Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, maj 02, 2007

    MUF köper godis för skattepengar

    [UPPDATERAD] Jag såg i DN att några ungmoderater i solglasögon tog sig nära scenen i Kalmar där Mona Sahlin höll sitt förstamajtal och sträckte fram Tobleroneförpackningar. Samma ”originella” grepp tog de till i Stockholm också, och erbjöd s-demonstranterna Toblerone.

    Deras idé var antagligen att påminna om den så kallade Tobleroneaffären då Mona Sahlin för drygt 12 år sedan bland annat köpt en Toblerone och gjort andra privata utlägg med det kontokort hon fått tillgång till i tjänsten som statsråd. Utlägg hon sedan lämnade in kvitto för och betalade själv.

    Men tanken slog mig redan i går att det moderata ungdomsförbundet ju tar emot statsbidrag för sin verksamhet. För 2007 får man 946 903 kronor från Ungdomsstyrelsen samt ytterligare 1 515 044 i överskottspengar från statliga Svenska Spel. Det var alltså våra skattepengar MUF:arna delade ut i form av godis.

    Jag undrar om de tänkt lämna in kvitton och redovisa detta.

    * * *

    Jacob Claesson hävdar att han köpt Tobleronen som delades ut i Stockholm privat (”och inte några stulna skattepengar”) och hänvisar till ett foto av ett kvitto från inköpet som stöd för detta. Jag har påpekat att bilden på kvittot endast visar att Toblerone har inköpts. Det säger ingenting om huruvida det köpts för MUF:s pengar, Jacob Claessons privata, eller om Claesson i efterhand fått ersättning av MUF för sina inköp. Jacob Claesson begär att jag och andra ska tro honom på hans ord, och personligen så gör jag det inte.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "MUF köper godis för skattepengar"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 16:57) : 

    Ja tänka sig. Och alla dessa rosor som socialdemokrater delar ut i tid och otid - tror du att de betalt dessa själva?

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 17:07) : 

    Marcus:
    Socialdemokraterna får också statsbidrag, men framförallt fick de motsvarande en halv miljard kronor av LO under valrörelsen. Förmodligen har de fått lite pengar över till rosor. Socialdemokratin är alltså i en unik situation i svensk politik. Inget annat parti har tillgång till en straffbeskattning av arbetarna. Hade LO slutat ge bidrag till socialdemokraterna lokalt och nationellt skulle fackföreningsavgiften kunna sänkas med en hundralapp.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 maj, 2007 17:15) : 

    Marcus, du missförstod helt mitt inlägg. Jag kritiserar inte alls att MUF får skattemedel för att bedriva politisk opinionsbildning. Det jag påtalar är att detta faktum gör deras kritik mot Mona Sahlin synnerligen ihålig.

    Aqurette, så länge LO-förbundens medlemmar fortsätter tycka att det ekonomiska stödet till s är okej så lär det fortgå. Jag förstår att det svider, men lyckligtvis är du ju inte medlem i något LO-förbund - eller?

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 17:28) : 

    Ja och eftersom Alliansen nu mjölkar den Svenska kossan allt vad det går då de förstått att de aldrig blir omvalda mer så blir vi ju på samma gång fria från en utrikesminister från borgarna som kallar Svenska medborgare för fitt,subba mm mm på sin blogg.Helt otroligt men tyvärr sant.

    Ha det gott.

    Fredrik

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 maj, 2007 17:37) : 

    "Helt otroligt men tyvärr sant."

    Nej Fredrik, det är inte sant. Lika lite som att jag påstått det du gjorde; det är skillnad på blogginlägg och läsarkommentarer.

     

    Blogger db skrev... (02 maj, 2007 17:54) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 maj, 2007 19:32) : 

    Enligt kommentarsreglerna är anonyma kommentarer inte tillåtna. Stå för era åsikter om ni vill diskutera här.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 23:23) : 

    Den s.k. Sahlinaffären var blotten sjaskig drevhistoria media. MUF spelar falskt. Roligast visas mediedrevet på Karolina Lassbos blogg här. http://karolinalassbo.blogspot.com/2007_03_01_archive.html från 17 Mars i år.
    Men den glömmer att man visat att flera höga moderata politiker gjort precis samma slags felaktigheter. Minns Per Unckel! Unckel kritiserade hårt Mona Sahlin. Att Per Unckel själv slarvade med reseräkningarna som minister betraktades som en bagatell bland moderaterna, inte minst Bildt.
    Dubbelmoral är bara förnamnet! Den som inte har läst Mona Sahlins bok i ämnet bör knappast uttala sig. Det är omöjligt att annars få en nyanserad bild och förstå det otroliga mediedrevet kring detta. Billigt att MUF spelar med i detta spel.
    UBYMIC

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 23:37) : 

    "Det var alltså våra skattepengar MUF:arna delade ut i form av godis."

