Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, april 25, 2007

    Bloggar, nätjournalistik och reklam

    I Dagens Nyheter i dag är det i ekonomidelen en hyfsat stor artikel om den krympande gränsen mellan nyhetsmedier och professionella bloggare. I fokus för artikeln står Niklas Svensson och Politikerbloggen.

    Märkligt nog ligger artikeln inte ute på DN.se. Ett klart felgrepp, då den rimligen skulle kunna ha gett en hel del ingående länkar – till exempel härifrån.

    I artikeln sägs att Politikerbloggen är helt annonsfinansierad och att man hittills dragit in 170 000 kronor i annonsintäkter. Målsättningen sägs vara att nu, med en anställd annonssäljare, börja sälja annonser för ett par hundra tusen per månad.

    Och inte bara annonsörer ser det kommersiella värdet i att synas på välbesökta bloggar. I DN intervjuas en konsult på pr-byrån Buson Marsteller som säger sig se bloggar ”som ytterligare en kanal att nå ut med vårt budskap”.

    Tidningen har också pratat med Magnus Ljungkvist som konsekvent tackar nej till erbjudanden om att annonsera på hans blogg. Han konstaterar helt korrekt att det skulle skapa trovärdighetsproblem för honom, då han ju är partipolitiskt aktiv socialdemokrat.

    Själv har jag ännu inte fått några lukrativa erbjudanden om annonsering, däremot en mängd påstötningar om att i bloggform uppmärksamma det ena och det andra. Och sådana tips är förstås varmt välkomna. Ibland nappar jag och ibland inte. Några pengar är hur som helst aldrig inblandade.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Bloggar, nätjournalistik och reklam"

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 april, 2007 14:57) : 

    Det där med reklam på bloggen är en intressant fråga. Jag har sedan ett år tillbaka haft google-reklam på bloggen (och tjänat ihop till webbhotellskostnaden ungefär). Minskar det trovärdigheten att ha reklam? Jag tycker förstås inte det, jag har visserligen inte fått några förfrågningar från andra annonsörer men om jag fått det hade jag nog inte varit så motsträvig. Inte så länge ingen ställer krav på vad jag skriver, hur jag formulerar mig eller andra försök till redaktionell påverkan. För hur är det, tvivlar vi på tidningarnas val av artiklar utifrån vilka annonser som tidningen har? Nej naturligtvis inte, däremot tvivlar vi baserat på den politiska färgen. Samma gäller för bloggen, det är utifrån min partipolitiska färg som mina artiklar ska värderas, och därmed kan jag aldrig hävda objektivitet och fullständigt oberoende, dock inte i relation till annonsörer utan i relation till partiet.
    Därför tror jag att bloggen utan trovärdighetsproblem kan ha annonser.

    Däremot kan det vara trovärdighetsproblem om det förekommer betalning för att skriva bloggtexter om vissa ämnen, sådant kan på mycket kort tid riva ned allt förtroende för mycket lång tid framöver.

    Mvh Erik Laakso

    Märkligt, mitt bloggerlogin verkar inte fungera som det brukar...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (25 april, 2007 17:16) : 

    Erik, jag moraliserar inte - men själv har jag valt bort Google-annonser bl a för att jag inte själv kan styra innehållet i dem. Om jag t ex skriver något om modeindustrin och hur illa jag tycker om dess skönhetsideal, så kan plötsligt en annons från H&M dyka upp intill. Det tycker inte jag känns okej.

    Jag skulle kunna tänka mig att ha annonser från företag och organisationer jag sympatiserar med, men de skulle knappast kosta på sig att annonsera här. Och vad skulle vara rimligt att ta betalt?

    För mig känns det enklare att bara inte ha någon reklam alls. Men, som sagt, var och en gör ju sina val och jag moraliserar inte över det.

     

    Anonymous Mattias Lönnqvist skrev... (26 april, 2007 13:11) : 

    Var och en har sin egen moral och väljer den nivå de tycker är lämplig.

    Jag tycker dock att en del som gör reklam säljer sig lite väl billigt, vilket väl underklädesreklamen som betalades med en trisslott visar.

    Det jag tycker är viktigt, om man nu har reklam på sin blogg, är att det framgår vad som är reklam och vad som är redaktionellt material.

    Just politiska bloggar skulle jag dock vilja påstå har det lättare att dra gränsen. Det är ganska lite reklam som är politisk, medan en blogg om spel, mode eller elektronik antagligen skulle vara både intressantare för annonsörer liksom ha ett innehåll som lättare sammanblandas med redaktionellt material.

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 april, 2007 19:42) : 

    Samma gäller för en blogg som vilket annat media- med en klar och tydlig redovisning av intäkter, sponsring etc, kan man ha en egen linje ändå!

    Sedan är det upp till var och en av läsarna att bedöma din trovärdighet. Gillar de det inte lär de inte stanna kvar.
    Men med en klar reaktionslinje så kan man ha intäkter till sin media. Som socialdemokrat. Blogg som bok, som bilken annan media blir bättre med intäkter.

    Tänk om allt vore gratis? ! Fokus, SvD, Aftonbladet, eller DN, utan annonser?
    Knappast.

    Vad vore filmer utan produktplacering (Sedan kan produktplacering göras mer eller mindre snyggt i just filmer, där det inte är lika tydligt som i reklam).

    Om du får en gratisinbjudan till ett evenemang är ju det också en slags
    ’sponsring” som ger uppmärksamhet. Just det de eftersträvar.
    Det som är svårare på bloggen är att du förmodligen är allt i ett.
    Baade annonssäljare och oberönde debattr.

    Men.
    Bara du tydligt klargör vilka du får bidrag/mobiltelefon/kattmat eller liknande från ser jag inga problem. Det är som i den roliga krydd-reklamen med..hm kocken vad heter han...Lallerstedt? ”Det har får jag betalt för att säja..men det spelar ingen roll!”(..:-).) Givetvis så måste även socialdemokrater få sälja. Reklamplats på blogg.
    Men du säljer inte dina åsikter-(som Bildt)
    Vore du folkvald på riksdags eller EU-nivå, så vore problemet ett lite annat, givetvis.
    Men även folkvalda redovisar ju klart och tydligt t.ex. aktier!
    Sälj, sälj, sälj Jonas! Du är sosse-vi får tjäna pengar!
    UBYMIC

     

    kommentera