Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, maj 24, 2006

    Jag kan avgöra valet

    Jag är en sån där som "kan sprida rykten, avgöra val och smutskasta". Vem är jag? En journalist? Nej, en bloggare. Resumé (ej på nätet) presenterar i dag en kartläggning över "delar av det svenska bloggetablissemanget", och där finns jag med. I gott sällskap med bland andra Lisa Falk (som inte uppdaterat sin blogg sedan februari), Stig-Björn Ljunggren, Urban Lindstedt, Jonas Söderström och Magnus Ljungkvist. För oss bloggare är det, enligt Resumé, "avgörande att ha ett nätverk för att få in bra information" (återigen något som inte låter helt olikt förutsättningarna för god journalistik). Men eftersom vi är bloggare och inte journalister så är det "inte oviktigt" vilka vi är gifta med eller var vi jobbar. Resumé är därför bussiga att informera sina läsare om lite basfakta om de bloggare man räknar upp. Hyggligt värre.


    Kommentarer om "Jag kan avgöra valet"

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 maj, 2006 14:36) : 

    Märkligt att presentera "delar av det svenska bloggetablissemanget" i en artikel som inte finns online.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 maj, 2006 15:38) : 

    Ja du, Jonas. Med tanke på hur du har gått på mig och antytt att jag har åsikter som tyder på en tråkig människosyn mm. så ligger det nog en del i vad Resumé skriver.

    Din blogg är nog allmänt uppfattad som den seriöse och allvarsamme bloggen. (Nästan som SVT:s rapport) Därmed får det du skriver en långt större effekt än vad du kanske inser.

    Jag gillar inte uttrycket Guilt-by- asociation men du har placerat dig mycket nära din gamle kollega Aqurette i hans åsikter.

     

    Anonymous Anonym skrev... (24 maj, 2006 16:31) : 

    Fuck alla politiskt korrekta lallare. Sluta leka vuxna och SKÄRP er. Jag och Berit kommer avgöra valet, och ni kommer inte ens fatta vad som hände.

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 maj, 2006 10:43) : 

    Det kan vara dags att kolla in http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=276727

    Det finns nog en egen övertro bland bloggarna om deras egen betydelse. Det krävs bra mycket mer av en bloggare för att vara intressant än att bara inneha åsikter. De flesta kan inte formulera sig, och när man sedan träffar de fåtal läsvärda författare som finns slås man av hur oerhört svårt de har att hävda sig i ansikte-mot-ansikte-debatter, när de inte kan ta en trettio minuters timeout för att hitta fakta eller argument.
    För mig innebär bloggen att jag hittat ett fåtal läsvärda insatta personer som bjussar på intressant material, och en jättemängd som raskt läggs åt sidan.
    Men att tro att bloggen, eller ens internet skulle få någon avgörande betydelse för opinionsbildningen är tyvärr att gå händelserna i förväg.
    Stefan, du HAR för övrigt en trist människosyn!

     

    Blogger deeped skrev... (26 maj, 2006 15:38) : 

    Jag läste den artikeln och dels var det ju en re-write av Expressens lista och det faktum att de tagit med Falken visar ju att det hela mest är en Google-artikel snarare än ingående analys av viktiga politiska bloggar. Det roliga i sammanhanget är också att Stickans blogg är med - om man läser den så inser man att det väldigt mycket är hans egen lilla dagbok: en skön blandning av reseskildringar, dryckesskap och trädgårdsodling liksom...

     

    kommentera