Kosten att mäta och bilda opinion
Dagens Nyheter publicerar i dag en ny opinionsmätning som flera andra medier och bloggare uppmärksammar. Under december sägs socialdemokraterna ha tappat 2,3 procentenheter jämfört med förra månaden och har nu 40 procent. På ett år påstås man ha tappat 6,7 procentenheter, vilket motsvarar 372 000 väljare. Men som jag påpekat tidigare är detta ett tämligen missvisande sätt att räkna på. Och som Marita Ulvskog påpekar till DN så har i själva verket s inte förlorat en enda väljare eftersom det inte har varit något val sedan 2006. S-bloggaren Nathalie Sundesten Landin gör en pedagogisk genomgång av hur DN:s Henrik Brors beskriver opinionsläget – och hur det i själva verket ligger till. Bland annat konstaterar hon att Brors gör en subtil glidning mitt i sin analys och övergår från att jämföra den senaste mätningen med valresultatet 2006 till siffror från november, då tesen om s-minskning annars inte håller. För i valet 2006 fick socialdemokraterna 35 procent av väljarstödet, och dagens siffror är tvärtemot vad som påstås en uppgång med fem procentenheter mot valresultatet. Bra jobbat, Nathalie! Andra skriver intressant om politik, opinion, valet 2010. |
Kommentarer om "Kosten att mäta och bilda opinion"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Då måste ju Ulvskog även hävda att (s) inte vunnit en enda väljare sedan 2006 med!
Och då har ju alla mätningar överskattad de socialdemokratiska väljarna med hennes resonemang.
Man får bestämma sig om man tror på en trend eller inte. Inte bara när det gynnar en själv.
Håller med. Brors svängde sig med helt obegripliga kopplingar mellan väljarstödet i dag och den trendmässiga förändringen sedan 2006.
Trots det tror jag ändå att socialdemokraterna har strukturella problem, som också kommer att avspegla sig i kommande opinionsmätningar. Där är det framför allt Stockholm som är sänket.
Rubriken är felstavad....
Vill bara påpeka att man absolut inte kan jämföra en opinionsundersökning med ett valresultat och inte heller med andra opinionsinstitut. Det man däremot kan jämföra är ett opinionsinstitut över tid. Skop ska jämföras med Skop och Temo med Temo. Om man ska kunna jämföra olika opinionsinstitut så måste man veta att de ställer EXAKT samma fråga.
Journalister är sällan kunniga i statistik.