Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, oktober 02, 2005

    Livlig EU-diskussion

    Annica Tiger skrev ett inlägg på sin blogg om att Sverige är det land som betalar näst mest i EU-medlemsavgift i förhållande till bruttonationalinkomsten. Och det är säkert sant. Men det är också en sak man kan se lite olika på. Jag skrev en kommentar på hennes blogg, möjligen med lite hårda ord, varpå en ordväxling tog vid mellan mig, Annica och andra. Ja, jag vet att jag engagerar mig starkt - och visst, kanske lite väl starkt emellanåt. Men jag brinner verkligen för Europatanken och EU-samarbetet. Och jag tänder till snabbt när jag uppfattar att folk tar till populistiska och nationalistiska grepp när de diskuterar EU och det svenska EU-medlemskapet i termer av vad Sverige "vunnit" eller "förlorat". Enough said, egentligen. Jag hänvisar till Annica Tigers blogg och diskussionen i kommentarerna under. Synpunkter välkomnas, såväl där som här.


    Kommentarer om "Livlig EU-diskussion"

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 oktober, 2005 14:19) : 

    Visst har medlemskapet inneburit att vi är en del i europegemenskapen med alla de fördelar det ger - men samtidigt har vi sugits in i en överstatlig, byråkratisk och till många delar väldigt hemlig koloss där vi som medborgare i princip saknar insyn överhuvudtaget. En organisation som inte sätter transparens högt på dagordningen tycker jag man starkt ska ifrågasätta.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 oktober, 2005 14:25) : 

    Visst, ifrågasätt gärna och driv på för öppenhetsreformer. Du har mitt fulla stöd! Det är tusan så mycket mer konstruktivt än att kräva utträde, eller ännu mer komiskt: att EU ska läggas ned.

     

    Livlig EU-diskussion'">kommentera