Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, november 10, 2006

    Vad är intressant?

    (Varning för metabloggning...)

    Två gånger på kort tid har jag fått det ifrågasatt att jag pingar så mycket av det jag skriver på intressant.se. Dels i form av en anonym kommentar på ett av mina tidigare inlägg, och dels genom en bloggpost Blogge Bloggelito själv bedömde så intressant att han pingade det.

    Men visst, jag pingar det mesta jag skriver här på intressant.se. Jag skriver ytterst sällan, om ens någonsin, om rent privata saker – utan nästan uteslutande om politik och samhällsfrågor utifrån ett perspektiv som jag bedömt kan vara tillgängligt och läsvärt för de allra flesta. Av besöksstatistiken att döma så verkar ganska många tycka att det jag skriver är så pass intressant att de regelbundet kommer hit och läser det jag skriver.

    Och medan en del må tycka att jag bara skriver politiskt korrekta självklarheter, så öser andra lovord. Sanningen ligger väl som alltid någonstans mittemellan.

    Huvudsakligen skriver jag dock mest för mig själv. Jag gillar att skriva, och det fyller ett visst terapeutiskt behov av att resonera om aktuella politiska sakfrågor. Men jag ska inte sticka under stol med att det också är otroligt kul att få uppskattning i form av relativt höga besökssiffror, många ingående länkar och uppfriskande diskussioner med mina läsare.

    Men om ni tycker att jag spammar intressant.se så får ni förstås säga ifrån.

    Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Vad är intressant?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 08:33) : 

    Apropos mitt inlägg: Jag tillhör generation X och jag har sjuk humor. Dina inlägg är annars ofta intressanta.

     

    Blogger Markus "LAKE" Berglund skrev... (10 november, 2006 09:47) : 

    Jag är nog faktiskt böjd att hålla med. Man bör inte automatiskt pinga alla inlägg man gör på Intressant , om man skriver så varierade texter som du gör. Intressant ska väl innehålla inlägg med en hel del verkshöjd?

    Och även om de flesta av dina inlägg gör det (exempelvis de om (s) eftervalsanalys) så finnas det också inlägg som inte gör det. (som när du citerar Aqurettes inlägg om "Seger för konservativ samlivssyn".)

    Min åsikt: Pinga intressant när du har skrivit något eget och intressant, men inte annars. Du kommer nog pinga ganska ofta även om du inte gör det automatiserat. :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 10:12) : 

    Men det är ju ditt största problem. Att du bara skriver självklarheter alltså. Dock förtar det inte faktum att många vill läsa om politiskt korrekta självklarheter, därav dina siffror. Det stora felet du gör, och du gör det ofta, är att du hela tiden lägger upp inlägg som bara är rena citeringar av tidningsartiklar. Det blir väldigt tydligt att du känner dig stressad över att inte producera tiillräckligt mycket text och istället lägger du då upp skräp.

    Tyvärr.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2006 10:26) : 

    Markus, någon automatisering har det aldrig varit frågan om. Däremot så har jag bara velat skriva sådana inlägg jag bedömt haft verkshöjd. Men jag kan förstås mycket väl gjort felbedömningar av det.

    Fredrik, jag tar till mig av din kritik - men konstaterar samtidigt att ett av mina mest vällästa, länkade och omskrivna inlägg för närvarande knappast kan kvalificeras på det sättet du gör. Ditt försök till psykologiserande av min stressnivå ger jag dock inte mycket för. Du känner nog inte mig och kan knappast uttala dig om vad jag känner.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 10:47) : 

    Försöker du bara skriva texter som uppnår verkshöjd har du inte en aning om vad verkshöjd innebär. Låt oss säga så här; att skriva av någon annans DN-artikel och sen skriva en egen kommentar till den artikeln på en mening är inte att uppnå verkshöjd.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2006 11:09) : 

    Erika, jag skriver sällan eller aldrig bara av någonting. Det här är ingen nyhetssajt. Det är jag som kommenterar politik och samhällsfrågor. Och jag gör det oftast utifrån medierapporteringen. Men jag överlåter åt andra att bedöma om det jag skriver uppnår någon verkshöjd utifrån de premisserna.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 11:33) : 

