En omgjord Resumé
I dag presenterades ombyggnaden av tidningen Resumé. Redan i går uppmärksammade Reklamfeber att tidningen hade en ny logga/sidhuvud. Men i dag fick vi alltså se hela resultatet om avgörningen. I sin ledare skriver chefredaktör Viggo Cavling att "Det som började med att vi skulle vässa nyhetssidorna en smula slutade med att vi gjorde om hela tidningen". Själv tycker jag, när jag nu ser resultatet, att man nog borde ha tänkt igenom den nya designen mer grundligt innan man satte igång. För det här blev ärligt talat inte så bra. Min främsta invändning är mot rubriktypsnittet de valt. Jag kan inte identifiera det, men det är blockigt, fett och nästan oläsbart. "Våra bästa nyheter ska presenteras med rejäla rubriker", skriver Cavling. Och visst kan jag förstå det resonemanget. Men rubrikerna ska väl gå att läsa också? Sedan har tidningen haft lite otur med pressläggningen. På skvalsidorna på slutet brukar man presentera "branschens viktigaste visitkort" som läsarna uppmanas klippa ut och spara. Denna vecka har man valt Mikael Salos kort. Vem är då det? Jo, han var "marketing editor" på grabbtidningen Ivan som precis lagts ned efter bara två nummer. Investerarna, ett porrtidningsförlag, drog sig ur. |
Kommentarer om "En omgjord Resumé"
Jag tyckte till skillnad mot dig att det var rätt snyggt. Tufft att våga använda ett udda typsnitt så genomgående. Visst - det känns väl mycket '02 men herregud - vi snackar om Resumé som knappt förändrats sedan Facit-tiden...