Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, november 09, 2008

    Vad vi kan lära av USA

    TT skriver, vilket bland annat DN plockat upp, att svenska valstrateger det senaste året har åkt i skytteltrafik till USA för att lära av Barack Obamas framgångsrika valkampanj.

    Också många svenska pr-konsulter har i år följt den amerikanska presidentvalskampanjen intensivare än någonsin. ”Många är ivriga att kopiera”, säger Niklas Nordström på Prime PR till Dagens Media.

    Och förklaringen till framgångarna sägs inte vara användningen av webbsidor, Facebook, mejl och sms i sig, utan samspelet som skapats mellan gräsrötterna och ”nätrötterna”. Detta har jag varit inne på tidigare.

    Karlo Marcelo, valsociolog vid forskningsinstitutet Circle i Washington och specialist på ungdomsväljare, menar dock att det faktum att en av Facebooks grundare var mycket aktiv i Obamakampanjen bidrog till att Facebook ändå var en stor del av förklaringen till kampanjens stora gräsrotsengagemang.

    Till Dagens Media sa socialdemokraternas kommunikationschef Carina Persson nyligen att hon var övertygad om att folkrörelsekampanjerna kommer att spela större roll än tidigare val. ”Revolutionen på nätet gör att betalda medier ännu mer än förut bara blir ett stöd i kampanjen”, menade hon.

    Som tidigare påpekats så har, trots ett gräsrotsarbete av sällan skådat slag, Obamas kampanj varit enormt toppstyrd. Inflytande över politiken har det inte varit tal om. Frågan är hur detta låter sig översättas till svenska förhållanden. Hur länge till kan exempelvis svenska riksdagspartier praktiskt taget utan insyn finansiera sitt kampanjarbete, bereda turordningen på valsedlarna och i slutna rådslag och arbetsgrupper forma sina politiska dagordningar?

    Tidigare har det sagts att de borgerliga haft ett försprång på nätet i och med att framförallt traditionella socialdemokratiska väljare inte är uppkopplade i lika hög grad som andra. Men en ny rapport från Uppsala universitet visar utbildningsnivå har förlorat sin betydelse för hur mycket vi använder internet. Tidigare låg universitetsvärlden i framkant, men nu har resten av befolkningen kommit i kapp. Rapporten visar också att genomsnittssvensken nu tillbringar så mycket som 18 timmar på nätet varje vecka.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Vad vi kan lära av USA"

     

    Blogger CalleFridén skrev... (09 november, 2008 21:31) : 

    Vi kan lära oss för mycket också. Ibland tror jag man stirrar sig blind på USA. I ett litet, relativt homogent land som Sverige kommer knappast bloggandet komma att spela samma roll som i USA.
    De har inte heller en gräsrotsorganisation, utan den politiska makten är ohyggligt toppstyrd, och då passar naturligtvis megafonkommunikation bra.
    Givetvis ska vi ta det som passar oss, men det finns rätt mycket from over-there som vi ska passa oss för

     

    Anonymous Nicklas Eriksson skrev... (09 november, 2008 22:46) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2008 06:05) : 

    Calle, självklart har du rätt. Jag menade definitivt inte att vi okritiskt ska importera kampanjmetoder och förhållningssätt bara för att de verkar ha funkat i USA. Men visst kan vi lära oss saker genom att studera vad som funkat i andra länder - och då inte bara i USA.

    För övrigt raderas kommentarer som inte har med inlägget att göra. Meddelanden till mig skickas med fördel via e-post.

     

    Blogger Sd-väljare skrev... (10 november, 2008 06:14) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2008 06:52) : 

    ...och inte heller anonyma kommentarer är tillåtna.

     

    Blogger Anton Bergsmark skrev... (10 november, 2008 12:59) : 

    Fast du glömmer ju samtidigt att vilka som har kontrollen på internet. Även om internetanvändandet ökar i vissa tidigare underrepresenterade grupper så räcker det ju att kolla i den sk bloggosfären. Det är vita medelklassmän som kontrolerar agendan här.

    Det är tex därför FRA lagen blev ett uppror på nätet. Som på grund av att detta uppror leddes av medelklassmän fick ett mediealt genomslag.
    Medan försämringarna i A-kassan, som faktiskt ledde till att opinionen vände sig emot regeringen, var ett uppror på arbetsplatser och gator, detta fick ett begränsat mediealt genombrott. (kanske inte minst pga att det är kvinnor i låglönebranscher som drabbas hårdast av dessa försämringar).

    Häri ligger faran med att låta nätet vara allt för viktigt. Det är medelklassmän som ges oproportionerligt stort utrymme att sätta agendan. Och det är inget som gynnar SAPs väljargrupper. Detta tycks du glömma i ditt resonemang.

    Även om du till viss del har rätt. Just för att maktfyllda grupper i samhället övervärderar nätet bör vänstern och arbetarrörelsen uttnyttja detta. Men det slår lätt över. Vilket det till viss del redan gjort.

     

    Anonymous Jilina skrev... (10 november, 2008 18:03) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 november, 2008 21:20) : 

    Anton, intressant spaning - även om jag har vissa invändningar mot formuleringen om dem som "har kontrollen på internet". Och den så kallade bloggosfären är faktiskt betydligt mer mångfacetterad än att kunna sammanfattas som att den kontrolleras av "vita medelklassmän". De absolut mest vällästa bloggarna skrivs ju snarare av unga tjejer. Och även i FRA-debatten så var det definitivt många kvinnliga bloggare som var med och satte agendan.

     

    kommentera