som en satsning som kan göra Stockholm mer attraktivt för boende, turister och investerare - alltså en satsning som kan komma att betala sig.

    Halsnalle, se svaret till JPW. I övrigt har jag inga färdiga planer för hur exakt ett sådant här nät ska drivas. För mig är det viktiga att det finns; detaljer kan man alltid diskutera.

     

    Blogger Patrick skrev... (09 augusti, 2006 11:58) : 

    Jonas, det dåliga valet av uttryck var det andra som gjorde innan dig, så skuggan faller någon annanstans :-)

    Visst är det viktikgt att utveckla staden och en satsning på fri internetaccess skulle säkert löna sig i längden som du skriver, men sen om det är kommunens sak att genomföra det vet jag inte - kommunallagen begränsar väl vad kommuner får göra också om jag inte minns fel.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 augusti, 2006 02:34) : 

    Jonas:"Visioner om utbildning för det informations och nätverkssamhälle vi lever i skulle ju inte heller skada...

    Har du några?" är i allra högsta grad en kommunal fråga sedan Göran Persson kommunaliserade skolan.

    Kommunal politiker är väl de som möjligtvis kan påverka en förändring genom att säga ifrån mot rikspolitikerna...Det är ju inte så att Baylan inte träffar kommunalpolitiker...

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 augusti, 2006 11:11) : 

    Ska staten gå in och erbjuda gratis bredband när det finns människor som försörjer sig på att sälja bredband? Känns helt galet att skattepengar skall gå till det, det är väl bättre at de som använder tjänsten får betala när de använder den. Jag driver ett enmansföretag och har några surfzoner i Sthlm och försörjer mig på detta och betalar skatt. Nu skall skattepengarna från staten gå till att erbjuda gratis bredband. Det finns inget som heter gratis bredband, det enda som händer när staten tar över det är att det blir 5 gånger så dyrt att producera och att pengarna i stället tas från alla skattebetalare. Är det inte bättre att de som använder tjänsten betalar för den?? Folk tänker så kortsiktigt. Samtidigt är det viktigt att alla människor får tillgång till bredband men detta är inte rätt väg.

     

    kommentera