Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, november 09, 2006

    Motstånd är meningslöst

    Häromdagen fick jag chansen att på ett s-föreningsmöte lyssna till och samtala med Berit Andnor, ordförande i socialdemokraternas valanalysgrupp. Jag har skrivit en del och hennes arbete tidigare (bland annat här och här), därför kändes det bra att få möjlighet att diskutera vad som gick snett i valet senast – men mer viktigt hur socialdemokratin ska agera för att vinna valet 2010.

    Tyvärr lämnade jag inte mötet med någon känsla av att man inom den socialdemokratiska partiledningen var på rätt spår.

    I stället inledde Berit Andnor med att tala sig varm för en stor facklig-politisk manifestation som planeras, i protest mot bland annat regeringens föreslagna höjningar av a-kasseavgiften. Att inleda oppositionsarbetet med att sluta arbetarrörelsens fackliga och politiska led, i synnerhet om en fråga där man förefaller ha ett brett folkligt stöd, kan säkert ge kortsiktig vind i seglen – men det är knappast någon långsiktigt effektiv metod för att vinna val.

    Skälet till det är att partierna i den borgerliga alliansen, och då i synnerhet moderaterna, under valrörelsen var väldigt tydliga med att det var just en sådan politik man gick till val på; att a-kassan (”bidrag” på moderatsvenska) skulle sänkas och andra incitament skulle till för att skapa jobb. Man kan – och bör – ha massor av synpunkter på den politiken, men det var den de gick till val på. Och vann med. Att nu i efterhand protestera mot att de genomför den politik de fått mandat för känns ärligt talat lite fånigt.

    I tidskriften Tempus senaste nummer skriver Sven Svensson om den anmärkningsvärda senfärdigheten hos de fackliga centralorganisationernas protester. Det är lätt att instämma i detta. Svensson skriver också att det under valrörelsen förekom skriftliga protester mot a-kasseförslaget, ”men varken LO, TCO eller Saco sökte på fullt allvar belysa förslagets konsekvenser för sina medlemmar”. Han konstaterar vidare att de fackliga centralorganisationerna borde ”redan under valrörelsen ha framfört sina kritiska synpunkter till företrädare för den borgerliga alliansen för att försöka uppnå konstruktiva lösningar”.

    Därmed inte sagt att fackföreningsrörelsen och socialdemokratin nu stillatigande ska acceptera de kraftiga förändringar av arbetsmarknaden som regeringen nu genomdriver. Men demonstrationståg känns inte som den rätta vägen att gå.

    På mötet med Berit Andnor sa hon bland annat, som svar när jag påpekade att moderaterna varit väldigt tydliga med sin syn på a-kassan i valrörelsen, att det funnits och fanns stora brister på ideologisk skolning bland arbetarrörelsens företrädare. Därför hade vi inte klarat av att ta debatten på allvar om a-kassan i valrörelsen, och därför hade – menade hon – många väljare varit okunniga om vilka avgiftshöjningar och slopade avdragsmöjligheter som skulle följa med ett borgerligt styre.

    Jag tror att det är att underskatta väljarna. Jag är också tveksam till om det hade varit rätt metod att bemöta moderaternas uppenbarligen genomtänkta, om än möjligen feltänkta, ”politik för jobb” med ideologisk renlärighet och skarpa protester. Hade det inte varit något mer intellektuellt hederligt att bemöta deras nya idéer (oavsett hur fel vi må tycka att de verkade) med en mer öppen hållning? Typ ”okej, intressant – vi håller verkligen inte med, men låt oss resonera om saken”. Har man tilltro till sina egna idéer så borde de väl rimligen tåla att diskuteras.

    Socialdemokratin har gjort sitt sämsta val sedan 1914, i hög grad på grund av att vi inte hade en politik för jobb som verkade trovärdig i väljarnas ögon. Då vore det kanske mer konstruktivt att förutsättningslöst kika på den politik som de facto vunnit väljarnas förtroende än att gå ut i protestaktioner emot den.

