Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, mars 06, 2007

    Persson avslöjar

    ”Mona ja, och min företrädare, Lars Engqvist. Det är också en man som skulle ha kunnat vara partiledare. Ja, det skriver jag nog om i mina memoarer.”

    Ovanstående citat från Göran Persson kommer ur Dagens Nyheters intervju med honom, när han sitter och bläddrar bland DN-fotografen Sven-Erik Sjöbergs bilder. På bilden i fråga ses Mona Sahlin, Göran Persson, Lars Enqvist och Leif Pagrotsky. I bakgrunden skymtar bland andra Morgan Johansson och Lena Sommestad.

    Persson refererar till Engqvist som sin ”företrädare”. Men så vitt jag vet så har Lars Engqvist i regeringen varit statsråd med ansvar för idrotts-, ungdoms-, konsument- och integrationsfrågor, varit biträdande finansminister (i praktiken kommun- och bostadsminister), socialminister, samt – under en kortare period – vice statsminister. Det sista innebar att han formellt vikarierade för Persson under dennes konvalescens i samband med en höftledsoperation. På ingen post har han dock efterträtts av Göran Persson.

    Det blir med andra ord till att vänta på memoarerna för att få veta vad Persson menade, och i vilket läge han bedömde att Engqvist hade kunnat bli partiledare.

    * * *

    [UPPDATERAD] Efter ett skarpsynt påpekande från en läsare i kommentarsfältet nedan så har jag grävt vidare. Se klargörande här.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Persson avslöjar"

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 mars, 2007 18:18) : 

    Kanske syftade Persson på svampen som Engqvist glömde och som Aftonbladet skrev om? Göran fick helt enkelt ta över den...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 mars, 2007 19:55) : 

    Patrik, intressant! Det är uppenbarligen (ser jag nu när jag själv kollar i papperstidningen) skillnad i nät- respektive pappersutgåvan. Det här ska utredas - jag mejlar DN.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 mars, 2007 08:19) : 

    Patrik, nu har jag fått svar. Läs klargörandet här.

     

    kommentera