Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, mars 07, 2007

    Klargörande om Persson

    En av mina läsare gjorde mig i går uppmärksam på en diskrepans mellan vad som sägs vara citat från Göran Persson i pappers- respektive nätversionen av DN:s intervju med honom.

    I bildtexten till en bild i tidningen där Persson ses sitta med Mona Sahlin, Lars Engqvist och Leif Pagrotsky, påstås på nätet Persson säga: ”Mona ja, och min företrädare, Lars Engqvist. Det är också en man som skulle ha kunnat vara partiledare. Ja, det skriver jag nog om i mina memoarer.”

    Men i papperstidningen står det: ”Mona, jag, Lars Engqvist och Leif Pagrotsky. Det är också en man som skulle ha kunnat vara partiledare. Ja, det skriver jag nog om i mina memoarer.”

    Dels är det märkligt att Persson använder uttrycket ”företrädare”, men dels infinner sig också frågan vem det egentligen är Persson säger skulle ha kunnat vara partiledare. Engqvist eller Pagrotsky?

    Jag mejlade journalisten Kurt Mälarstedt och frågade, och han hade vänligheten att nysta lite i mysteriet. Det visade sig att när de på DN:s nattredaktion läste förstaupplagan av tidningen tyckte de att bildtexten var lite konstig. Av någon anledning tyckte de att den blev mer begriplig om de lade till Leif Pagrotskys namn, som alltså inte stod där från början. Men bildtexten blev inte klarare av det; konstigheten med ordet ”företrädare” kvarstod ju (vilket var skälet till att jag studsat till över Perssons uttalande från början).

    I ett av sina mejl återger Kurt Mälarstedt delar av den bandade intervjun med Persson, där de samtalar om bilden i fråga:

    KM: Och där sitter du med din efterträdare.
    GP: Mona, ja, och min företrädare Lars Engqvist.
    KM: Jaha? Företrädare?
    GP: Skulle ha kunnat vara. Det är också en man som skulle ha kunnat vara partiledare.
    KM: Varför blev det inte så? Men det kanske också är något som du skriver om i dina memoarer?
    GP: Ja, det gör jag nog.

    Det råder alltså ingen tvekan om att Göran Persson använde ordet ”företrädare”. När Mälarstedt markerar sin förvåning inför just detta ordval säger Persson ”skulle ha kunnat vara” och att Engqvist alltså skulle ha kunnat vara partiledare.

    I väntan på memoarerna kan vi bara spekulera i vad Persson menade med detta.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Klargörande om Persson"

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 mars, 2007 13:15) : 

    Oj, nog vet man att tidningar ibland fixar till sina citat och spetsar formukleringar , men det här var ändå förvånande. Att Engqvist inte blev partiledare får man bestämt vara tacksam för: mannen är skicklig men en mer obekymrad dribblare får man leta efter i [s]-toppen. I en interevju en gpång förklarade han att "jag har aldrig egentligen sökt jobb sedan jag var 20, de har alltid erbjudits mig".

    Jag skulle gissa på 1990/91 (när regeringen Carlsson först föll, sedan direkt kom tillbaka, och då (s) öht befann sig i snabb förvandling) som den tidpunkt då han kunde klivit in.

     

    kommentera