    * * *

    PS: Tolka nu inte rubriken på detta inlägg så bokstavligt. I själva verket handlar det om en dubbel anspelning på en ledande företrädare för regeringen och mitt Star Trek-intresse. Stilpoäng till den som först knäcker koden.

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Motstånd är meningslöst"

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 10:57) : 

    Jag gissar att du tänker på finansminister Anders Borg.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 11:24) : 

    Nu kunde jag inte hitta ngn lämplig bild på varken persson elelr Reinfeldt som BORG så du får nöja dig med Gates of Borg.
    http://lustich.de/pics/bewertung/d_1057962010.jpg

    /C

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 november, 2006 11:31) : 

    Marcus och C, stilpoäng till er båda.

     

    Blogger Max Andersson skrev... (09 november, 2006 11:39) : 

    Det låter visserligen defaitistiskt som sjutton, men onekligen elegant! :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 11:42) : 

    Jonas,

    Jag kan hålla med om behovet av omprövning och en öppnare attityd. Det är t.ex. helt vansinnigt att många socialdemokratiska företrädare fortfarande tycks tro att den moderata omsvängningen i viktiga frågor är helt kosmetisk.

    Däremot måste jag påtala att såväl (s) som (m) själva i valrörelsen var oerhört tydliga med att en borgerlig seger skulle innebära sänkt a-kassa och höjd egenavgift. Jag tror inte den politiken var mer eller mindre populär då än nu. Däremot är jag övertygad om att protesterna har större uppslutning nu. I valet stod nämligen regeringsmakten på spel. "Skräckpropaganda" säger motståndaren och vinner på att vara den som blir demoniserad av sin onda motpart. Nu är valet över. Om (s) NU säger att (m) är dumma så är de snälla, för två månader sedan var de illvilliga förtryckare som använder diktatorsfasoner. Trots att det man säger är exakt detsamma. Så enkelt tror jag att det är.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 12:23) : 

    Hur skulle din jobbpolitik se ut om man får fråga? Jag känner till att du vill ha skattelättnader för hushållsnära tjänster men mer?

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 12:30) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 12:38) : 

    Att facket och socialdemokraterna protesterar mot a-kassan tycker jag är helt naturligt. Dock måste man passa sig för att politiska strejker, det vore en icke-respekt av utgången i valet. Men protester är helt i linje med oppositionsrollen.

    Dessutom är det naturligt för s att inte ta den stora eftervalsdebatten och förändringsarbetet nu innan man valt partiledare. Det måste den personen ta - precis som Fredrik Reinfeldt var den som förändrade moderaterna.

    //S

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 november, 2006 14:24) : 

    Joakim, det må så vara att s var tydliga om den borgerliga politiken. Men från fackligt håll var det nog sämre. Och facket kunde väl knappast ens med en s-regering beskyllas för att vara ”illvilliga förtryckare som använder diktatorsfasoner”, åtminstone inte med någon större trovärdighet.

    Johan, jag har ingen färdig plan. Men jag tror att det måste till generella, näringslivsstimulerande åtgärder. Och jag tror att grundtanken bakom den gröna skatteväxlingen var god; med sänkta skatter på arbete – inte minst i tjänstesektorn, och höjda på miljöfarliga utsläpp och industriproduktion. Framförallt krävs en insikt om att politiken i första hand måste inriktas på att skapa förutsättningar för lönsamhet och nyrekrytering i den del av arbetsmarknaden som genererar skatteintäkter, snarare än i den som finansieras av dem.

    S, jag kan hålla med om det. Det faller sig onekligen mer naturligt med en omprövning av politiken efter att en ny partiledning tillträtt. Samtidigt finns risken för en trovärdighets- och svekdebatt om man nu går ut hårt och protesterar mot saker som man kanske har en helt annan uppfattning om några månader senare.

    Sist men inte minst ställdes flera intressanta frågor i en anonym kommentar som jag raderat på grund av de kommentarsregler jag infört. Skriv gärna igen, men stå för det du skriver genom att underteckna med namn eller åtminstone en signatur.

