Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, juni 21, 2008

    Det händer på riktigt!

    Nu ska FRA nyanställa 250 spioner och köpa in en superdator. Jo visst, allt det här händer på riktigt.

    Kommer ni ihåg när USA deklarerade att de skulle införa en ny lag? En lag som tvingade alla landets bibliotikarier att rapportera in varje medborgare som lånade Koranen eller annan av regeringen ansedd som farlig litteratur. Minns ni?

    Jag minns det. Jag är uppväxt i ett hem av bibliotikarier och litteraturvetare. Rätten att läsa vilka böcker jag vill utan att staten eller någon annan lägger sig i har alltid varit helig i vårt hem. Att tvinga bibliotikarier att rapportera in vem som läser vad såg vi, och ser vi fortfarande, som att tvinga en läkare att bryta sin tystnadsplikt. Det får inte göras.

    När USA började tala om den där lagen minns jag hur upprörd mamma var. Jag minns att jag för första gången insåg vilket helvete "kriget" eller "kampen" mot terrorismen skulle medföra. Samtidigt var det i USA. Detta galna, extrema land som fascinerar och väcker agg på samma gång. Det var i USA, inte i Sverige. I vårt öppna land skulle det aldrig tillåtas.

    Jag resonerade så. Jag hade så fel.

    FRA-lagen är mycket värre och bryter betydligt fler heliga lagar än vad den amerikanska bibiliotekslagen gjorde (därmed inte sagt att den inte var vidrig). Innan 11 september 2001 skulle vi aldrig ha tillåtit det här. Våra politiker hade inte ens vågat prova det, för det hade varit politiskt självmord. Den rädsla för terrorismen som 11 september och det som sedan kom medförde har präglat politiken allt sedan dess. Det där hotet, som kan vara vad som helst och vem som helst och när som helst, har satt skräck i en halv värld. Den rädslan och den skräcken har gjort att vi blundat för att vi hellre värnat vår säkerhet än vår demokrati. Rädslan är det största hotet mot demokratin.

    Det är förvisso så att politikerna har det yttersta ansvaret och att alla de medborgare som nu stått upp för demokratin ska vara stolta. Det är å andra sidan så att vi borde reagerat tidigare
    (jag säger vi, trots att jag vet att många reagerade långt tidigare, bara inte tillräckligt många). Mot kameror, mot fildelarjakten, mot skrämselretoriken och mot säkerhetshetsen.

    Daw Aung San Suu Kyi, den burmesiska kampens stora frontfigur och hjältinna, har uttryckt det mycket vackrare och mer träffsäkert än vad jag någonsin lär göra:

    “The only real prison is fear, and the only real freedom is freedom from fear.”

    Bloggat: Karlberg, Thomas Tvivlaren, Blogge, Kulturbloggen,Troberg

    I övrigt:
    Piratpartisterna ska ha bananrepublikskalas den 2 juli, Emma utannonserar en hel massa protestaktioner mot FRA-lagen, däribland en lit de parade på måndag. Javid ställer sig tveksam till Miljöpartiets plötsliga ideologiska ställningstagande. Sist men inte minst fortsätter Fridén sin debattanalys från Riksdagens FRA-debatt. En analys som är både kul och skrämmande på en och samma gång, och som definitivt visar på det omvända politikerföraktet, dvs politikernas förakt för folket. Tror alliansföreträdarna i talarstolen att vi köper vilken skit som helst (hrm... vi köpte förvisso konceptet allians för Sverige...)?

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Det händer på riktigt!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (21 juni, 2008 17:55) : 

    @Catti: "Det var i USA, inte i Sverige. I vårt öppna land skulle det aldrig tillåtas. Jag resonerade så. Jag hade så fel."

    Tvärtom Catti, du hade rätt! Det blir allt mer tydligt att Sverige är en lydstat till den neokonservativa kleptokratin USA. Den tredje statsmakten , gammelmedia, skriver inte om det och annekteringen har inte officiellt uttalats. Handlingar säger dock som alltid mer än ord...

    För övrigt är följande bland det mest klarsynta och insiktsfulla jag läst i helgen och jag är dig otroligt tacksam för att du tar upp det för det förtjänar att spridas:
    "Det är å andra sidan så att vi borde reagerat tidigare (jag säger vi, trots att jag vet att många reagerade långt tidigare, bara inte tillräckligt många). Mot kameror, mot fildelarjakten, mot skrämselretoriken och mot säkerhetshetsen."

    Tack!

     

    Blogger Unknown skrev... (22 juni, 2008 04:34) : 

    Det ÄR politiskt självmord, det är bara att allianspolitikerna inte insett det än.

    Hur många fd alliansvänner har man inte sett de senaste dagarna, inklusive mig själv...

     

    Blogger Calle Fridén skrev... (22 juni, 2008 10:34) : 

    Det är INTE politiskt självmord. Det finns istället en betryggande majoritet för FRA-förslaget hos kärntrupperna (och i dess modifierade form även hos vänstern). Och det vet regeringen. Vid nästa val har borgarna i stort sett glömt det här i skenet av dagspolitiken, och Federley och de andra kan segla vidare. För att inte tala om Fredrik Malm et consortes som aldrig ens våndades...

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 juni, 2008 09:45) : 

    Jo jag vet Calle.
    Det är det som gör mig så matt. Själv har jag i alla fall gått ur Folkpartiet per i torsdags. Jag står nu och vacklar på gränsen mellan att bli helt apatisk eller ett levande exempel på att Andreas och Ulrike hade rätt:

    Det är när terrorismen får fasciststaten att visa sitt rätta ansikte som revolutionen kommer.

     

    Blogger Catti Ullström skrev... (23 juni, 2008 09:50) : 

    Thomas: Tackar och varsegod. :-)

    Marcus o Calle: Ja och nej, till er båda egentligen.

    Att dra igenom FRA är inte nödvändigtvis politiskt självmord. Det beror dels på att det som Calle skriver troligen finns ett stort stöd inom vissa av väljargrupperna för övervakning i stort (dock betvivlar jag att vi talar om majoriteten av tec Centerns väljare i fråga om FRA-lagen som mött större motstånd bland medborgare än annan övervakning). Jag tror snarare att det handlar om att det politiska kollektiva minnet är för kort. Det här kommer troligen inte vara en valfråga (misstänker att vare sig majoriteten eller s kommer att driva den). Å andra sidan kan det vara självmord för enskilda politiker såsom Federley och Johansson, som överlevt på unga, nyliberala väljare.

    Vad gäller FRA och valet ska vi inte glömma att förstagångsväljare alltid är viktiga i valen, och att för många förstagångsväljare, unga som spenderar mkt tid på nätet, är de här frågorna viktiga (misstänker att Mp kommer att få stort uppsving där).

    //Catti

     

    kommentera