Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, januari 28, 2009

    Schlaug talar ur skägget

    Det finns få saker som sorgligare inom politiken än gamla föredettingar som rackar ned på yngre förmågor som når framgång. Vi har sett gott om exempel på det genom åren, och nu ser jag via Anders Wallner att det hänt igen. Föredettingen denna gång heter Birger Schlaug.

    På sin blogg skriver mp:s gamla språkrör Schlaug att ”Det känns obehagligt att rösta på det parti man inser att man borde rösta på med tanke på att det finns kandidat på listorna som driver personvalskampanjer”; kandidater ”som via sin hemsida uppvisar en så tvivelaktigt egofixerad profil att man känner olust”.

    Som Wallner påpekar är det med största sannolikhet Zaida Catalán som avses. Det är självklart inte upp till mig att sätta mig till doms över vilka kandidater miljöpartisterna vill ska representera dem i Europaparlamentet eller några politiska församlingar, men som Wallner skriver; att om det så att det finns två falanger gröna – ”de trötta, bittra och spydiga å ena sidan och de pigga, positiva och konstruktiva på den andra” så är ju frågan vilka miljöpartiklarna vill vara...

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Schlaug talar ur skägget"

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 januari, 2009 20:15) : 

    Birger Schlaug är vedervärdig.

    Det bevisade han också när han jämförde Gaza med det som hände under Andra Världskriget.

    Riktigt obehaglig människa.

     

    Blogger Birger Schlaug skrev... (01 februari, 2009 15:05) : 

    Ojdå, det blev en del beska kommentarer. Dock inte av Zaida, vilket jag mer än väl förstår, hon vet förstås att om man sticker ut hakan i en personvalskampanj så får man tåla kritik för densamma.

    Själv ogillar jag personval, och än mer personvalskampanjer som bygger på temat jag är bäst. En av tankarna bakom bildandet av mp var just att minska personfixeringen och betona politiken - bland annat i reaktion mot moderaternas kampanj Rösta på Gösta, Ulf Adelsohns presidentstilskampanj och tjafset om Palmes person snarare än om sossarnas politik.

    De som tror att jag skulle reagera för att det är en ung kvinna som sticker ut hakan är ute i ogjort väder. Det var inte så många år sedan, trots allt, jag fick en väldig massa skit - och jag betonar väldigt massa - av äldre gentlemän såväl som av kvinnor i mer mogen och erfaren ålder för att jag stöttade unga kvinnor som gjorde ett kanonjobb i en gubbig politisk riksdagscirkus. Skit får man ta. Då hette det att medelålders män stöttade yngre kvinnor på grund av att de var unga och snygga - jag har en hel samling av sura mejl med den inställningen sparade...

    Personval är, precis som Zaida inser till skillnad från hennes stöttare, värt att diskutera i sak. Och jag tar mig friheten att tycka att hennes kampanj gör mig starkt negativ. Andra reagerar positivt. Vilket väl är syftet.

     

    kommentera