     

    Blogger Sven Elander skrev... (09 november, 2006 15:51) : 

    Hej,
    Jag håller inte riktigt med om att det skulle vara fel att protestera/demonstrera mot regeringens politik bara för att den var känd före valet. Tvärtom tror jag det är viktigt att vi vågar göra våra röster hörda också mellan valen. Har utvecklat detta resonemang lite mer på min blogg: http://svenelander.blogspot.com/2006/11/om-vikten-av-att-protestera.html

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 17:41) : 

    Intressant artikel. Du är en av de få sossar som öppet reflekterar över valnederlaget. Är inte det märkligt? Blir snart tvungen att länka till dig ;-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 november, 2006 19:06) : 

    Jag läser argumenten för och emot manifestationer mot försämringarna kring a-kassan. Jag ser rimliga argument från båda håll. Själv är jag tveksam till manifestationer just nu. Måste inte syftet vara att föra fram en klar genomtänkt ståndpunkt? Kan det göras nu?

    Jag är inte helt övertygad om det. En central fråga tror jag är hur fackföreningarna ska agera gentemot de arbetslösa. Hur förhåller man sig till de som inte har fått något jobb ännu, dvs de som inte förlorat jobbet utan aldrig haft något? Vem möter dessa mänskor? Kan facket göra det? Om inte, behöver vi någon ny part där? Kan vänstern skapa nya organisationer för dem? Är det vettigt?

    Dessutom är kanske förändringarna i a-kassan inte en fråga av sydamerikanska mått. Jag tror att fackets framtid hänger ihop mycket med frågor av den typ jag skissat ovan.

    Sen undrar jag hur klokt det är att fokusera allt för mycket på en fråga. Vad händer under tiden med utförsäljningarna av statliga företag, sjukhus m m?

     

    Blogger Rollx skrev... (10 november, 2006 02:11) : 

    Det är sannerligen uppfriskande, att se en av besättningsmännen på det socialdemokratiska skeppet. Fundera över vad som gick snett i den senaste sammandrabbningen med alliansen.

    Tuvärr verkar många i S lägret smittade av någon form av besserwisser kamikaze feber. Dvs nu kör vi på
    som inget har hänt, vi har rätt alla andra är idioter !. Berit Adnor visar tydliga symtom på denna sjukdom, och bör snarast sättas i karantän. Och ersättas med någon som har sin självkritik intakt.

    Jag anser att Kapten Göran satt alldeles för länge vid ratten. Om han hade blivit utbytt en tid före valet, så kanske utgången blivit en annan ?. Fast det kanske är svårt att få loss någon som har formligen kedjat sig fast ?.

    Jag är inte den som missunnar någon det goda i livet, om man har råd med detta. Men jag vet att GPs köp av 12 miljoners herrgården stack i mångas ögon. Iallafall bland S fotfolket. Sen att han kändes självgod för många gjorde inte heller saken bättre. Jag tror att en av orsakerna till valförlusten var, att folket ville ha bort GP.

    TNG
    Kanske hög tid ?. Att en ny generation av socialdemokrater att träda fram ?. Förhoppningsvis inga GP eller Berit Adnor kloner.

    Ser att du gillar star trek. Här är en till som gillar serien. Vill tipsa om en serie vid namn Farscape, som jag iallafall fann underhållande.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 14:31) : 

    Det jag finner så konstigt i kritiken mot ändringarna är att så många på vänsterhåll verkar tror att A-kassan är en försäkring som går runt. Och därför klagar på att staten ska "ta" 18 miljarder i extra avgifter.

    Om man inte ver att staten föra året la in 70 miljarder i A-kassan så blir ju perspektivet aningen skevt.

    OT: så vill jag gekomendera babylon 5, mycket bättre än treck serierna.

    /C

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2006 16:13) : 

    Off topic-kommentar: av det lilla jag sett av Farscape så kan jag väl inte säga att jag är särskilt imponerad. Babylon 5 är dock en klar favorit!

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 november, 2006 00:21) : 

    Typ ”okej, intressant – vi håller verkligen inte med, men låt oss resonera om saken”. Har man tilltro till sina egna idéer så borde de väl rimligen tåla att diskuteras.
    ------------------------------

    Det beror väl på om man ser deras nuvarande upplägg som det faktiska eller om man ser det som början på en hel radda åtgärder.

