Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, september 18, 2007

    Vandalism är inte politik

    Via TT/SvD ser jag att Göteborgs-Posten rapporterar om att några plattskallar som kallar sig ”Kommandogruppen 365” under natten till måndagen vandaliserade Svenskt Näringslivs, folkpartiets och moderaternas lokaler i Göteborg.

    Just Svenskt Näringsliv kom relativt lindrigt undan; de fick ”bara” lite färg sprutat på sin fasad. Värre drabbades folkpartiet som utöver färg fick två rutor krossade med gatsten. Och moderaterna i Kungsbacka fick fyra trasiga fönster och lokalerna nedstänkta med rödfärg.

    I ett e-postmeddelande till GP:s redaktion tar ”Kommandogruppen 365” på sig ansvaret för de tre angreppen. Gruppen säger sig vara ”socialister i Göteborg som är mer än trötta och förbannade på borgaralliansen”. Siffran anspelar på att det är ett år sedan alliansen vann valet: ”Ett år av fifflande politiker, pigavdrag och utspel mot arbetsrätten”.

    Ja jösses, var ska man börja?

    Jag börjar bli hjärtligt trött på att tjata om att våld och hot inte är några acceptabla metoder i ett demokratiskt samhälle. Tyvärr verkar det fortfarande behövas. Jag skiter fullständigt i om ligister som kastar sten, vandaliserar, hotar och slåss kallar sig patrioter, socialister eller vad som helst – de är alla samma andas barn med samma perverterade syn på politiskt förändringsarbete.

    Man kan bara hoppas att mer demokratiska krafter i Göteborg med omnejd som också kallar sig socialister har vett att ta kraftigt avstånd från vad de här knallpulverrevolutionärerna gjort. Om målet är att få bort den borgerliga regeringen när tillfälle väl ges så är sådana här aktioner enbart kontraproduktiva.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Vandalism är inte politik"

     

    Blogger Christoffer Willenfort skrev... (18 september, 2007 15:09) : 

    Tack Jonas, det är skönt att se åtminstone en vettig röst på vänstersidan som protesterar mot detta.

    Desutom får jag låna utrycket "knallpulverrevolutionärerna"

    Det var så träffande :)

     

    Blogger Anders_S skrev... (18 september, 2007 15:28) : 

    Jonas, var var dina protester när högerextremister för ett par veckor nästan mördade tre vänstermänniskor?

    Varför markerar du bara mot vänstern och inte mot nazister och fascister?

    Hur vill du att det ska tolkas?

    Christoffer:
    De flesta vänstermänniskor tar avstånd från attentat mot politiska partiers lokaler.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 september, 2007 15:35) : 

    Christoffer, slit uttrycket med hälsan - men det är inte jag som myntat det det.

    Anders, men snälla nån - jag har bloggat i över två och ett halvt år och har under den tiden upprepade gånger tagit konsekvent avstånd från våld och hot som politiska arbetsmetoder. Däremot gör jag det inte varje gång någon idiot till höger eller vänster får för sig att kasta sten, hotas, sparkas och slåss - då skulle jag inte skriva om annat.

     

    Blogger Anders_S skrev... (18 september, 2007 16:13) : 

    Jag vet att du är mot våld från vem det än vara må. Men rannsaka dig själv. Om ditt antal inlägg skulle vara proportionerligt skulle det finnas tre inlägg mot högervåld mot varje inlägg som tar upp vänstervåld. Så är det inte. Det stör mig. (men jag är grymt känslig id essa fågor, förmodligen svårt traumatiserad av Göteborg 2001)

    Annars är vi ju principiellt överens när det gäller politiskt våld i dagens Sverige. Även om jag anser att det ska bekämpas genom dialog med de autonoma, AF, etc. En uppfattning jag förstår att du inte delar (det gör inte Anna-Lena Lodenius heller). Men det kan jag leva med.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 september, 2007 16:23) : 

    Anders, jag ransakar - och kommer fram till att du nog läser min blogg slarvigt. Men det är också så att jag ställer högre krav på dem som kallar sig vänster.

     

    Blogger Anders_S skrev... (18 september, 2007 17:06) : 

    Jonas, du har rätt i att vi borde kunna ställa högre krav på de som vill kalla sig vänster. Där håller jag med dig.

