Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, januari 11, 2007

    Mina spådomar om 2007

    Stockholms Tidningen är en veckovis utkommande nyhetstidning för stockholmsregionen, som belyser politik och samhälle utifrån ett s-perspektiv. I veckans nummer intervjuas bland annat undertecknad, tidigare statsrådet och EU-kommissionären Anita Gradin, samt riksdagsledamoten Veronica Palm. Vi fick svara på vad vi trodde om 2007 utifrån ett lokalt, nationellt och internationellt politiskt perspektiv.

    Här kommer mina svar på tidningens frågor:

    1. Vad blir 2007 års politiska händelse i huvudstadspolitiken och varför?

    Svar: Det finns flera viktiga frågor som kräver svar; trafikpolitiken, bostadsförsörjningen, integrationsproblematiken etc. Men jag tror att det finns en växande insikt - inte minst inom socialdemokratin - om Stockholms betydelse för hela Sverige. Detta tror jag kommer börja ge avtryck i politiken under året.

    2. Vad vill du se mer av i politiken i Stockholms län 2007?

    Svar: Mer av samverkan mellan socialdemokraterna i Stockholms stad och län. Vi måste inse att vår organisatoriska uppdelning inte är begriplig för väljarna. Huvudstadspolitiken hänger ihop och kräver helhetssyn och gemensamma lösningar.

    3. Vad vill du inte se 2007?

    Svar: Ett borgerligt systemskifte.

    4. Vilken blir den största politiska stridsfrågan i regionen 2007?

    Svar: Jag är rädd att det kommer att handla om offentliga och privata aktörer inom vårdområdet. Och blir det så, är jag rädd att socialdemokratin kommer att låsa fast sig och förlora.

    5. Frågor som kommer att överraska på s-kongressen 2007?

    Svar: Jag tror inte att det blir så mycket överraskningar på kongressen; det brukar vara ganska välregisserade föreställningar. Däremot hoppas jag och tror att vi såväl inför kongressen som efteråt kan föra en bred och öppen diskussion om politikens framtidsfrågor.

    6. Kommer socialdemokraterna att gira åt höger eller vänster efter kongressen i mars?

    Svar: Varken eller; det där är ett ganska primitivt sätt att se på politiken tycker jag. Förhoppningsvis kommer man att fatta kloka beslut och resonera i en riktning som bär framåt - och som möjliggör en politik för valseger 2010.

    7. Vem i socialdemokratin kommer att kliva fram i rampljuset på allvar 2007? Stigande stjärna/Dark horse?

    Svar: Det enda rimliga svaret bör väl vara vår nya partiledare. Men runtomkring henne (för jag utgår från att det blir en kvinna) kommer det självklart att finnas mängder av andra kloka representater för vårt parti. Socialdemokratin är ingen enmansshow.

    8. Hur utvecklas läget i världen 2007?

    Svar: Mitt förhoppningsfulla svar är: till det bättre. Det mesta pekar ju trots allt åt rätt håll; allt färre dör i svält, sjukdomar och krig, allt fler får tillgång till utbildning, jobb och demokrati. Samtidigt återstår förstås mycket att lösa. Men jag är optimist!

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Mina spådomar om 2007"

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 januari, 2007 15:43) : 

    Det måste väl vara något av det fegaste, mest intetsägande och oinspirerande jag läst på länge.

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (11 januari, 2007 16:07) : 

    Samarbete mellan socialdemokraterna i stad och län är väldigt viktigt - och !

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (11 januari, 2007 18:08) : 

    Jag tyckte det var bra!

    Men är besviken på att tidningens namn är särskrivet! Den borde heta Stockholmstidningen.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 januari, 2007 18:50) : 

    Daniel, you can't please all the people all the time...

    Claes, instämmer helt. Och jag ser att du skrivit klokt om detta tidigare. Fortsätt så!

    Anna, tack för det. Instämmer helt om den horribelt fula särskrivningen - men skulden är inte min.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 januari, 2007 09:20) : 

    Helt korrekt, det är omöjligt. Men om det ska bli intressant att läsa - måste det väl sticka ut åtminnstone lite grand. Iallfall om det ska bli intressant för en bredare vänster att läsa och inte bara den inbitne (höger?)socialdemokraten och dess antagonister inom samma parti.

    Dessutom är du ju journalist för tusan, då förväntar man sig ju mer.

    För jag antara att bloggen inte skrivs utifrån framtida karriärtankar...?

    vänligen
    Daniel

    ps Ursäkta "gnället" hade bara förväntat mig mer helt enkelt. ds

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 januari, 2007 09:39) : 

    Daniel, nej - jag är inte journalist. Att jag skriver "med journalistiskt ändamål" är bara ett uttryck för att jag inte tycker att journalistik endast ska vara förbehållet yrkesverksamma journalister, lika lite som att enbart politiker bör ägna sig åt politik. Och jag kan inte ta ansvar för vad andra må tycka är intressant eller inte. Jag fick ett antal frågor och besvarade dem, och valde sedan att lägga ut intervjun på min blogg. Om detta inte föll dig i smaken så beklagar jag.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 januari, 2007 09:56) : 

    Aha, så man an vara ordförande i socialdemokratiska pressföreningen utan att vara journalist.

    Ber ödmjukast om ursäkt. Hade nog ändå förväntat mig mer.

    Det är klart att det är mitt ansvar för vad jag tycker, hur skulle det kunna vara på något annat sätt?

    Ok, låt mig formulera om kritiken:

    Antar att en av anledningarna till att du får tycka i den socialdemokratiska veckotidningen är att du är en intressant bloggare som bloggar mycket och givetvis också socialdemokrat.

    När man blir utplockad till en sådann ära så tycker jag - personligen - att man borde lägga ner lite mer tid på svaren än den uppsättningen "yada.yada.yada" svar som du levererar i intervjun.

    Detta eftersom jag tänker mig att läsarna förväntar sig - och förtjänar - mer.

    När jag läste dina svar så kändes dem som just väldigt snabbt ihopsvängda, ganska intetsägande och mer av en positionering för att inte stötta sig.

    Alla vet ju hur utnämningar, jobb och positioner fördelas inom exempelvis socialdemokratin idag. Gäller att ligga rätt, inte sticka ut för mycket men ändå synas.

    Det kanske inte var så det var menat från din sida men så det uppfattades från min.

    Men sorry, jag ska inte klaga (skulle kanske inte ens gjort det bättre själv) och eftersom en av de anledningarna till att jag krävde bättre kvalité vara tt du var journalist fallit så får jag väl backa ett halvt steg...

     

    kommentera