    Om man ska utgå från hur dom borgerliga företrädarna diskuterat det senaste året så är det det sistnämnda som gäller.

    Om sossarna inte kan isolera sig från sina väljare så kan knappast borgarna göra det heller i längden och dom som skriker högst där har mycket mer långtgående ambitioner än vad akasse förslaget innnebär.

     

    Blogger Erik Berg skrev... (12 november, 2006 19:40) : 

    Jag tycker du har både rätt och fel. Rätt om att a-kassesänkningen inte var något som mörkades, fel om att det är fel strategi att protestera på gatan.

    Istället för att skicka en lång kommentar här så kommenterade jag istället på min egen blogg.

    mvh
    Erik Berg

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 november, 2006 21:16) : 

    Jonas,

    Dels tycker jag nog facket har varit ganska tydliga även före valet med vad den borgerliga politiken skulle leda till, att de inte nått ut jättetydligt i mediebruset är en annan sak. Sedan finns det ju, åtminstone för TCO och SACO en spärr för hur mycket ställning man kan ta i en valrörelse. Faktiskt tror jag på sätt och vis att det gör det för LO också. Ett LO som kritiserar Alliansen för mycket före val får höra att de slår vakt om egna privilegier och att Lundby-Wedin sitter i (s)-styrelsen.

    Du måste väl ändå läsa tidningar, förresten? Maciej Zaremba "Den polske rörmokaren". Ungefär allt som skrivs om Byggnadsarbetareförbundet och granskningsavgifter. Jag tycker nog att det finns ganska många exempel på att fackföreningsrörelsen beskrivs som illvilliga förtryckare med diktatorsfasoner.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 november, 2006 22:54) : 

    Moderaterna har en egen ”agenda” för sin politik. En ”agenda” utan mandat eller öppenhet. Än mindre något som Reinfeldt gick till val på. Moderaterna vill förändra Sverige och genomföra det marknadsliberala systemskiftet där vi blir kunder istället för medborgare. Systemskiftet där medborgarrätt stavas penning. Förändringarna i a-kassan är tillsammans med utförsäljning av hyresrätterna, privatisering av delar av vården är bara första steget i systemskiftet som kan liknas vid en legal statskupp.

    Att då likt du Jonas påstå att protester är meningslösa är inte lite märkligt - tvärtom det är väldigt märkligt att höra från en socialdemokrat. F.ö. från både LO och TCO och ess medlemsförbund framfördes med kraft konsekvenerna av en sådan här förändring av a-kassan.

    Om du inte uppfattade det är beklagligt men faktum är att samtidgt mörkade man från moderaterna och alliansen om delar i försalget som nu kommit i dagern. Skärpningen av villkoret är ett exempel på detta.

    Vi ska givetvis inte låta fösas till 2slaktbänken" utan motstånd det borde vara självklart eller hur Jonas?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 november, 2006 09:19) : 

    Låt mig först av allt än en gång göra klart, vilket jag också skrev i ett PS, att rubriken på detta inlägg inte var avsett att tolkas bokstavligt. Jag menar absolut inte att fackföreningsrörelsen och socialdemokratin stillatigande ska acceptera de kraftiga förändringar av arbetsmarknaden som regeringen nu genomdriver. Men jag ifrågasätter om demonstrationståg är den rätta vägen att gå.

    Erik, du har säkert rätt i det du skriver på din blogg att många människor efter regeringsskiftet känner att de vill ”göra något, vad som helst, för att uttrycka sitt stöd för välfärdssystemen och sitt motstånd mot nedmonteringen av dem”. Men jag menar att det inte finns någon anledning att förhasta sig. Som ansvarstagande politisk rörelse borde vi snarare inrikta oss på att försöka organisera och engagera så många människor som möjligt i ordentliga samtal om hur en hållbar, solidarisk politik för jobb och tillväxt ska se ut; en politik som vi kan vinna valet med och faktiskt genomdriva. Demonstrationståg och slagord kommer nämligen inte att räcka.

