Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, maj 11, 2006

    Dagens i-landsproblem - postnummer

    Sedan jag flyttade till Tunnelgatan i Stockholm så har jag förundrats över varför jag får hämta paket och andra stora försändelser på så olika ställen runt om i stan. Sedan Posten lade ned flera av sina gamla kontor och ersatte dem med postombud så har ju många upplevt en försämrad servicegrad. Men detta till trots verkar det väl rimligt med någon sorts konsekvens?

    Jag har under mina månader på Tunnelgatan fått hämta paket dels på ett postombud precis runt hörnet på Malmskillnadsgatan, dels på Postens företagscenter tvärs över Sveavägen, och dels på Hemköps postombud på Mäster Samuelsgatan - en bra bit bort från där jag bor (se bild nedan).
    Nyckelpunkter

    Jag beslöt mig för att ta reda på hur det kom sig att jag fick hämta mina paket på så olika platser, och om det inte gick att lösa det så att jag helt enkelt fick hämta framtida försändelser från postombudet närmast mig (Malmskillnadsgatan). Det visade sig vara betydligt mer komplicerat än jag hade anat.

    Stockholm är indelat i ett flertal postnummerområden. Inga konstigheter där. Postnummerindelningen är det Post- och Telestyrelsen (PTS) som beslutar om. Själv bor jag inom postnummer 111 37, vilket motsvarar Adolf Fredriks Kyrkogata, Apelbergsgatan, Luntmakargatan 1-17, 2-12, 14-48 och 19-55, Olof Palmes Gata 7-15 och 8-28, samt Tunnelgatan 1-3, 2-6 och nummer 5.

    Paket som skickas till någon av dessa adresser hamnar först på postsorteringen på Postens företagscenter (Sveavägen), men skickas sedan vidare till postombudet på Hemköp (Mäster Samuelsgatan), ty så har PTS i sin outgrundliga visdom bestämt. Skälet till detta, fick jag höra när jag ringde och frågade Posten, är att PTS valt att dra en gräns vid Sveavägen. Resonemanget förefaller vara att en majoritet av hushållen inom postnummer 111 37 anses ha närmare till Hemköp än postombudet på Malmskillnadsgatan. Men som alla torde kunna se på kartbilden ovan (klicka för en större version) så är det egentligen bara de boende nära korsningen Apelbergsgatan/Drottninggatan som detta de facto stämmer för.

    Till saken hör också att detta bara gäller hushåll/privatpersoner. Företag inom samma postnummer kan fortfarande hämta sina paket på Postens företagscenter (Sveavägen).

    Att jag vid några tillfällen ändå fått hämta paket på Sveavägen och Malmskillnadsgatan berodde tydligen på slumpen; i något fall så var paketet så stort och skrymmande att Hemköp inte ville befatta sig med det, i ett annat så stod det fel (men i mitt fall mer gynsamt) postnummer på försändelsen.

    Som jag ser det så har jag två alternativ för att i fortsättningen kunna hämta paket och andra försändelser så nära mitt hem som möjligt: 1) starta ett eget företag, eller 2) uppge ett annat postnummer - 111 38, och då hoppas att mina paket hamnar hos postombudet på Malmskillnadsgatan.


    Kommentarer om "Dagens i-landsproblem - postnummer"

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 maj, 2006 09:34) : 

    Dagens i-landsproblem, kanske?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 maj, 2006 09:39) : 

    Därav rubriken...

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 maj, 2006 09:56) : 

    Gör som jag, få dina paket skickade till din jobbadress. Otroligt mycket smidigare :)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 maj, 2006 10:06) : 

    Tack för tipset!

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 maj, 2006 10:40) : 

    Posten är inte helt ovetande om problemet. Därför finns numera en tilläggstjänst i utbudet, "Valfritt Hämtställe", vilket innebär att sändare och mottagare kommer överens om var paketet ska hämtas upp.

    Lobba på din e-handelssite att de ska införa tjänsten.

    Mer info på Posten.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 maj, 2006 10:54) : 

    Tack Per! Jag har nu tipsat Lensway, som är det företag som oftast skickar paket till mig, om denna tjänst.

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 maj, 2006 14:16) : 

    Här i London är postnummerna mycket mer exakta, och kan ofta peka ut ett enskilt hus. Första delen av postnumret motsvarar dock en områdeskod, med vilken man kan få en uppfattning om var postnumret hör hemma geografiskt.
    Mycket smidigt!

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 maj, 2006 16:19) : 

    Du, det är lite Ring P1-varning över det här inlägget...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 maj, 2006 18:19) : 

    *haha*

    Täppas, here I come!

     

    Blogger Magnus W skrev... (13 maj, 2006 21:16) : 

    Problem med att använda annat postnummer kan vara att den avi som du sen får för att hämta paketet (förutsatt att du inte gör som jag och skriver ner avi-numret och bankar på utlämningsstället redan dagen innan man får avin men via Postens hemsida kan se att paketet är framme) inte kommer fram rätt. Jag testade att använda fel postnummer och paketet kom till rätt utlämningsställe men avin kom aldrig fram, vilket i sin tur gjorde att paketet åkte tillbaka också till avsändaren. Lite risky alltså att skicka så...

     

    Dagens i-landsproblem - postnummer'">kommentera