    ...och hur stor andel av "våra skattepengar" betalas in av anhängare av alliansen?

    Jag undrar när Byggnads tänker betala tillbaka de oräkneliga miljoner i "granskningsavgifter" som de olagligt (enligt Europadomstolen) har utkrävt från enskilda byggarbetare som inte är fackanslutna, och slussat vidare till "rörelsens" propagandaapparat.

    När skall Socialdemokraterna börja driva den frågan Jonas?

    Det är ju en Socialdemokratisk kärnfråga eftersom den rör arbetare som är förtryckta av en starkare part.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (02 maj, 2007 23:46) : 

    Det är tydligen på sin plats att åter påminna om att de som skapade mediedrevet mot Mona Sahlin inte var onda borgare utan avundsjuka och/eller kritiska socialdemokrater.

    Du har helt rätt Jonas, naturligtvis skall inte MUF ta emot statsbidrag nu när moderpartiet sitter i regeringsställning. De skall naturligtvis göra som SSU gjorde och se till att regeringen tilldelar dem ett exklusivt tillstånd att bedriva spel på internet så att de kan tjäna pengar som gräs medan inga andra släpps in på marknaden...

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 23:56) : 

    Ja, även jag skulle gärna se bättre uppföljning av vad skattemedlen används till. Förbunden fuskar ju friskt med medlemsantalen, till exempel, och det och annat missbruk borde stävjas ... ett symptom kanske, men det är ju samtidigt växelpengar i sammanhanget.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 23:58) : 

    Nja, det är ju faktiskt en viss skillnad.

    MUF bedriver en politisk kampanj för medel som de fått just för att bedriva politisk kampanj. Visst, kampanjen var plump och smaklös -- som många av MUF:s kampanjer tyvärr är -- men det handlar om att använda de bidrag de fått till exakt det de fått bidragen för.

    Den s.k. Toblerone-affären, som var mycket mer än bara en Toblerone, handlade om att en Minister agerade oansvarigt och hanterade ett tjänstekort på ett tveksamt sätt. Jag skulle bli väldigt förvånad om Mona fick ett tjänstekort med instruktionen "ja, vad f*n, det här kortet kan du använda lite bäst hur du vill; det är inte så noga om det är privata eller jobbrelaterade inköp på det"

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 maj, 2007 04:18) : 

    Jonas:
    Så länge facket genom "förhandlingar" tilltvingar sig pengar i kompensation för så kallt oorganiserade är de stora bidragen en fråga för fler än LO-medlemmarna. Arbetare som inte vill vara med i LO tvingas ändå avstå löneutrymme till förmån för socialdemokratin.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (03 maj, 2007 08:51) : 

    Hur är kritiken ihålig? Dom använder dom bidrag staten har gett dom på det sätt dom bäst anser sig kunna använda dessa bidrag. Det är som att hävda att Sahlin gjorde fel när hon köpte Toblerone för sin lön. Som du kanske minns kom den OCKSÅ från staten.

    Poängen var att Sahlin köpte massa saker (inte bara Toblerone) för PENGAR SOM INTE VAR HENNES. Statens pengar alltså. MUF köpre Toblerone för pengar SOM ÄR DERAS. Att dom fick dom flesta av dom pengarna från staten är irrelevant.

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 maj, 2007 11:45) : 

    Har SSU betalat tillbaka de bidrag som de erhållit för påhittade medlemmar?

    Om inte, när skall det ske?

     

    Blogger Jonas N skrev... (03 maj, 2007 14:07) : 

    Det är lite för många inlägg som står på skakiga grunder, Jonas M.

    Jag beklagar detta, för att innan valet var du en av ganska få läsvärda sossar.

    Även din historieskrivning av den sk Toblerone-affären är tunn, för att inte säga nästan urskuldande.

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (03 maj, 2007 14:55) : 

    I Stockholm går vänsterungdomar bersärk och vandaliserar flera hedleliga människors affärer.
    Oförsvarligt och värdelöst som argument.

    I Kalmar sker tydligen också en argumentlös aktion (som ivarje fall inte jag försvarar). Man erbjuder Toblerone. Undrar om det var detta SvT menade när man varnade för "högerdemonstrationer" mot Sahlin?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (03 maj, 2007 16:47) : 

    Oj, vad känsligt det här var... Det är tydligen helt okej att kritisera socialdemokrater för hur de hanterar skattemedel - men inte moderater. Fascinerande.