    Och vad gäller antalet inlägg på din blogg så låter jag den frågan vila. Det känns inte som sveriges viktigaste att debattera det.

    I så fall borde vi diksutera hur vi ska komma åt, göra nåt åt, att folk som kallar sig vänster gör sker som vi inte gillar. Jag föedar som jag måna gånger uttalats dialog. Andra föredrar isolering. Jag menar att det faktum att politiskt våld från vänstern är sällsyntare i Göteborg (polisens uppgifter, inte vetenskapligt utan subjektivt och därmed osäkert) än i andra delar av landet talar för dialog.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 september, 2007 23:43) : 

    Jag gillar idén med dialog, men det förefaller svårt. Försökte skriva lite om det här:

    http://ourcomments.org/blog/2007/09/18/hur-tanker-de-som-vandaliserar/

    Tyvärr lyckas jag inte länka tillbaka hit (och inte heller komma med i knuff.se), kanske beroende på det usla web-hotellet jag har mina grejer på.

     

    Blogger Christoffer Willenfort skrev... (19 september, 2007 09:16) : 

    @ Anders_S
    du skriver "De flesta vänstermänniskor tar avstånd från attentat mot politiska partiers lokaler."

    ska jag tolka det som att attentatet mot Svenskt näringsliv var ok ? och att det bara är fel att angripa partier ?

    Själv anser jag att det är fel med (i princip)allt politiskt våld.

    Desutom så märks det inte att(om) de flesta vänstermäniskor tar avstånd från våld. Det finns stora delar av vänstern som accepterar och/eller glorifierar det politiska våldet.

    Och resten av vänstern verkar (med vissa undantag,hej Jonas) inte ta avstånd från de delar av vänstern som accepterar /glorifierar våldet
    Detta är ngt som jag anser är väldigt fegt eftersom man själv i ena sekunden kan stå och se oskyldig ut "jag har inte gjort ngt" men nästa sekund kan gå i gemensam demonstration med de som använder det politiska våldet.

    Det skulle vara som om moderaterna sa att de inte accepterar det politiska våldet men lik förbannat går i marscher med nynazisterna.

    Min personliga åsikt är att en organisation som använder eller ursäktar politiskt våld skall bojkottas i alla frågor. Våld är INTE acceptabelt i Sverige.

    /C

     

    Blogger Johan Hedin skrev... (19 september, 2007 10:01) : 

    Jonas:
    Bra inlägg. Om bara alla andra sossar sade samma sak lika tydligt skulle vi snart vara av med ligisterna.

    Anders:
    Anser du på samma sätt att "dialog" är en bra modell för de olika grupper som media väljer att kalla "höger"?

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (19 september, 2007 22:47) : 

    "De flesta vänstermänniskor tar avstånd från attentat mot politiska partiers lokaler."

    Nej, tyvärr Anders, så håller dom flesta tyst. Och en minoritet stödjer det. Och några enstaka tar avstånd.

    Här är några relevanta poster om saken:
    http://lennartregebro.blogspot.com/2007/02/vnstern-och-demokratin.html
    http://lennartregebro.blogspot.com/2007/04/finns-det-en-demokratisk-vnster.html

    I kommentarerna där konstaterar jag att jag har hittat sex personer inom den svenska vänstern som tar entydigt och klart avstånd från antidemokraterna. Jonas Morian är redan med på listan. Det finns betydligt fler som är klarar och tydliga anti-demokrater, och resten säger varken bu eller bä. Dom är förmodligen egentligen demokrater, men vill inte kritisera det dom ser som dom egna leden. Det gör dom till medlöpare, tyvärr.


    Och nej, att säga "vänstern tar avstånd" är inte att ta avstånd. :-)

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 september, 2007 08:43) : 

    Tyvärr verkar ju de flesta socialdemokrater idag ha mer eller mindre exakt samma åsikter som kommunisterna -hata USA, hata "kapitalismen", det är rätt att kasta sten, kommunismen är en fin tanke som bara missförståtts, mindre valfrihet etc etc. En eloge till Jonas Morian för att du vågar säga ifrån, men jag undrar verkligen hur du klarar av att umgås med alla de vänstersossar som faktiskt tycker att dylika handlingar är helt OK eller åtminstone ursäktliga?

     

    kommentera