Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, september 04, 2007

    Hur ska tecknen tolkas?

    Den senaste tiden så har jag noterat klistermärken uppsatta lite här och där i Stockholm med en symbol i form av två parallella linjer, korsade av ett snedstreck (≠).

    Från mina matematiklektioner i skolan minns jag att detta kallades ”ej lika med-tecknet” och används, enligt Wikipedia, främst mellan två led för att visa att dessa inte är likvärdiga.

    Jag har även hört att symbolen dykt upp i form av en stor betongklump på Medborgarplatsen, helt utan stadens kännedom.

    I morse satt symbolen på papper, uppklistrade längs Drottninggatan mellan Sergels Torg och Riksbron.

    Min fantasi sattes nu i rörelse. Är det ett konstverk? Ett kreativt sätt att uppmärksamma den bristande jämlikheten i Sverige? Ett mystiskt budskap från utomjordingar?

    Det hela blev ännu mer mystiskt när jag såg att Riksbron (som alltså leder fram till riksdagen) i morse var kluven på mitten av ett kravallstaket. Hur hänger detta ihop?

    Så många frågor...

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Hur ska tecknen tolkas?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 september, 2007 08:55) : 

    Du har ju ett gäng gatukonstnärer som jobbar i Bankseys anda. Några kallar sig Akayism. Jag har bara utgått från att det rör sig om något sådant - i likhet med t.ex. rådjuret som tittade storögt mot en med en kikarsiktesring i huvudet för några år sedan. Men Riksbrons tudelning tänkte jag inte på i sammanhanget. Är det inte bara ett tecken på att borgarna håller på att återinföra tvåkammarriksdagen? :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (04 september, 2007 13:06) : 

    Eller kanske en klurig marknadsföringsstrategi, det vore ju inte första gången ett företag skulle använda gatukonst som uttrycksmedel.

     

    kommentera