Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, april 07, 2006

    Johan Ehrenberg, Joe Trippi och jag

    I dag fick jag en inbjudan till Nätrot 06 - ett seminarium för bloggare som inte vill ha en borgerlig regering efter valet. Hedersgäst är Joe Trippi, mannen bakom den demokratiske förre presidentkandidaten Howard Deans senaste valrörelse, och en av de främsta på området vad gäller valarbete på internet. Med hjälp av då nya internetbaserade verktyg möjliggjorde Trippi för tusentals gräsrötter att delta i kampanjen. Joe Trippi har bland annat skrivit boken The Revolution Will Not Be Televised – Democracy, The Internet and the Overthrow of Everything. Deltar gör också Johan Ehrenberg, känd framförallt som chefredaktör för ETC, samt Lennart Frantzell - bloggaren bakom Det progressiva USA.

    Bakom arrangemanget står socialdemokraterna i riksdagen och LO. Det känns som en kanongrej! Och jag är förstås redan anmäld...

    Mer om detta på Kulturbloggen och hos Urban Lindstedt.


    Kommentarer om "Johan Ehrenberg, Joe Trippi och jag"

     

    Anonymous C. L. K. Aqurette skrev... (08 april, 2006 03:35) : 

    Men vänta nu. Var det inte Howard Deans kampanj som var ett totalfiasko i primärvalen? Först hade han ett jättestort försprång och alla tog för givet att han skulle bli demokraternas presidentkandidat, sedan kom Joe Trippi in i bilden och Dean hamnade nästan sist. Jag vill minnas att Trippis internetsatsning fick mycket av skulden för detta eftersom det sades att extremvänstern fick så mycket mediauppmärksamhet. Dean framstod som ett osäkert kort för den inte allt för revolutionära "mannen på gatan".

    Är det verkligen så smart att ta råd från en "loser"?

     

    Blogger Joel Malmqvist skrev... (08 april, 2006 07:49) : 

    Vi ses på Nätrot 06, Jonas!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 april, 2006 09:47) : 

    Aqurette, det finns flera förklaringar till varför luften gick ur Deans kampanj och utan att vara någon expert på amerikansk politik så tror jag att mycket av fiaskot kan hänföras till "the Dean Scream" (mer om det här) - snarare än negativ influens från Joe Trippi.

    Joel, kul - ses där!

     

    Anonymous Markus Fors skrev... (09 april, 2006 10:55) : 

    Dean hade gjort ett utspel om att media koncentrationen i USA måste brytas och det var en fråga han skulle ta tag i om han skulle bli president. Man behöver ju inte vara ett geni för att lista ut att Murdoch mfl skulle dra nytta av "märkliga utspel" från Dean som just "The Dean Scream".

    The Dean scream är ett tal som Howard Dean höll inför en större publik. För att han skulle höras var han tungen att överrösta publiken och skrika. I publiken stod en reporter från den republikanvänliga tidningen The Times och spelade in talet. Allt annat ljud än Howard Deans röst skalades bort vilket fick Dean att framstå som en Hitler när han försöker överrösta publiken.

    Den redigerade inspelningen skeppades sedan ut på internet bland tusentals anhängare till inte bara Republikaner utan också till Demokrater som stödde andra presidentkandidater som John Kerry mfl.

    CNN och alla andra Murdoch ägda media tok-körde det redigerade talet i oändlighet. CNN bad senare om ursäkt för den överdrivna fokuseringen den redigerade ljudupptagningen hade fått, men då var det naturligtvis redan för sent.

    Det har också snackats om att budskapet Deankampanjen förde ut var lika både på internet och på MSM- mainstream media och att detta skulle ha orsakat den plötsliga nedgången i och med att grupperna är så olika och att budskapen tas emot så olika.

     

    Johan Ehrenberg, Joe Trippi och jag'">kommentera