    Till att börja med vill jag göra klart att jag inte bloggar för att behaga någon. Och då i synnerhet inte borgare. Det gläder mig att många verkar uppfatta mig som förhållandevis saklig, och jag gör mitt bästa för att skriva i den andan. Men förvänta er inte att jag ska stryka någon medhårs.

    Jag kan inte heller ta något ansvar för vare sig Byggnads eller SSU. Jag har fyllt 35 och har inte varit aktiv i SSU på många, många år. Har inte heller någon djupare insikt hur förbundets nuvarande ledning resinerar. Och Byggnads har jag aldrig varit medlem i.

    Och jag tar definitivt inget ansvar för vandaliserande ligister som maskerar sin destruktivitet och kriminella beteende till politik. Jag har alltid fördömt sådana avarter och kommer att fortsätta med det - vad det nu har med MUF:s kampanjmetoder och ihåliga budskap att göra.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (03 maj, 2007 17:37) : 

    "Det är tydligen helt okej att kritisera socialdemokrater för hur de hanterar skattemedel - men inte moderater. Fascinerande."

    Hur nådde du fram till den slutsatsen?

     

    Blogger Jonas N skrev... (03 maj, 2007 23:46) : 

    Om du verkligen missar poängen, Jonas.

    Problemet är skattemedel utbetalade till enskilda föreningara, som ett litet fåtala känner sympati för.

    Med den utgångspunkten kommer du att inse att där finns gigantiska problem i Sverige. MUF och ev Toblerone kampanjer är isf ett våldigt litet, men dock helt typiskt fenomen av just detta stora problem.

    Om du tänker efter en stund till kanske du slås av vem som är avsändare till denna ordning, att alla möjliga föreningar, grupper, intressen, rörelser etc skall få utbetalningar som andra tvingas betala?

    Om du håller dessa två tankar i huvudet samtidigt kanske en polett ramlar ner.

    Gör den inte det, skall du givetvis klanka på just MUF (eftersom du inte vill behaga borgerligheten). Och du bör tala tyst om partistöd, A-lotterier, granskningsavgifter osv.

    För dessa är förstås nåt helt annat. Något 'bra' rent av ... !?

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (04 maj, 2007 10:24) : 

    Jonas:
    Jag har nu inte sagt (eller antytt) att du skulle försvara vandaliserande ligister (så nog reagerar du lite känsligt också kanske... ).

    Min något dolda poäng är att många tonåringar som engagerar sig i politik ofta går över gränsen i sin nit att kampanja. Så kommer det alltid att vara. Det är väl upp till oss lite äldre (som är på "samma sida") att ta dem i örat och förklara att det där kanske inte var någon lyckad idé. Personligen tycker jag det är där med Toblerone-utdelningen är dumt eftersom de (MUF-arna) borde satsa på att framställa en uppsjö argument emot Sahlins politik, istället för att håna. Det blir ju en slags underkännande av den egna sidans förmåga till bra sak-argument. Är det verkligen p.g.a. av Sahlins kontokortsaffärer man skall rösta på (m) i valet 2010?

    Sedan är det väl en fråga om proportioner också. Om det värsta MUF-arna gör år 2007 är att dela ut choklad (ev. betalade av skattemedel) så bleknar ju detta gentemot vad fascist-vänstern har för sig i form av våld och förstörelse. Sett i det ljuset (av vad tonåringar har för sig i sin politiska kamp) så tycker jag nog att ditt original-inlägg tar upp något ganska harmlöst och oviktigt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (05 maj, 2007 11:02) : 

    Aqurette är inte bara liberal, han är gravt okunnig också. Han skriver att om LO avskaffade stödet till sin egen politiska gren skulle fackföreningsavgiften kunna sänkas med en hundralapp.

    Det är inte ens sant om man slår ut det på ett år. LO-förbunden ger mellan tre och sex kronor till partiet. I månaden. Per medlem.

    Så där högg gode herr Aqurette i sten.

     

    Blogger Jacob Claesson skrev... (07 maj, 2007 01:16) : 

    Jag inköpte personligen Tobleronen dom delades ut på första Maj i Stockholm, och jag kan garantera att det var för mina egna skattade pengar, och inte några stulna skattepengar som Tobleronen betalades för.

     

    Blogger Peter skrev... (07 maj, 2007 23:48) : 

    Så kallad tablå efter Jacob Cs inlägg....

    För första gången kan sanningsenligt använda internetförkortningen ROTFL..

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 maj, 2007 07:54) : 

    Jacob, så du "garanterar" att du personligen betalade för all Toblerone som du och dina MUF-kompisar delade ut till demonstranterna i Stockholm? Det har jag lite svårt att tro på. Men om vi nu leker med tanken att det stämmer, hur var det då med godiset i Kalmar och eventuellt fler platser i Sverige liknande aktioner genomfördes?