    Aktivitet för aktivitetens egen skull får aldrig bli viktigare än tanken bakom aktiviteten. Då kliver vi nämligen ut på ett sluttande plan där slagord snart ersätts av stenkastning och protesterna får ett eget liv.

    Joakim, ja – självklart läser jag tidningar. Ganska många rent av. Och mitt intryck är att socialdemokratin och fackföreningsrörelsen misslyckats med att i valrörelsen nå ut med hur de borgerliga förslagen om a-kasseförändringar skulle slå.

    Ingemar, jag håller inte med om de förändringar de borgerliga nu genomför och planerar kan betecknas som marknadsliberalt systemskifte. Därmed inte sagt att det är bra, men det ligger i linje med vad man uttryckt under valrörelsen. Jag tycker att vi bör vara hederliga i vår oppositionsroll, och då bör vi också ge allianspartierna erkännandet av att ha varit öppna om vilken politik de tänkt genomföra. Att likna en folkvald regerings genomförande av sin politik vid ”en legal statskupp” är inte seriöst.

    Ber f ö att hänvisa till det jag skrev inledningsvis om rubriken på inlägget.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 november, 2006 09:35) : 

    Jo moderaterna mörkade med delar av sitt a-kasseföslag. Man talade inte om att deltidsarbetande skulle få betala samma avgift som de som jobbade heltid. Man talade aldrig om att konsekvensen i förslaget innebär att en medlem i Musikerförbundet som jobbar om så bara är en dag under en månad får betala full a-kasseavgift.

    De gav inte heller en full bild av vad hela deras politik kommer att innebära när utförsäljningar, höjda avgifter och slaktandet av hyresrätten när investeringststödet tas bort ger ett systemskifte som de inte har mandat för. Det är därför berättigat att tala om en dold agenda och likna agerandet med en legal statskupp då målet är att förändra Sverige till en marknadsliberal tummelplats för de som har pengar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 november, 2006 10:27) : 

    Jonas,

    Jag håller med om att vi kanske inte riktigt kom ut med allt, framförallt inte de höjda egenavgifterna som jag tror upprör mer än de sänkta ersättningsnivåerna.

    Min lite fräcka fråga om Du inte läser tidningar handlade dock om att Du trodde att det skulle vara svårt att framställa facket som förtryckare med diktatorsfasoner. Ungefär allt som skrivs om Svenska Byggnadsarbetareförbundet har den udden.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 november, 2006 08:09) : 

    Publicerar här en kommentar skriven på en annan blogg:

    När arbetsgivarna protesterar mot våra trygghetssystem och lönenivåer genom att hota med att flytta utomlands eller verkligen göra det, kallas detta "opolitiskt". Detta även när de hotar att ruinera tiotals år långa karrirärer och hela orter som i exempelvis Degerfors och Gislaved.

    Samtidigt kallar man det odemokratiskt när arbetare försöker försvara sin möjlighet att betala räkningarna - och protesterar mot att en arbetslös barnskötare kan sjunka ner mot 6000 kronor i ersättning efter långtidsarbetslöshet.

    Detta är skamligt, medan Jonas Morian mest har en usel byråkrat och valtaktikers sinnelag. För många andra än Morian handlar inte denna fråga om abstrakta diskussioner utan om en nödvändighet av att kämpa för att försvara sina rättigheter.

    Jag förväntar mig krav på omedelbar politisk strejk från Morian och LO när nästa stora "utomparlamentariska" företagsflytt/nedläggning som "bryter freden på arbetsmarknaden" lanseras, men jag kommer inte direkt att hålla andan medan jag väntar...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 november, 2006 10:17) : 

    Erik, för mig handlar detta definitivt om mer än "abstrakta diskussioner". Det handlar om något så viktigt som att formulera en hållbar och trovärdig socialdemokratisk politik för jobb och tillväxt. En politik som vi kan vinna folkets förtroende för i nästa val. Detta är, som jag ser det, den allra viktigaste uppgiften för socialdemokratin just nu. Det är betydligt viktigare än kortsiktiga opinionsyttringar i form av protestdemonstrationer.

     

    kommentera