Lyckad lobbying för hushållsnära tjänster
I går blev det tjänsteföretagarorganisationen Almega som fick ta emot priset Årets lobbyist för att ha drivit fram frågan om avdrag för hushållstjänster. Inför juryn och oss i publiken pekade Almegas representanter Ulf Lindberg och Irene Fällström på flera faktorer som varit avgörande. Att flera stora fackliga organisationer samt arbetarrörelsen närstående HSB slutit upp bakom Almegas krav och att en halv miljon medlemmar i LO-förbund sagt sig vara beredda att anlita hjälp i hemmet var en stor fördel. Liksom Konjunkturinstitutets rapport om hur många nya jobb som skulle skapas om ett skatteavdrag för anlitande av hushållsnära tjänster infördes. Och onekligen har Almegas lobbyarbete varit effektivt och framgångsrikt. Talande nog skriver DN i dag på ledarplats om just det utbredda svartarbetet inom tjänstesektorn, och hur angeläget det är att hitta ekonomiska incitament för att minska efterfrågan på svarta tjänster. Själv röstade jag i går dock på Naturskyddsföreningen i Stockholm, för deras kampanj för trängselavgifter. Detta inlägg är pingat på Intressant.se. Andra bloggar om: politik, lobbying, hushållsnära tjänster. |
Kommentarer om "Lyckad lobbying för hushållsnära tjänster"