     

    Blogger Jacob Claesson skrev... (08 maj, 2007 18:30) : 

    Jag fotade precis ett av de två kvittona jag har kvar, av förklarliga skäl censurerade jag "kund", då jag inte ville att min hemadress skulle vara med.

    http://i17.tinypic.com/4yr97no.jpg

    Vad jag har förstått utifrån kampanjrapporter runt om i landet så är det endast Kalmar förutom Stockholm där man faktiskt delat ut Toblerone, i t.ex. västmanland så visade man endast upp hemma gjorda tobleroneförpackningar. Utifrån vad jag förstått så har man även i Kalmar själva stått för det som delats ut.

    Som sagt, jag kan garantera att jag själv har inhandlat ALL Toblerone som delades ut i Stockholm.

    Om det önskas fler bilder på kvitton, eventuellt förstörda (för att förhindra att de skulle kunna finaniseras av MUF's pengar) eller liknande så är det bara att säga till.

    I framtiden kanske det vore bra om man kollade om ens scoop verkligen stämmer.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 maj, 2007 18:39) : 

    Med all respekt Jacob, så visar bilden på kvittot endast att Toblerone har inköpts. Det säger ingenting om huruvida det köpts för MUF:s pengar, dina privata, eller om du i efterhand fått ersättning av MUF för dina inköp. Du begär att jag och andra ska tro dig på ditt ord, och personligen så gör jag det inte.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (09 maj, 2007 11:55) : 

    Hur spelar det nån roll om det är MUF som har köpt Toblerone för sina pengar eller om det är Jacob som har köpt Toblerone för sina pengar?

    Så länge dom inte har gjort det för ANDRAS pengar, och köpt Toblerone på, säg, Reinfelds riksdgaskreditkort, så är det ju helt irrelevant.

    Både MUF oc Jacob får köpa hur mycket Toblerone dom vill så länge dom betalar det själva.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 maj, 2007 11:59) : 

    Lennart, du förstår uppenbarligen fortfarande inte poängen med min kritik. Den går ut på följande: om MUF kritiserar Mona Sahlin för att ha köpt Toblerone för skattebetalarnas pengar genom att dela ut Toblerone som de köpt med för skattebetalarnas pengar, så faller kritiken ganska platt.

    Jag tror inte jag kan uttrycka mig mycket tydigare än så här och lär inte svara på fler kommenterarer rörande detta inlägg.

     

    Blogger Nathalie Sundesten Landin skrev... (09 maj, 2007 19:26) : 

    Om ni kunde er historia och hade läst ordentligt så hade ni vetat att
    1. Mona Sahlin gjorde felaktigt en hel del privata inköp med kortet
    2. Mona Sahlin la ut privata pengar för sådant som staten skulle stå för
    3. Så visade det sig efter att allt var reglerat att hon hade mer att kräva av staten än staten kunde kräva av henne.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (10 maj, 2007 19:22) : 

    "Lennart, du förstår uppenbarligen fortfarande inte poängen med min kritik. Den går ut på följande: om MUF kritiserar Mona Sahlin för att ha köpt Toblerone för skattebetalarnas pengar genom att dela ut Toblerone som de köpt med för skattebetalarnas pengar, så faller kritiken ganska platt."

    Ja, men det har dom ju inte. Dom har köpt Toblerone för SINA pengar. Att dom har fått dom från staten är irrelevant, det är inte skattebetalarnas pengar längre. Lika lite som Mona Sahlins lön är skattebetalarnas pengar, utan Monas egna pengar.

    Hade hon köpt Toblerone för sin lön hade ingen klagat.

    "Jag tror inte jag kan uttrycka mig mycket tydigare än så här och lär inte svara på fler kommenterarer rörande detta inlägg."

    Du är glasklar. Det är jag med. Problemet är att du har fel, och det tror jag du vet.

    "Så visade det sig efter att allt var reglerat att hon hade mer att kräva av staten än staten kunde kräva av henne."

    Jaha, och?

    Att man lägger ut sina privata pengar för jobbet, statligt eller inte, och för betalt för det är normalt. Det gör man för att det är enklare än att be företaget köpa prylen och sitta och vänta på att det händer.

    Att köpa privata saker för företagets eller statens pengar och sedan betala tillbaka dom är INTE normalt, och det är faktiskt egenmäktigt förfarande, såvida man inte har ett specialskrivet avta med jobbet som säger att man får göra det.

    Det är ungefär som att sno pengar från nån och säga "jamen, jag TÄNKTE betala tillbaka!" Det håller inte.

     

    kommentera