Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, augusti 24, 2008

    Håller tummarna för Watchmen

    Då och då återkommer jag här på bloggen till ämnet superhjältar, och då i synnerhet sådana på film. Detta är nämligen ett populärkulturellt fenomen som jag är barnsligt fascinerad av.

    En av de filmer jag ser fram emot allra mest just nu är utan tvekan Zack Snyders Watchmen som förhoppningsvis har premiär våren 2009. Jag skriver förhoppningsvis, för alldeles säkert är det inte. Hollywoodbolagen Twentieth Century Fox och Warner Bros. slåss nämligen om rättigheterna till filmatiseringen av Watchmen – trots att filmen redan är inspelad.

    Fox hävdar att de köpte rättigheterna till serieromanen Watchmen redan på 80-talet och har nu gått till domstol i Los Angeles för att få saken utredd.

    Et mest troliga verkar dock vara att Fox får nöja sig med några procent av vinsten. Vilket i och för sig nog inte lär bli småpotatis. Superhjältefilmer har varit en kassako för filmbolagen i flera år nu, och av vad som hittills visats av Watchmen så finns det anledning att tro att den kan bli en succé.

    Som DN påpekar har många av de senaste årens superhjältefilmer det gemensamt att de tagit fasta på karaktärernas mörkare sidor. En film som inte gjorde det var Superman Returns, och den blev heller inte den stora framgång som Warner hoppats på. Enligt Bloggywood planerar filmbolaget nu att göra en reboot på Superman-franchiset, ungefär som tidigare gjorts med Batman Begins och The Incredible Hulk. Och då göra filmen lite mörkare.

    Själv är jag, i likhet med Bloggywood, skeptisk. Karaktären Superman har ju liksom inga mörka sidor. Men visst; man skulle kunna spinna mer på det faktum att han är en utomjording som, när han uppträder som Clark Kent, utger sig för att vara en vanlig människa. En duktig filmmakare skulle nog kunna göra något intressant av det.

    Men för dem av oss som önskar lite mer djup i filmatiseringar av seriefigurer så är det nog Watchmen vi ska hålla tummarna för. Den historien utspelar sig i ett ”alternativt” USA år 1985, där hotet om kärnvapenkrig med Sovjetunionen är ständigt närvarande och maskerade äventyrare bekämpar brott på stadens gator.

    En av de bästa svenska artiklar jag läst om Watchmen har jag tipsat om tidigare, men jag gör det gärna igen: Thomas Lennartsson skrev det här redan år 2005, långt innan det var klart att det skulle bli någon film.

    En väldigt lovande teaser finns att se här.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Håller tummarna för Watchmen"

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 augusti, 2008 21:09) : 

    Yes! Klockrent. uptäckte en fin barnfilm som...eh, ja lånat, vad händer med superhjältarna som finns på riktigt är de tvingas gå till 9-5 jobb. därmed mycket lik Watchmen-det kom jag inte på förräns ikväll tack vare din blogg.
    http://www.vujer.com/filmer/superhjaltarna_2004/
    länge trodde jag att den var för våldsam för min dotter, men nu är hon sju och jag har kapitulerat. Dock är grekiskan lite snabb, den kräver några omtagningar. Och filmen är inte på watchmen, hav inga sådana ambitioner. Men för att vara barnfilm är den en av de två bästa, av de moderna tycker jag, den här och nemo är ju grymt bra. Det måste de vara om man ska orka se de ungefär 1000 gånger som förälder. Och jag har inte tröttnat än på att ha den på i bakgrunden! Bättre betyg kan man knappast ge!
    UBYMIC

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 augusti, 2008 12:57) : 

    Jag har sett Superhjältarna och tyckte att den var ganska skoj. Men jämförelsen med Watchmen känns, lindigt sagt, långsökt...

     

    Anonymous Anonym skrev... (27 augusti, 2008 21:11) : 

    Långsökt? Ok då. Sant. jag stryker ned från 'lånat' från watchmen, till att de handlar om samma slags superhjältar-figurer och vara en
    kontrafaktiskt story, om att de finns, samt blir impopulära i samhället. En stor skillnad är att 'superhjältarna' ju från början är en tecknad film. Inte ett seriealbum.

    Och jag vet inte alls om det är en bra idë att försöka göra om en tecknad serie till film?
    Egentligen.

    Jag har vare sig tyckt om Tintin, Bamse, eller Batman som filmer. Det är de jag kommer ju just nu, men' I remain to be corrected'. Det kanske finns bra sådana omvandlingar mellan olika konstmedier?

    Tvärtom fruktar jag att filmen kan bli en vidrig kalkon, t.o.m. så pass mycket att jag är mer rädd för det än jag att jag önskar att fler skulle läsa serieboken.

    Men jag hoppas givetvis att jag har fel. Och att den blir bra, om den nu blir av.
    'UBYMIC

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 december, 2008 07:05) : 

    zack snyder? alan moore snarare. tyvärr är moore bunden till dc comics/vertigo, som ägs av warner bros/aol. han är rökt mao, precis som med v for vendetta. /gabriella

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 december, 2008 07:39) : 

    kan inte låta bli att kommentera - du säger dig ha ett journalistiskt intresse? men så läs på, kolla faktiska förhållanden och så, tex. ägarförhållanden, innan du uttalar dig - det blir lite pinsamt annars... / gabriella

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (31 december, 2008 09:31) : 

    Gabriella, jag är självklart medveten om att Alan Moore är serieskaparen bakom Watchmen. Däremot görs filmen av Zack Snyder - därför formulerade jag mig som jag gjorde.

    Och när ovanstående inlägg skrevs (i augusti) så föreföll rättsläget inte direkt tala till Fox fördel. Sedan dess har läget förändrats. Exakt när filmen kan komma att visas, och vem som då äger rättigheterna till den, är ännu höljt i dunkel.

    Så innan du slänger anklagelser om bristande faktakoll omkring dig, Gabriella, så kanske du borde läsa det jag skrivit lite noggrannare.

     

    kommentera