Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, maj 04, 2007

    Ungdom går över

    Kalle Olsson, 22-årig ledarskribent på Länstidningen Östersund, skriver i dag kul och klokt om vådan att vara just ung ledarskribent.

    ”Ska man vara ledarskribent måste man alla gånger vara 35 år, ha en gedigen meritlista från partipolitisk alternativ facklig verksamhet”, skriver Olsson. Han tillägger att man även bör ”känna till ATP-reformens detaljer, löntagarfondernas tanke, de stora truppförflyttningarna under andra världskriget, vara beredd att yrvaken och när som helst leverera ett träffsäkert citat och, såklart, vara nördigt politiskt intresserad”.

    Det är tuffa krav även för en 35-åring kan jag intyga – och inte alltid så lätta att leva upp till. Tur för mig då att jag inte är ledarskribent, utan endast fuskar som krönikör och bloggare.

    Men det är inte endast i ledarskribentyrket ens ungdom kan vara en nackdel. Jag har länge hört äldre människor i samhället klaga över diskriminering och ”åldersrasism” de utsätts för, när deras långa och gedigna erfarenhet inte efterfrågas längre. Och självklart har jag förståelse för att detta upplevs som kränkande. Men att som 35-åring allt som oftast bli klappad på huvudet av äldre – i vissa fall bara några år, är inte helt kul det heller.

    Den enda trösten jag kan erbjuda till alla andra som inte tas på allvar på grund av späd ålder – eller som uppfattas som yngre än ni är – är att ungdom är ett övergående tillstånd. Alltför snart lär också vi bli gamla och bittra över detta.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Ungdom går över"

     

    Blogger Unknown skrev... (04 maj, 2007 11:46) : 

    Ja, och så förvånad man blev, när man hamnat i det du beskriver i sista stycket! Hur gick det här till? Var och när inträffade det gyllene medelläget? Det missade jag tydligen. Hoppade från en ytterlighet till en annan. Ngn som känner igen sig?
    Vera Dettmann

     

    Blogger Malin Strid skrev... (04 maj, 2007 12:32) : 

    - Kan jag få tala med den herre som har skrivit dagens huvudledare, sa en myndig men något knarrig stämma i telefonen (och då var jag ju ändå betydligt äldre än 22, jag var ju 24!).
    - Då går det bra att tala med mig, svarade jag.
    - Men jag vill tala med den som har skrivit ledaren!

     

    Blogger Malin Strid skrev... (04 maj, 2007 12:37) : 

    Nu har jag läst Kalles ledare också. Jag har bara en fråga (som hamnar här, i brist på kommentarsfält hos Länstidningen Östersund): Är det inte mer sannolikt att en 35-åring lyssnar på Guns n Roses på hög volym, än att en 22-åring gör det?

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 maj, 2007 13:30) : 

    Det sägs också att ledarskribenter är ovanligt sena i utvecklingen. Ofta har de kommit upp i giftasmogen ålder innan de ens börjar masturbera, och mer tvåsamma relationer sker först en bra bit in i tjugoåren.

    Tror det var Ulf Nilsson som framförde dessa sanningar en gång i tiden. Själv tänker jag genast på Wolodarski.

     

    kommentera