Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, mars 01, 2007

    Fel motiv och fel metod

    I dag presenterade regeringen sitt förslag om skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Jag har själv flera gånger här på bloggen resonerat om idén och har då tagit avstånd från argumentation om ”pigavdrag”.

    Det finns som jag ser det goda skäl att göra vita hushållsnära tjänster mer ekonomiskt tillgängliga för fler. Problemet är att det borgerliga förslaget motiveras på ett dåligt sätt och tillvägagångssättet är missriktat.

    Det presenterade förslaget innebär en skattereduktion på 50 procent när en privatperson köper hushållstjänster som till exempel städning, fönsterputs, snöskottning och barnpassning för det egna hemmet. Det kan även gälla hjälp med tvätt och strykning av kläder, samt vårdhjälp till sjuka äldre personer.

    För att börja med den dåliga motiveringen så sa näringsminister Maud Olofsson vid dagens presskonferens att förslaget ”handlar om en rejäl hälsoreform”. Med det avses att ”man” inte ska behöva splittras mellan att både göra karriär och sköta arbetet. I stället ska ”man” kunna köpa de här tjänsterna för att avlasta i vardagen. ”Då tror jag också att väldigt många kvinnor framför allt kommer att uppleva att man får ett fantastiskt lyft när det gäller hälsosituationen”, menade Olofsson.

    De ”man” jag satt inom citationstecken var alltså kvinnor. I stället för att hitta en vettigt jämställd fördelning i familjen av arbetstid och vardagssysslor så ska man anlita extern hjälp för att avlasta kvinnorna. Någon mer än jag som tycker att analysen har vissa brister?

    För min del har frågan från början framförallt handlat om att minska efterfrågan på svartjobb, möjliggöra vita arbetstillfällen, öka skatteintäkterna och ge en utsatt grupp på arbetsmarknaden bättre villkor. Detta tror jag är möjligt att åstadkomma, men inte med det borgerliga förslaget.

    Min andra invändning gäller alltså metoden. Nu väljer alltså regeringen att fokusera på hushållsnära tjänster, enligt en tämligen godtycklig definition av begreppet. Själv skulle jag hellre se att man vidgade perspektivet och i stället för ett omständligt skatteavdragssystem kraftigt sänkte arbetsgivaravgifterna eller momsen på hela tjänstesektorn. Den delen av näringslivet är lättare att avgränsa, och det skulle dessutom vara en åtgärd i linje med tankarna om grön skatteväxling.

    Om detta kan man nu läsa mer på Wikikongress, under avsnittet om arbete/arbetsmarknad. Och jag hoppas att fler tar chansen att diskutera och redigera.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Fel motiv och fel metod"

     

    Blogger Christoffer Willenfort skrev... (01 mars, 2007 16:42) : 

    Nu ska jag vara elak :)
    Ditt inlägg här visar på en viss överlappning i svensk politik.

    Jag citerar från folkpartiets hemsida:
    "Folkpartiet vill sänka arbetsgivaravgifter för att göra det billigare att anställa och skapa fler arbetstillfällen. Att sänka arbetsgivaravgifterna är nödvändigt, men dyrt. Varje procentenhets sänkning kostar 11 miljarder kronor brutto.

    De nya jobben skapas inom tjänstesektorn. Folkpartiet vill, tillsammans med övriga i Allians för Sverige, börja med att sänka arbetsgivargifterna inom tjänstesektorn. Som ett första steg vill vi ta bort arbetsgivaravgifterna inom vissa servicetjänster bl.a. restauranger och städning. "

    Tanken är att sänka arbetsgivaravgiften för hela tjänstesectorn. Detta är bara första steget. De andra stegen kommer så fort vi har råd.

    /C - folkpartist

     

    Blogger Rommedahl skrev... (01 mars, 2007 18:10) : 

    En sänkt moms på hela tjänstesektorn, eller varför inte momsen på det hela tycker jag också vore att föredra. Men jag förmodar att man väljer att använda skatteavdrag för att det går snabbare att genomföra.

    Förändringar av momsen innebär förmodligen att man behöver ta mer tid på sig när det gäller utredande mm.

     

    Anonymous Anonym skrev... (01 mars, 2007 19:57) : 

    Det är alltid trevligt att läsa dina resonerande inlägg. Men jag måste säga att det inte är Mauds analys som haltar i det här fallet.

    Självklart behövs ökad jämställdhet inom hemmets väggar och en omfördelning av ansvaret för mat, städning och familj. Det står inte i motsats till det Maud säger, nämligen att vi kan göra saker för att förbättra situationen på kort sikt, utan att minska ambitionen att åstadkomma jämställdhet. (Förvisso står en sådan analys analys inte i motsats till dina argument heller)

    Ibland måste man tillåta sig att resonera politiskt utifrån hur saker är, inte hur de borde vara.

    Sedan är vi väl många som skulle önska en bredare sänkning av skatterna på alla tjänster. Det förhindrar inte att man kan ta ett första steg redan nu.

     

    Anonymous Anonym skrev... (01 mars, 2007 20:55) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (01 mars, 2007 21:30) : 

    Henrik! Tack! Ibland är det fint att klicka på kommentarslänken med en kommentar färdigformulerad i huvudet, bara för att upptäcka att någon annan ordagrant sagt det man själv tänkt säga. I det här fallet måste nog Mauds resonemang ses som det mer verklighetsnära, hur mycket jag än instämmer i Jonas visioner om hur det borde vara.

     

    Blogger Marcus skrev... (01 mars, 2007 22:05) : 

    Vad jag saknar är lite mer specifika argument från Morian, om vad som är felet med Mauds förslag. Kritiken känns ovanligt substanslös denna gång.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 mars, 2007 01:38) : 

    Visst har Maud FEL MOTIV. Hon kallar det en rejäl hälsoreform framför allt för kvinnor. Ja så låter det från en som inte är intresserad av jämställdhet. Såväl hushålls- som trädgårdsarbete ger GOD MOTION och gör man det tillsammans kan det vara riktigt roligt. Arbetstidsförkortning är den enda riktigt hälsobefrämjande åtgärden.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 mars, 2007 09:29) : 

    @ Karin:

    Den dag du visar mig statistik på att de som jobbar deltid eller är arbetslösa mår bättre än de som jobbar heltid så tror jag att arbetstidsförkortning kan ha positiva effekter för folkhälsan.

    Till dess ser jag det bara som ett sätt att göra oss alla fattigare och den offentliga sektorn sämre.

     

    Blogger Christoffer Willenfort skrev... (02 mars, 2007 11:27) : 

    @ Pär Ni är det faktiskt påron och äpplen.

    Jag försvarar inte Karins åsikt men det är skilnad på att inte få så mycket arbete som man vill ha (och därmed ha mindre ekonomiska resurser) och att själv ha valt och arbeta mindre.

    Personligen så ser jag inga problem med att vi i framtiden skulle jobba mindre i medel eftersom fritid är ett sätt att utnytja ökade resurser. Men det ska vara friviligt.

    ps kan ingen få google att ändra tabordningen på fälten så att man kan tabba från username till password :(

     

    Blogger deeped skrev... (02 mars, 2007 18:35) : 

    @ Christoffer.

    Jonas har ju en folkpartist hemma vid köksbordet ju... :)

    Vad gäller Maudans analys så är väl ingen förvånad? Men förslaget tror jag är vettigt som ett insteg för en ny syn på skattepolitiken. Men i grunden tror jag att den verkliga effekten nås genom en reformerad arbetsgivarskatt. Även om jag inte är folkpartist. Heller :)

     

    kommentera