Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, september 07, 2008

    Schizofren moderat miljöpolitik

    Okej, först meddelas att moderaternas miljöarbetsgrupp kräver kraftigt minskade koldioxidutsläpp från nya personbilar. Nya bilar ska enligt förslaget inte ska få dra mer än en halv liter bensin per mil år 2020.

    Detta kan ju låta radikalt och bra. Men senare samma dag kommer det fram att miljöbilspremien – som skulle gälla 2009 ut – dras in redan nästa sommar.

    Snacka om dubbla budskap!

    Och som Jytte Guteland skrev så har vi en statsminister som tillsammans med miljöministern ”har gjort det till regeringens främsta miljöuppgift att förhandla ner Sveriges klimatambitioner i EU”.

    Jag påminns om ”Veckans Nyheter”:s lilla lektion om moderaternas historia och kärnan i partiets ideologi (”fri fart med motorbåt i sälskyddsområde”):



    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Schizofren moderat miljöpolitik"

     

    Blogger Fredrik B skrev... (07 september, 2008 21:03) : 

    Varför ge pengar för att uppmuntra ett beteende som folk redan gör även utan subventionen?

    Folk köper inte miljvänliga bilar för att hjälpa miljön utan för att spara pengar. Nu när drivmedlet blivit så dyrt köper man en bränslesnå bil vare sig den subventoneras eller ej.

     

    Blogger Unknown skrev... (08 september, 2008 07:41) : 

    Hehe, det är bra spinn att påpeka att premien tar slut i förtid, eftersom efterfrågan var för stor.

    Men premien betalas av skattebetalarna och löftet var att så och så många kronor ska användas för att få så och så större andel av bilparken att gå på miljöbränsle. Det viktiga var ju inte NÄR detta skulle hända, förutom att det skulle ske inom mandatperioden.

    Visst skulle man kunna höja skatten (eller sänka mindre) för att öka detta ytterligare, men med tanke på att etanol t. ex. visade sig vara sämre för CO2-utsläpp än vanlig bensin totalt sett så kanske det inte är värt priset.

    Bränslebegränsningen ÄR ett framtidsinriktat förslag, men även de mest framsynta sossarna verkar ju vara mest intresserade av historien och den egna moraliska överhögheten.

     

    kommentera