Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, december 22, 2008

    Moderat kontraktsbrott

    För en månad sedan föreslog Elisabeth Svantesson, ordförande i en integrationspolitisk arbetsgrupp inom moderaterna, att invandrare ska underteckna ett kontrakt på att de tagit del av grundläggande värderingar i svenskt samhällsliv. Detta gjordes rimligen med den moderata partiledningens goda minne.

    Förslaget har förstås väckt starka reaktioner. Många menar att m utmålar invandrare som kvinnoförtryckare. Andra, som s-riksdagsledamoten Luciano Astudillo, tror att det ”kan finnas skäl att förtydliga både individens och samhällets ansvar genom ett kontrakt” – och betonar då också att ett kontrakt är en uppgörelse mellan två parter, och att även samhället har ett ansvar att leva upp till sitt åtagande i introduktionsprocessen.

    Just den aspekten tycker jag personligen är värd att fundera över. Svantesson skriver att ett brytande av överenskommelsen ”måste få reella konsekvenser för båda parter”, och exemplifierar med förlängning av kontraktsperioden eller omförhandling av de ekonomiska förutsättningarna i kontraktet. Detta är dock knappast ett jämlikt förhållande. Rimligen bör man som individ ha rätt att ställa större krav på ett samhälle som inte lever upp till sina förpliktelser än en förlängning av kontraktsperioden.

    Qaisar Mahmood, som tidigare bland annat varit huvudsekreterare i den parlamentariska integrationspolitiska kommittén, anser att förslaget om Sverigekontrakt är ”obehagligt, främlingsfientligt och bidrar till att undergräva sammanhållningen i vårt svenska samhälle”.

    Han tar även upp själva kontraktsdelen i förslaget och påpekar att svensk lagstiftning kan ses som just ett kontrakt mellan medborgarna i samhället kring vad man får och inte får göra. ”Lagen gäller alla och reglerar i huvudsak det ni vill att Sverigekontrakt ska omfatta”, skriver Mahmood med adress till moderaterna, och ifrågasätter därmed motivet bakom att vissa personer i samhället ”ska omfattas av dubbla kontrakt”.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Moderat kontraktsbrott"

     

    Anonymous Anonym skrev... (22 december, 2008 15:54) : 

    Jag tror du menar staten. Samhället är något helt annat än staten.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 december, 2008 16:16) : 

    Christopher, jag är medveten om det - men eftersom både Astudillo och Mahmood använder begreppet "samhället" både när de syftar på just samhället och på staten så hade det blivit lite konstigt om jag när jag citerar dem övergår till ett annat begrepp. Det torde dock framgå av sammanhanget vad begreppet syftar på.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 december, 2008 00:50) : 

    Vad tycker du i frågan egentligen?

    Du spelar ju bort frågan med meningen "Just den aspekten tycker jag personligen är värd att fundera över."

    vad mer?

    Visst är det kul att läsa dina dagliga sammanfattningar av andra bloggare, men lite mer krävs av mannen som vann tävlingen "Årets politiska bloggare" för 2 år sedan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 december, 2008 05:19) : 

    Jonas,

    Moderater anser jag vara hämmade kravmaskiner med lågt självförtroende. Jag känner dem så väl och tycker att de är sorgeliga personer.

    Mvh
    Klara

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 december, 2008 06:16) : 

    Amir, jag har rätt höga tankar om mina läsares förmåga att dra rimliga slutsatser om min uppfattningar utan att jag alltid känner mig nödgad att banka in dem med slägga. Ofta tycker jag att det räcker rätt långt med att bara välja vad och vilka jag citerar. I andra fall skriver jag mer explicit vad jag tycker. Men din synpunkt är noterad.

    Klara, själv tycker jag att moderater - precis som människor i allmänhet - är mer mångfacetterade än så.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 december, 2008 11:05) : 

    Det handlar inte om du bankar in dina åsikter med en slägga eller om du använder en leksakshammare. För mig kvittar det, det är din åsiktsmaskin och du väljer vad som ska gå i produktion eller inte. Men jag verkar inte vara den enda som besvärat sig över saknaden av djupare analyser.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (23 december, 2008 11:09) : 

    Amir, det kan ju också vara så att min blogg faktiskt uppskattas just därför att jag ganska sällan skriver mina läsare på näsan. Föredrar du någon annan stil så finns det gott om alternativ.

     

    Anonymous Anonym skrev... (23 december, 2008 11:22) : 

    Återigen, det handlar inte om att du ska skriva dina läsare på näsan eller att du ska tatuera in dina åsikter på din rygg. Utan det hade var underhållande att någongång få ta del utav vad du egentligen tycker. Men eftersom du inte vill skriva folk på näsan med dina åsikter så får vi hålla tillgodo med refereringar till andra bloggare och ledarsidor. Det skapar mycket besökstrafik och det är väl positivt ;)

     

    kommentera