Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, maj 10, 2007

    Tyckandets pris

    [UPPDATERAD] I den så kallade bloggosfären – alltså på mängder av svenska bloggar – och i mer traditionella medier, har på sistone frågan om mobbing och hot under anonymitet på nätet diskuterats. Bakgrunden är att Expressen-krönikören Linda Skugge deklarerat att hon lägger av med sitt bloggande efter att ha tröttnat på elaka och kränkande kommentarer och mejl från läsare.

    Många av dessa kommentarer levereras anonymt, eller via ospårbara e-postadresser. Detta har i sin tur fått flera tidningar att aktualisera frågan om förhandsgranskning av så kallade läsarkommentarer till artiklar som publiceras på nätet.

    Det är ett faktum att många bloggare som väljer att låta sina läsare fritt få kommentera blogginlägg, får kritik som tyvärr inte alltid är så nyanserad. Och skriver man dessutom om kontroversiella ämnen som politik och/eller själv har en tuff och slängig stilistik så bör man stålsätta sig extra mycket. Detta gäller också journalister som utsätts för hårda mothugg i läsarkommentarer på nätet och stundtals i det närmaste översköljs av ilskna mejl.

    Självklart innebär inte det att vare sig bloggare eller journalister ska behöva acceptera vad som helst. Förekommer det rasistiska, sexistiska eller på annat sätt kränkande tillmälen eller hot så bör detta förstås polisanmälas.

    Jag har själv fått min beskärda del av ovett och kränkande kommentarer till följd av mitt bloggande, men jag har till skillnad från Linda Skugge aldrig allvarligt övervägt att lägga av på grund av det. Trots allt får jag även oerhört mycket positiv respons på det jag skriver, vilket för min del med råge uppväger det negativa.

    Däremot har det blivit allt mer frustrerande att hantera alla anonyma läsarkommentarer jag får. Varför ska jag, som är öppen med vad jag heter, vad jag tycker och hur jag ser ut diskutera med människor som inte ens presenterar sig?

    Jag tror inte på några generella förbud mot anonymitet; det kan finnas tillfällen där anonymitet är påkallat och befogat. Men bloggare och medieföretag har förstås själva rätten att formulera spelregler för vilka typer av kommentarer som tillåts på de egna arenorna.

    Och vill man skriva att jag är en idiot så får man vara beredd att stå för det också.

    * * *

    PS: Stilpoäng för detta, via deep|edition.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Tyckandets pris"

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 maj, 2007 17:56) : 

    Du är en idiot Jonas :-)

    Nej, skämt åsido är du kanske inte en idiot, men mycket av socialdemokratisk politik är idiotisk.

    Tex har du fortfarande inte svarat på varför en person som hyr till en annan inte ens får lov att täcka sina kostnader utan måste hyra ut till brukshyra.

    Kan du förklara varför det är "rättvist" Jonas?

    Sedan kan du förklara följande. Om jag äger en bostadsrätt i Stockholm, men behöver bo tillfälligt i Göteborg så är det naturligt att hyra ut lägenheten i Stockholm och hyra en lägenhet i andra hand i Göteborg. Antag att jag finner en lägenhet med hyra=bruksvärde i Göteborg (vilket i sig är osannolikt) med samma bruksvärde som min lägenhet i Stockholm. Antag vidare att jag hyr ut min lägenhet för bruksvärdet (och därmed ger bort mellanskillnaden mellan marknadsvärde och bruksvärde till min hyresgäst).

    Med detta upplägg betraktar Skatteverket mellanskillnaden mellan bruksvärde och avgiften i min förening som vinst och beskattar den med 30%.

    Kan du förklara för mig varför det är rättvist?

     

    Blogger sakine skrev... (11 maj, 2007 05:59) : 

    Jonas, instämmer i att ett förbud inte är rätt väg att gå men jag tror att det finns en liten detalj att förtydliga:

    Kvinnor, i synnerhet yngre, får generellt sett mycket mer skit. Det är åtminstone den bild jag och de bloggare/skribenter jag pratat med har.

    Btw.
    Du "provocerar" väl knappt någon? :)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 maj, 2007 07:39) : 

    Douglas, du får självklart tycka att såväl jag som socialdemokratisk politik är idiotiska. Se bara till att inte sätta ett likhetstecken melan dessa företeelser; att jag är socialdemokrat betyder inte att jag är lojal intill dumhet och försvarar allt som mitt parti tycker eller har tyckt.

    Och som jag redan svarat så är bostadspolitik inte mitt starka område, men det exempel du drar berättar låter märkligt när du presenterar det som du gör. Jag har inget svar att ge.

    Sakine, ja - jag är väl medveten om att unga kvinnor är betydligt mer utsatta för olika former av trakasserier på nätet än vad män är. Har skrivit om detta bl a här. Det är onekligen ett problem, men jag är som sagt tveksam till förbud/lagstiftning för att komma tillrätta med det.

    Min ambition har aldrig varit att provocera. Jag försöker vara saklig och resonerande, men uppenbarligen så provocerar det ändå en del puckon. För, som sagt, jag har definitivt fått min beskärda del av ovett och kränkande kommentarer till följd av mitt bloggande.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 maj, 2007 15:03) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 maj, 2007 16:29) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    kommentera