    Jonas, tycker du verkligen att exempelvis det här inlägget bör pingas på intressant.se?

    http://promemorian.blogspot.com/2006/10/mnskliga-rttigheter-p-internet.html#links

    En sak är säker: det har då inte uppnått verkshöjd. Det är sådana här pinganden som ger dig det dåliga ryktet du fått i bloggosfären.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 11:46) : 

    Dåligt rykte? Det var väl ändå att ta i. Det finns de som gillar att läsa Promemorian och de finns de som inte gillar. Sen finns det de som läser och blir arga eller tycker att det är ointressant. Poängen med internet är väl att då är det bara att sluta läsa, klicka och RSS-märka?

    Självklart kanske man får censurera sig själv något vad gäller reklamskapande. Men dåligt rykte? Nja jag skulle nog säga att Morian har ett djäva bra rykte.

    //Petra Andersson

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 11:53) : 

    Hm, nog har han ett bra rykte allt, men det är allt fler som grymtar om att han pingar vad som helst numera. Tycker erikas exempel var slående. Det inlägget är ett typiskt sådant man inte ska pinga på intressant.se. Så nog har hans rykte dalat något.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2006 13:23) : 

    Erika, det finns säkert exempel på inlägg jag pingat som jag kanske borde ha avstått från. Det exempel du nämner förefaller vara ett sådant. Jag ber om ursäkt om det upplevs som att jag spammat intressant.se.

    Petra, tack för vänliga ord.

    Peter, jag tar till mig av kritiken och ska ta det lite lugnare med pingadet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 november, 2006 14:56) : 

    Häromdagen, kommenterade jag ett av dina inlägg, med titeln Republikanerna vann! (ganska sensationell rubrik om jag får säga det), och frågade dig, utan hat eller jante, varför du i stort sett pingar alla dina inlägg. Tro mig och det poängterade jag även i min första kommentar, det var inte för att jag inte tycker att du skriver intressant. Det tycker jag nämligen att du gör ibland.

    Så jag råder dig därför (om det nu betyder något) till att fortsätta att vara ambitiös och "keep up the good work".

    Sverige (och inte minst Socialdemokraterna) behöver varje vettig människa, mer debatt och olika åsikter.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2006 15:09) : 

    Erik, tack för stöd.

    'Varken "hater" eller "jantefan"', rubriken var ju förstås medvetet vald. Själva inlägget var delvis en kommentar till det amerikanska valet - där ju demokraterna och inga andra vann, men jag försökte hitta en kul spinn på det genom att konstatera att SVT24:s valduell samma kväll mellan två skådespelare i tv-serien West Wing "vanns" av republikanerna. Men visst, humor är knepigt - och det är svårt att få nyanserna att gå fram på nätet. Sett i efterhand så var just det inlägget kanske inte värt att pinga på intressant.se.

     

    Blogger Thomas skrev... (10 november, 2006 21:43) : 

    Jag fattar inte vad "kritiken" går ut på. I mina ögon sett ser det mesta bara ut att vara tämligen omotiverat gnäll, i syfte att på ett ganska billigt sätt tvåla till Johan eller nåt. Han skriver i alla fall oftast betydligt mer intressanta saker än 99% av alla de andra som pingar Intressant gör. Keep up, etc.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 november, 2006 13:01) : 

    Tack Thomas! Fast jag heter Jonas...

     

    Blogger CV skrev... (11 november, 2006 19:54) : 

    Jag tycker det mesta du skriver absolut platsar på Intressant. Håller med om att bara det som är intressant ska pingas där. Vilket som sagt det mesta du postar gör.
    Men: strunta i anonyma kommenterare som inte vågar stå för vem de är. Deras åsikter har inget värde när de inte vågar stå för vem de är.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    Blogger Thomas skrev... (11 november, 2006 22:12) : 

    Jonas: Eh. Heh. Det där var en något pinsam felskrivning. Nåja. Sorry :)

     

    kommentera