Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, maj 02, 2007

    Verklig valfrihet

    Häromdagen skrev den svensk-danska historikern Hanne Sanders om fenomenet valberedningar och konstaterade i att i Danmark fungerar demokratin utan sådana. Vare sig i det danska föreningslivet, i fackföreningsrörelsen eller inom utbildning och forskning använder man sig av valberedningar. I stället väljer medlemmar och andra berörda direkt mellan dem som kandiderar.

    Sanders menar att även vi i Sverige borde ”befria” oss från våra valberedningar och själva välja.

    Själv tycker jag att tanken är intressant. Jag minns att jag sneglade avundsjukt på vårt sydliga grannland när den danska socialdemokratin valde ny partiledare för en tid sedan. Här fanns två kandidater som båda ville leda partiet. Valet avgjordes genom en medlemsomröstning på Internet, med bortåt 90 procents valdeltagande. Och som bekant var det Helle Thorning-Schmidt som fick majoritet.

    Kontrasten mot Sverige var stor. Jag är själv väldigt glad över att vi fick Mona Sahlin som partiledare, men jag tycker att processen som föregick valet av henne var en sorglig historia. ”En liten centralt placerad grupp tog alltså fram det förslag som ombuden på kongressen hade den demokratiska rätten att välja”, skriver Hanne Sanders – och jag kan bara instämma.

    Jag säger nu inte att den danska modellen med nätomröstning är något jag förordar. Det finns stora problem med detta; till exempel har inte alla tillgång till dator och uppkoppling. Det finns dessutom säkerhetsrisker inbyggda. Däremot så borde våra valprocesser öppnas upp mer och ge fler medlemmar chansen att påverka och nominera kandidater – som också vågar ställa upp.

    På många håll anses det lite ”fult” att ställa upp och kandidera när någon annan redan kandiderar. Detta tycker jag att vi måste komma bort ifrån. Och då kan ett slopande av valberedningar vara ett steg på vägen.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Verklig valfrihet"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 22:32) : 

    Intressant, men ack så fjärran det socialdemokratiska partiet som jag känner det.

    På de lägre nivåerna styrs val rill olika poster främst utifrån en slags succesionsordning, men också utifrån representation av partiets olika delar.

    När det gäller det främsta uppdraget finns närmast religiösa inslag där "partiet" (dess själ?) kallar en till uppdraget. Att säga att man trånar efter en sådan upphöjd position utesluter en automatiskt.

    I detta vill jag inte här lägga en värdering utan min poäng är bara att du undviker att problematisera i lite väl hög utstrcäkning. Man får nästan intrycket av att detta ganska lätt skulle kunna ändras.

    Tror du verkligen det?

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 maj, 2007 23:43) : 

    Detta var ett klokt inlägg Jonas!

     

    Blogger Max Andersson skrev... (03 maj, 2007 11:37) : 

    Mycket intressant.

    Grön Ungdoms riksorganisation tog beslut om att valberedningen inte skulle få lägga förslag år 2001. Det enda undantaget var till posten som Förbundssekreterare som sågs som ett specialfall. Försöket slog inte väl ut, och avskaffades i stor enighet år 2004.

    Bland annat märkte man att stora lokalavdelningar blev överrepresenterade, och att tysta men kompetenta och relativt nya medlemmar fick svårare att bli valda.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (03 maj, 2007 16:41) : 

    Joakim, nej - jag tror knappast att systemet med valberedningar kommer att överges inom socialdemokratin. Jag är inte ens säker på att det är en bra idé, bland annat p g a det Max skriver. Men Hanne Sanders förslag är intressant och värt att diskutera. I alla händelser bör våra valprocesser öppnas upp mer än i dag.

    Douglas, tack!

    Max, intressant att höra. Och jag kan mycket väl tänka mig att det blir risken med Sanders förslag.

     

    kommentera