Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, juli 19, 2006

    Ägarkoncentration i medierna

    [UPPDATERAD] Jag har tidigare skrivit om ägarkoncentration i medierna och behovet av socialdemokratiska röster (senast i går). Min linje är att behovet av mediepolitiska strategier från socialdemokratin och arbetarrörelsen ter sig allt mer akut. Det betyder dock inte att jag förespråkar partiägda, okritiska megafoner.

    Under Almedalsveckan arrangerades en debatt (som jag tyvärr missade) om just ägarkoncentration i medierna. Pressens Tidning har skrivit om arrangemanget, och beskriver det som en "uppräkning av brister och problem samt förslag om höjning av presstöd, presstöd till nättidningar, ägartak i mediebranschen, mera mediekritik i läroplanen och start av en rikstäckande public service-tidning".

    Och tyvärr är det ofta så det låter. Jag har varit på mängder av möten där mediepolitik diskuterats, och som på beställning är det punkterna ovan som räknas upp. Nedläggningen av tidningen Arbetet är också ett kärt tema i sådana sammanhang.

    Ofta framkommer även önskemål om en rikstäckande dagstidning med andra värderingar på ledarplats än som framkommer på en överväldigande majoritet av landets tidningar i dag, och som förmår att anlägga en lite annorlunda syn på nyhetsvärdering än vad som nu förefaller vara norm. Jag har själv drivit den här linjen tidigare, men tror i dag inte att det skulle vara ekonomiskt möjligt.

    Det skulle nämligen krävas enorma satsningar initialt för att få till en bra redaktion, ledning, försäljningsorganisation, annonsförsäljning, lokaler, teknik, tryck, distribution, etc. Sedan står och faller trovärdigheten hos en sådan här tidning med att de - i tankexeperimentet - tilltänkta finansiärerna; det socialdemokratiska partiet, LO och andra arbetarrörelsen närstående intressenter, förmår att respektera tidningens självständighet och integritet. Och erfarenheterna talar tyvärr emot det.

    Därmed återstår det för oss som ändå efterlyser en ökad medial mångald i Sverige att hitta andra vägar för att uppnå det. Dagens presstödssystem förslår ju uppenbarligen inte så långt (mer om det bland annat här och här). Kreativa förslag välkomnas!

    Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: , , .


    Kommentarer om "Ägarkoncentration i medierna"

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 juli, 2006 12:03) : 

    Nå, kan ingen se till att starta en vettig webbtidning då? Skribenter och åsikter verkar det ju inte råda brist på. Dessutom är det avserärt billigare. Jag skulle kunna betala några spänn för att få läsa vettig journalistik, och går det tillräckligt bra kunde det bli en papperstidning så småningom.

     

    Blogger Daniel Andersson skrev... (21 juli, 2006 13:35) : 

    Citerad på Aftonbladets ledarsida och allt. Jonas den store? :)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 juli, 2006 14:13) : 

    Är jag? Det har jag missat. I dag?

     

    Blogger Daniel Andersson skrev... (21 juli, 2006 21:14) : 

    Nej, gårdagens. Då du är en förnuftig människa antar jag att du inte köper tidningen, så jag scannade in ledarsidans övre del. (Nej, jag köper den vanligtvis inte heller, men deras TV-bilaga är helt okej.)

    http://bilder.haldir.se/morian.jpg

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 juli, 2006 10:33) : 

    Schysst! Tack för det.

     

    kommentera