Tragisk facklig attityd
[UPPDATERAD] Jag blir uppriktigt ledsen när jag hör företrädare för arbetarrörelsen uttala sig så som Transports ordförande Per Winberg gjorde i TV4:s Drevet i går. På TV4:s webbplats finns hela intervjun utlagd, se den gärna. I dag, den 9 maj, firas Europadagen i många länder, till minne av det avtal som blev startskottet för det samarbete vi i dag kallar EU. Man firar att detta samarbete förmått skapa fred, öppna gränser och välstånd. I Sverige har vi i stället fackliga ledare som sprider obekräftade rykten om att polska lastbilschaufförer skulle bedriva handel med smuggelgods och prostituerade, i syfte att misstänkliggöra dem som utnyttjar sin lagliga rätt att arbeta i Sverige. Detta gör mig verkligen besviken. Samtidigt borde jag kanske inte vänta mig mer av Per Winberg, som stått på barikaderna och protesterat mot EU ända sedan den svenska folkomröstningskampanjen för 12 år sedan. I tv i går sa Winberg att han kämpade för sina medlemmar med alla till buds stående medel. Inklusive lögnaktig ryktesspridning, gränsande till hets mot folkgrupp, tydligen. Polis som också intervjuades i reportaget hade nämligen inte sett något som tydde på att Winbergs påståenden om att polska lastbilschaufförer skulle dryga ut lönen med kriminalitet skulle stämma. Det ligger nära till hands att fråga sig vilket som verkligen kommer först för Winberg; Transports medlemmars bästa, eller motståndet mot EU? * * * På sin webbplats säger Transport i en kommentar bland annat att förbundet får rapporter om "förekomsten av sprit, narkotika och prostitution". "Vi har hört detta från så många olika håll att det inte kan avfärdas som rykten och lögner", skriver Transport, som beklagar att "polisen inte agerar mer kraftfullt". |
Kommentarer om "Tragisk facklig attityd"
Se ref på Stort grattis! ("links to this post" är för svårt att använda för en enkel hantverkare ;-)
Det är sorgligt när representanter för fackföreningar eller parlamentsledamöter stärker fördomarna mot EU.
Danmark, Sverige och Finland kunde ha goda förutsättningar att driva frågor gemensamt i EU. I dagens läge faller samarbetet på Sveriges och Danmarks misstänksamhet mot EU och ovilja att förbättra opinionsklimatet i hemlandet. EU är inte heller så populärt i Finland, men de finska beslutsfattarna har insett att ett samarbete på en övernationell nivå ger konkurrensfördelar för ett litet land. Konsensusen om att ratificera grundlagen innan EU ordförandeskapet inleds, vittnar om detta.
De nordiska länderna kunde bidra med många saker till den europeiska nivån. Trepartsförhandlingsmodellen i arbetsmarknadsfrågor, arbetsskyddslagstiftning, grundskolan, jämställdhet, demokratisk öppenhet och innovation och forskning kunde appliceras i EU. Överlag visar de nordiska länderna att det går att förena hög skattenivå med ekonomisk tillväxt. Det ligger i de Nordiska ländernas intressen att det uppstår en motvikt till den nyliberala modellen i EU.
Transports ledning har länge skiljt ut sig från den i övrig internationalistiska arbetarrörelsen. I tidningen Transportarbetaren hyllade t.ex den dåvarande chefredaktören Martin Viredius - idag Transports 2e vice ordförande - "den nationella lojaliteten som en motkraft i en internationaliserad ekonomi" och att de som inte håller med om detta "slår mot den svenska folksjälen" som han definierar som "språk, historia, rättsuppfattning, traditioner, religion, kultur, specifik klasskamp, ras [sic!] och en rad andra tunga faktorer som binder ihop ett folk och gör nationalstaten naturlig".(Transportarbetaren 4/00).
Tyvärr är ju det hör inte en enskild händelse när facket beter sig som om de har monopol på moraltolkning.
Visst pågår smuggling av öl och sprit från kontinentn till Sverige av bland annat polska lastbilschaffisar, men jag älskar verkligen argumentet att svenska chaffisar aldrig skulle göra nåt sånt om det inte var för att de tvingades av konkurrensskäl.