Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, april 28, 2006

    Första maj

    På måndag är det första maj, och eftersom det är valår så talar Göran Persson på Norra Bantorget i Stockholm. Självklart ska jag dit och lyssna, och troligen går jag också med i tåget från Humlegården.

    Jag vet, kära borgare, att det kan verka fånigt med att en politisk rörelse som haft regeringsmakten så länge anordnar demonstrationståg. Men själv ser jag själva demonstrationen som mestadels symbolisk. Framför allt handlar det om en mäktig manifestation där tusentals människor visar att man ännu inte är nöjda med det samhälle vi ser omkring oss, utan vill förändra och utveckla det vidare.

    Årets paroll, "Alla ska med", må verka banal - men den rymmer en grundläggande solidaritetstanke där ingen människa lämnas kvar och alla får delta i samhällsbygget. Och den tanken skriver jag gärna under på.

    Den första maj har jag också tänkt att presentera min första preliminära valplattform för min kandidatur till Stockholms kommunfullmäktige. Har jag nu blivit nominerad och placerats på listan så är det väl klart att jag ska göra en insats för att bli vald. Jag tror att jag skulle kunna bidra med något i politiken och hoppas därför att få chansen i höst. Mer om detta på måndag.

    Ännu har ni läsare, som så ofta skriver kloka och intressanta kommentarer här på bloggen, möjlighet att påverka utformningen av min valplattform. Vilka frågor skulle ni vilja att jag drev i Stockholmspolitiken? Mejla mig på promemorian@gmail.com och berätta. Jag lovar inte att göra som ni vill, men jag lovar att läsa, lyssna och ta åt mig.


    Kommentarer om "Första maj"

     

    Blogger Jonas N skrev... (28 april, 2006 14:09) : 

    Kul att du skriver dina inlägg med adress till (oss?) 'kära borgare'

    Parollen 'Alla skall med' kanske inte skall ses i reflektion av att många förtidspensioneras, och inte så sällan tom mot sin uttryckliga vilja, dvs de får ett myndighetsbeslut på att de aldrig någonsin skall 'vara med' igen. Bara bli nödtorftigt försörjda.

    Jag har tom ganska svårt för konceptet att 'vara med' är något som distribueras/beslutas av politiker och myndigheter.

    Nåja, det är inget du kan göra komunalpolitik av. Annars tror jag den bästa insatsen du någonsin kan göra är att hålla huvudet kallt och reflektera över vad som verkligen är kärnfrågan, och i möjlighaste mån förhindra oöverlagda politiska hugskott som vars syfte är att skyla vissa symptom som bubblar upp i media. Ja ungefär som du gör här på din blog.

    Lycka till! Om du blir vald istf någon annan är iaf jag övertygad om det är en förbättring på marginalen ...

    (och så'na behöver vi många i Sverige)

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 april, 2006 14:48) : 

    Det här kanske låter banalt, men jag skulle vilja se mer fokus på situationen för de svagaste i kommunen - psykiskt sjuka, missbrukare, hemlösa, arbetslösa, underbetalda ensamstående föräldrar med dåligt socialt kontaktnät, elever som kommer efter i skolan. Om solidaritet ska ha något värde som begrepp är det dessa vi välbeställda (t.ex. borgare) ska värna om i första hand. Enligt mitt sätt att se det har dessa grupper glömts bort av politiker från alla håll - cyniskt förklarat av att de knappast utgör en tillräcklig väljarbas.

    Vi andra klarar oss oftast rätt bra själva, utan allt för mycket av samhällets stöd, förmaningar, pekpinnar och ekonomisk styrning. Men om vi riskerar att halka av så ska skyddsnätet finnas där att studsa upp oss igen.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 april, 2006 21:11) : 

    Mitt förslag till slogan är "För ett mindre tjockskalligt stadshus".

    Politikerna i Stockholm verkar nämligen fullständigt upptagna av varandra.

    I år kommer Socialdemokraterna att falla pga den tjockskalliga hanteringen av trängselskatten.

    Förra valet var det borgarna som föll på sin tjockskallighet när de bla körde landstingsekonomin i botten av principskäl.

    Båda fallen handlar om att principer är viktigare, politiken är viktigare, ja allt är viktigare än väljarna.

    Med sådana missförhållanden är den instinktiva reaktionen att rösta ner den sittande majoriteten. Men eftersom borgarna är lika skyldiga finns det kanske möjlighet till personval på nya människor som visar att de vågar ställa sig utanför spelet.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 april, 2006 15:00) : 

    Jonas N, tilltalet "kära borgare" kom sig av att jag misstänkte att det var sådana som kunde komma med reaktioner. Mitt bloggande riktar sig till alla som är intresserade. Men tack för lyckönskningar.

    Simon J, de grupper du räknar upp - psykiskt sjuka, missbrukare, hemlösa, arbetslösa etc - ligger mig varmt om hjärtat. Tack för tipset. Det kommer något om dessa i manifestet.

    JB, jag ser första maj som ett högtidlighållande snarare än ett firande. Och "vanliga medborgare" uppskattar nog en ledig dag. Tack för tipsen annars. Räkna med att bostads- och integrationsfrågor kommer att tas upp i manifestet, liksom skrräpet på stans gator.

    Per, just "tjockskallighet" generellt är nog inget jag tänkt gå till val på att bekämpa. Inte heller trängselavgifterna. Sorry.

     

    Första maj'">kommentera