När opinionsbildarna själva får välja
Via Kulturbloggen och Politik, påverkan & opinionsbildning ser jag att den lilla obskyra tidskriften DSM (”debatt, sanningssökande, mediakritik”) har fått sitt årliga scoop. DSM listar nämligen varje år ”Sveriges mest betydande opinionsbildare”, något som en mängd medier brukar uppmärksamma – i synnerhet då deras egna medarbetare finns med högt upp på listan. Till saken hör att listan utformas genom en enkät bland 300 svenska journalister som ombeds räkna upp ”årets viktigaste namn”. Inte överraskande får därför just journalister stort utrymme på listan. Kulturbloggen konstaterar att endast hälften av de tillfrågade har ansett det mödan värt att rösta, och undrar hur en motsvarande omröstning där många fler och också andra än enbart mediefolket fick rösta. Bloggen Politik, påverkan & opinionsbildning drar slutsatsen att såväl facken som näringslivet tycks vara usla på att etablera enskilda opinionsbildare, att journalister läser DN till morgonkaffet, samt att SVT-journalisten Mats Knutson saknas på listan – trots att han ger minst lika många kommentarer i tv-rutan som kollegan KG Bergström och har lika många tittare. För 2006 är 9 av de 20 översta namnen på listan journalister. Överst står dock statsminister Fredrik Reinfeldt (m), därefter vice statsminister tillika näringsminister Maud Olofsson (c). På tredje plats kommer finansminister Anders Borg (m), och efter honom listans första journalist: DN:s debattredaktör Mats Bergstrand. Andra namnkunniga journalister på listan är Niklas Ekdal (ledarskribent DN), Peter Wolodarski (ledarskribent DN), Lena Mellin (Aftonbladet), KG Bergström (SVT), Jan Guillou och Maria Abrahamsson (ledarskribent SvD). Några bloggare, som gjort sig kända just som bloggare, finns inte med på listan. Inte ens 2006 års bäste politiske bloggare. Surt sa räven. Andra skriver intressant om opinionsbildning, media, DSM. |
Kommentarer om "När opinionsbildarna själva får välja"
ironi i skrift kan alltid straffa sig.
Jag tror i o f s att bloggare kommer och har då och då spelat stor roll. Men samtidigt behöver "ni" synas mer i andra medier för att faktiskt bli opinionsbildare på riktigt. Så länge man har en snäv, men intressant, läsekrets påverkar man denna. Men för att bli intressant måste man synas på fler ställen.
Listan verkar mest vara ett ihopkok av kända namn snarare än påverkare.
//S
Har du svårt med ironin också Jinge? Själv skrattade jag högt åt det där. Nä, den där listan blir enbart intressant om man kopplar ihop den med den förhatlige Kent Asps undersökning om hur media täckte valet - förhatlig för att han dristar sig påstå att ett massivt borgerligt medieklimat skulle kunna påverka valutgången...
Sjukt att DN verkar ha köpt denna lista rakt av. När jag själv läste artikeln i DN imorse så utgick jag från att det var en seriös och tung undersökning som låg till grund för listan.
Men DSM verkar ju ärligt talat vara värsta flum-konspirationsteori-klubben á la EAP. Varför uppmärksammas deras opinionsbildarlista över huvud taget? Helt sjukt måste jag säga.
Eftersom de smörade för DN givetvis - känt knep för att få uppmärksamhet.