Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, september 26, 2005

    Socialdemokratisk mediepolitik

    Jag har tidigare skrivit om centerpartiets planerade försäljning av sina tidningar och om folkpartiets ägande av Liberala nyhetsbyrån (här och här). Av kommentarerna att döma borde jag utveckla min syn på socialdemokraterna den socialdemokratiska mediepolitiken. Visserligen har jag skrivit en del om det förr, men det kan vara värt att ta upp igen.

    Efter tidningskoncernen A-pressens spektakulara konkurs har den socialdemokratiska doktrinen varit att man inte ska äga tidningar. De fåtal, till antalet krympande, socialdemokratiska tidningar som finns kvar har andra ägare. Inte sällan ägs de av liberala konkurrenter på orten. För inte så länge sedan deklarerade dock partisekreterare Marita Ulvskog att den gamla policyn kunde komma att omprövas, och att det inte var uteslutet att socialdemokratin åter skulle börja äga tidningar. Själv är jag väldigt skeptisk till detta. Tidningar bör ägas och drivas av kvalificerade tidningsmänniskor.

    Däremot är jag inte främmande för att arbetarrörelsen och närstående organisationer avsätter pengar till en fristående och självständig fond som skulle kunna anställa proffs för att starta - och driva - en rikstäckande dagstidning med en socialdemokratiskt - men inte partitrogen - ledarsida. Poängen med en sådan konstruktion är att en stiftelse inte har några profithungriga aktieägare eller politisk kommissiarie som dikterar villkoren för den publicistiska policyn eller vad som skrivs på ledarsidorna. Däremot bör förstås en sådan här tidning drivas enligt journalistiska och marknadsmässiga principer, med en seriös nyhetsvärdering, annonser och allt annat.

    Jag är övertygad om att det finns en marknad för en sådan tidning. Tyvärr är jag inte lika övertygad om att det socialdemokratiska partiet skulle vilja satsa pengar på den.


    Kommentarer om "Socialdemokratisk mediepolitik"

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 september, 2005 11:25) : 

    Jonas -
    Då låter det ju som om du och fp inte står så väldigt långt från varandra i den här sakfrågan i alla fall. Ett samhälle har behov av både offentligt ägda, fria media och sådana som genom vinstkrav eller stiftelsestatuter styrs åt att favorisera en viss typ av åsikter och analysriktningar.

    Jag önskar dig för övrigt all framgång i att få till stånd en sån tidning. Särskilt om den kan bli en kanal för en förnyad, öppen debatt kring socialdemokratins/vänsterns värderingar och deras framtid. Det har varit lite tunt med sådan debatt och analys de senaste årtiondena - åtminstone som nått offentligheten.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (26 september, 2005 13:18) : 

    Tack för lyckönskningar. Själv kan jag inte göra så mycket mer för saken än att opinionsbilda, i eget namn och genom Socialdemokratiska pressföreningen. Men visst finns det ett utmärkt forum för "öppen debatt kring socialdemokratins/vänsterns värderingar och deras framtid": tidningen Arena!

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 september, 2005 13:53) : 

    Där har du en poäng. Men det är dessvärre(?) inte en debatt som ger mycket eko i övriga medier och runt fikaborden på arbetsplatserna. (Iofs sällan det diskuteras något annat än TV vid fikaborden på mitt jobb...)

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (26 september, 2005 17:40) : 

    Jag delar din anlys tillfullo kring vad som borde göras. Dessvärre är det inte fråga om att vilja satsa pengar, utan att det inte finns dessa pengar, om inte hela arbetarerörelsen och någon kommersiell intressent går samman. Det krävs förmodligen en ansenlig summa i startkapital om en sådan tidningen långsiktigt ska vara bärkraftig.

    Jag gissar att ett outalat skäl till att centern vill sälja, trots att de idag kan plocka ut avkastning till partiet, är att de ser framför sig ganska stora investeringar coh en riskbild kring ägandet.

    Ja, jag vet att det här var ett trist inlägg:-)

     

    Socialdemokratisk mediepolitik'">kommentera